Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeting - canon 400D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeting - canon 400D

    Bij de lichtmeting heb je voor de canon 400D de keuze uit drie standen: meerveldsmeting, deelmeting en een gemiddelde meting met nadruk op het centrum.
    Standaard staat dit op meerveldsmeting.

    Nu, sinds enige tijd gebruik ik enkel het middelste punt voor de AF. Ik stel dus scherp en maak dan mijn compositie vooraleer af te drukken.
    Is het in dat geval meestal niet interessanter om "deelmeting" als standaard te gebruiken?
    Zo is de scherpstelling en lichtmeting juist op het onderwerp.

    Of zie ik dat verkeerd?
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

  • #2
    Re: Lichtmeting - canon 400D

    Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
    Bij de lichtmeting heb je voor de canon 400D de keuze uit drie standen: meerveldsmeting, deelmeting en een gemiddelde meting met nadruk op het centrum.
    Standaard staat dit op meerveldsmeting.

    Nu, sinds enige tijd gebruik ik enkel het middelste punt voor de AF. Ik stel dus scherp en maak dan mijn compositie vooraleer af te drukken.
    Is het in dat geval meestal niet interessanter om "deelmeting" als standaard te gebruiken?
    Zo is de scherpstelling en lichtmeting juist op het onderwerp.

    Of zie ik dat verkeerd?
    In principe wel, maar als het onderwerp vrij donker is, kan dat gemakkelijk tot de
    beruchte "uitgebeten lucht" leiden.
    De lichtmeting wordt bepaald door je eigen keus, wat wil je goed belicht hebben?
    Alleen je onderwerp , of de rest ook nog enigszins.

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeting - canon 400D

      Meervelds is de standaard, omdat die in de meerderheid van de gevallen de beste resultaten krijgt, alsook het minste oncorrigeerbare problemen. Maar in sommige gevallen zijn andere manieren beter...dat zal je zelf wat moeten experimenteren, en hangt met name vooral af van de onderwerpen die je meestal trekt.

      Vooral bij kleinere objecten (bloem, vogel, ...) kan de meerveldsmeeting er al eens behoorlijk langs zitten. Dat zijn de enige gevallen dat ikzelf overschakel op andere metingen.

      Met meervelds riskeer je de minste aantal foto's waar hier en daar de buitenste gebieden helemaal wit of zwart zijn, en dat kan je nooit meer corrigeren achteraf zonder een prijs te betalen (wit blijft wit, zwart wordt ruis), terwijl je een lichtbalans wél nog kan corrigeren.

      Puur technisch, haal je de beste resultaten door je foto zoveel mogelijk over te belichten zonder dat er witte “burnout” optreedt, en achteraf de raw te bewerken. Maar dat laat ik aan over de pro’s ;-)
      Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmeting - canon 400D

        Oorspronkelijk geplaatst door geert.verachtert Bekijk bericht

        Puur technisch, haal je de beste resultaten door je foto zoveel mogelijk over te belichten zonder dat er witte “burnout” optreedt, en achteraf de raw te bewerken. Maar dat laat ik aan over de pro’s ;-)
        Ben je daar zeker van?
        Ik lees vaak in online cursussen dat je best 1/3 tot 2/3 stop onderbelicht.
        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmeting - canon 400D

          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
          Ben je daar zeker van?
          Ik lees vaak in online cursussen dat je best 1/3 tot 2/3 stop onderbelicht.
          Oewoe! Die discussie is (ook hier) al 1.000.000.000.000.000 keer gevoerd.
          'k Denk dat TS dat niet zoekt.
          Voor de rest denk ik dat "geert.verachtert" er niet ver naast zit: als een (meestal klein) onderwerp behoefte heeft aan een specifieke belichting ben je beter af met bvb spotmeting.
          Ook hier: oefening baart kunst.
          En i.v.m scherpstelling en lichtmeting: op je toestel zitten knopjes om die ELK AFZONDERLIJK te vergrendelen op een bepaald deel in de zoeker.
          Een voorbeeld (voor wie het gebruik nuttig vindt en dus niet voor de M-adepten): op je toestel is een "DEP"-functie: alle scherpstel-meetpunten worden dan scherp weergegeven; diafragma en sluitertijd worden daaraan aangepast.
          Dat betekent dus scherpstelling op nogal wat (9 dacht ik voor de 400D) verschillende plaatsen in je zoeker. Terwijl op dat moment een spot-LICHTmeting (al dan niet met vergrendeling) een zeer specifiek deeltje van het beeld zal gebruiken.
          Natuurlijk gaat men MEESTAL voor scherpstelling én lichtmeting op dezelfde plaats... maar er zijn zo soms van die extreme omstandigheden...
          Maar er zijn er hier die daar VEEL meer (en beter) over weten!
          Last edited by VIM; 5 februari 2010, 09:23. Reden: Kleine toevoeging
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmeting - canon 400D

            je kan gerust deelmeting gebruiken, in combinatie met de * toets op je toestel die je na het scherpstellen en tijdens het hercomposeren indrukt laat om de belichting goed te houden voor het onderwerp waarop je initieel scherpstelt.

            Je kan wel sneller last krijgen van uitgebrande delen als je onderwerp donkerder is dan zijn omgeving, of het omgekeerde, maar je onderwerp zou wel goed belicht moeten zijn.

            Als je de * toets niet gebruikt, zal de deelmeting gebeuren op het middelste focus punt, net voor je afdrukt (en dit is dan niet langer je onderwerp omdat je aan hercompositie doet net voor voor je afdrukt)

            zelf gebruik ik het niet zo vaak, want je maakt het er niet gemakkelijker mee om goed belichte foto's mee te maken (onderwerp goed belicht, maar omgeving over/onderbelicht is een veel voorkomen probleem bij deze manier van werken)
            Last edited by RikH; 5 februari 2010, 10:03.
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmeting - canon 400D

              Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
              Dat betekent dus scherpstelling op nogal wat (9 dacht ik voor de 400D) verschillende plaatsen in je zoeker.
              Maar er zijn er hier die daar VEEL meer (en beter) over weten!
              Ik weet het beter....
              Scherpstelling op 9 verschillende plaatsen is nonsens.
              Dat gebeurt op slechts 1 plaats (van 9) waar een sensor toevallig "doel treft" , er wordt altijd op slechts 1 vlak scherpgesteld.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtmeting - canon 400D

                Oorspronkelijk geplaatst door geert.verachtert Bekijk bericht
                Puur technisch, haal je de beste resultaten door je foto zoveel mogelijk over te belichten zonder dat er witte “burnout” optreedt, en achteraf de raw te bewerken. Maar dat laat ik aan over de pro’s ;-)
                Puur technisch belicht je zo correct mogelijk en wat jij overbelichten noemt is correct belichten en of dat gebeurd bij 10 stops over- of onderbelichten is niet van belang, gewoon zoveel mogelijk van je histogram benutten.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtmeting - canon 400D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Ik weet het beter...
                  Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Scherpstelling op 9 verschillende plaatsen is nonsens.
                  Dat gebeurt op slechts 1 plaats (van 9) waar een sensor toevallig "doel treft" , er wordt altijd op slechts 1 vlak scherpgesteld.
                  Hoe moeten we dan de handleiding interpreteren (blz 72):
                  1. Stel het programmakeuzewiel in op <A-DEP>.
                  2. Stel scherp op het onderwerp.
                  - Richt de AF-punten op het onderwerp en druk de ontspanknop half in.
                  - Alle onderwerpen die onder de AFpunten vallen en rood knipperen, worden scherpgesteld.
                  3. Maak de foto.
                  En ook blz 41:

                  Soms knipperen meerdere AF-punten tegelijk. In dat geval is op al deze AF-punten scherpgesteld.
                  Dus de handleiding is totaal van de pot gerukt?

                  Want inderdaad, als we gaan kommaneuken: eigenlijk wordt er slechts op één VLAK scherpgesteld, niet "op alle onderwerpen die onder de AF punten vallen en rood knipperen" en ook niet "op 1 plaats waar een sensor toevallig doel treft" .

                  En nog meer kommaneuken: eigenlijk is het zelfs geen vlak vlak maar een gebogen oppervlak met de lens als middelpunt. Zonder het te hebben over scherptediepte want dat is een ander deel van het verhaal .
                  Last edited by VIM; 6 februari 2010, 00:23. Reden: Niks aan te doen: die "citaten" worden in stukjes gekapt!
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtmeting - canon 400D

                    Bij nijn camera gaan soms ook meedere scherpstelpunten knipperen en die staan dan allemaal op onderwerpen die op de zelfde afstand van de camera staan.

                    Een camera kan misschien wel op drie verschillende afstanden willen scherpstellen, maar gewoon de natuurkunde blokkeert dat.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtmeting - canon 400D

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht


                      En nog meer kommaneuken: eigenlijk is het zelfs geen vlak vlak maar een gebogen oppervlak met de lens als middelpunt. Zonder het te hebben over scherptediepte want dat is een ander deel van het verhaal .
                      Zei ik "plat vlak" ?
                      De fabrikant streeft naar een plat vlak, maar dat lukt , met name bij groothoekzooms meestal niet.....

                      Verder kunnen er natuurlijk meerdere sensors "doel treffen"maar die liggen allemaal in het scherpstelvlak....., de handleiding heeft naruurlijk hierin gelijk

                      Beginners willen nogal eens aannemen dat, als alle sensors zijn geactiveerd, dat de camera die dan ook allemaal gebruikt en de scherptediepte ineens enorm toeneemt....
                      Dat wou ik maar meteen even uit de wereld helpen, voor jou was dat niet nodig.
                      Last edited by Keeskanon; 6 februari 2010, 17:35.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtmeting - canon 400D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Zei ik "plat vlak" ?...
                        Nee hoor ! Ik zei dat ZELF.
                        In de hoop dat elke nuance voor sommigen tot hulp kan dienen.
                        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                        Oók wandelen met GPS?

                        Comment

                        Working...
                        X