Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen Nikon D90 met SB-600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen Nikon D90 met SB-600

Ik fotografeer graag in vervallen gebouwen enz, soms met model.
    Van flitsen heb ik geen kaas gegeten, kweet niet echt hoe eraan te beginnen.

Wat ik soms doe is :
    lage iso
    statief
    geen flits
    diafragma kiezen volgens gewenste scherptediepte

Nu verandert dit aanzienlijk als er een model bijkomt.
    Gebruik makend van invallend licht kan ik mdel fotograferen maar dan zijn er steeds schaduwen rond ogen enz

Ik wil model dus wel duidelijk zichtbaar, vooral de ogen, zeg maar invulflitssen;

Hoe ga ik aan de slag ?

Blijft de regel van klein diafragma ( alles scherp ) en groot diafragma ( model scherp, achtergrond wazig ) nog van toepassing ?
    Zo ja, hoe begin ik eraan ?

Ik zie het licht door de bomen niet als aankomt op flitsen.

Wat met diafragma, sluitertijd, flitssynchronisatie, rode ogen, tweede gordijn...

Alle info welkom

strobist website's allemaal in engels pffff kan wel engels maar als te technisch wordt....
    https://www.facebook.com/Fotograaf.Jurgen.Limbourg/
    www.jurgenlimbourg.be

Re: Flitsen Nikon D90 met SB-600

je kan zelfstudie doen... d'r zijn nogal wat parameters waar je rekening mee moet houden... lichtsterkte, omgevingslicht, sluitertijd, diafragma, sync tijd van je camera, afstand van je lichtbron tot de camera, ISO... en alles staat in relatie met elkaar... en dan hebben we nog de licht modifiers... en natuurlijk de algemene fotografie wetten zoals DOF en andere...

www.strobist.com
    www.strobistfotografie.com
    Belgium digital strobist forum

en dus veel gaan lezen erover en uitproberen...

of een workshop volgen... ik organiseer er zelf één (exacte data worden nog gecommuniceerd)
    maar hier zitten nog een paar ervarings deskundigen op BD zoals Pete en Fotofolio die workshops organiseren...

Daarnaast bestaan nog DVD's maar zijn ook in't engels... (ze zijn best wel interessant)

tenslotte kan je ook deelnemen aan strobist meets...
    Last edited by d_oracle; 9 februari 2010, 15:54.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
      Blijft de regel van klein diafragma ( alles scherp ) en groot diafragma ( model scherp, achtergrond wazig ) nog van toepassing ?
      De lichtbron verandert natuurlijk niks aan de eigenschappen van je lens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

weet iemand hoe je de "invulflits" gebruikt bij een sb-600
        camera gebruik ik manueel
        www.jurgenlimbourg.be

Comment

Dat staat toch goed uitgelegd in de manuals, zowel v/d D90 als de SB600
          Nikon Df

Comment

ja vrij duidelijk, snap alleen niet CLS systeem Nikon.
            Ik werk met D90 en een SB-600 en heb een Tamron lens 28-75 dus weet niet of het volledig correct werkt.

Wanneer mag ik zo een witte diffuser op mijn SB-600 plaatsen en wanneer zeker niet
            www.jurgenlimbourg.be

Comment

Dat mag altijd, maar je moet je afvragen wat je ermee wilt bereiken en dan proberen, proberen en proberen, misschien eens zo'n Van Beethovenkop in de studio zetten.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jurglimb Bekijk bericht
                ja vrij duidelijk, snap alleen niet CLS systeem Nikon.
                Ik werk met D90 en een SB-600 en heb een Tamron lens 28-75 dus weet niet of het volledig correct werkt.

Wanneer mag ik zo een witte diffuser op mijn SB-600 plaatsen en wanneer zeker niet
                Zal correct werken, in CLS mode bepaald de camera hoeveel licht hij nodig heeft en geeft dit door aan de flitser.

De diffuser gebruik je als je het licht wil verspreiden en laten bouncen van muren en/of plafonds.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik heb ook een functie BL op de flits staan

Ik kan me voorstellen, BL aan, dan nog een diffuser erop enz daar gaat toch veel verloren ?

Bounce doe ik ook zonder diffuser erop hoor, maar was me dat allemaal aan afvragen wat wanneer moet....
                  www.jurgenlimbourg.be

Comment

BL = Balanced = uitgebalanceerde invulflits = CLS
                    Bouncen zonder difussor is direct bouncen (alle licht gaat in dezelfde richting, en enkel in die richting)
                    Bouncen met diffusor is indirect bouncen (het licht gaat alle kanten uit) het meeste licht gaat natuurlijk rechtdoor (of in de hoek waaronder je de flitskop kanteld), maar de difussordome zorgt ervoor dat er ook licht langs de andere zijdes verspreid wordt.
                    Last edited by zunoel; 15 februari 2010, 13:36.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Bedankt dat is nu eens een deftig antwoord
                      www.jurgenlimbourg.be

Comment

probeer dit es:

werk in M-mode
                        kies je gewenst diafragma bvb F4.5 voor portret
                        kies je gewenste sluitertijd bvb 1/125s om geen shake te hebben (als die te lang wordt evt met statief werken)
                        kies de gewenste ISO
                        kies de gewenste meteringsmethode (matrix, center, spot)

de externe flits zal dan wel de rest doen

en als flits te straf is: flashEV toepassen bvb -0.7flashEV
                        Last edited by Dirtyharry71; 19 februari 2010, 12:54.
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                        X