Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weinig licht / diagfragma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Weinig licht / diagfragma

Oorspronkelijk geplaatst door Sjurlie Bekijk bericht
    Ik heb een Nikon camera. Ik zal eens in de handleiding kijken of ik daar ook een A dep stand op heb. Heb je het in dit geval over de interne flitser of de externe ?
    nieks A dep op nikon... ook helemaal niet nodig... Nikon maakt erg goed gebruik van z'n flitsers...

Jij zet je camera op M en start met F:8 en S:1/125
    Je flitser op iTTL en die zal het licht compenseren waar nodig.
    Je kan gewoon niet missen... Maar! 't zal niet noodzakelijk een mooie foto zijn, want je als je flits op je camera staat en je flits recht door... dan flits je alles plat... zoals je op mijn foto hierboven ziet was dit niet het geval, doordat m'n flitsers rechts en links staan.

wat de scherptediepte betreft, dat kan je inderdaad uitrekenen met een DOF calculator, die dingetjes bestaan ook voor smartfoons of iphones...
    maar daarnaast heb je ook de omgekeerde kwadraatswet die je vertelt hoeveel licht je krijgt in relatie tot de afstand van de flits tot de personen.
    want daar kan je mee spelen om meerdere personen gelijk te belichten.

welke camera heb je trouwens? en welke flits?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb een Nikon D90 en een SB800 flitster. Wat je zegt over "niet noodzakelijk een mooie foto" klopt. Ik wilde de foto's eigenlijk zo min mogelijk "geflitst" laten uitzien en gebruik maken van het invallende licht van de ramen.

Maar, ik denk dat mijn ISO het grootste probleem was... die stond namelijk op 200... en dat is wel erg weinig. 500 had al heel wat kunnen oplossen denk ik.

Sluitertijd heeft trouwens toch wel enige invloed op het flitslicht ? Als de sluitertijd bij een studiofoto te snel is, dan krijg ik immers een zwarte streep op mijn foto. Het gordijn sluit toch en als het te snel sluit, komt het flitslicht toch niet binnen ? Tenminste zo heb ik het geleerd.
      Last edited by Sjurlie; 6 januari 2010, 22:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Instellinggen PSA wijziging maken geen licht, dus verandert er weinig aan de belichting.

Iso omhoog(geeft minder ruis als zonder flits), kinderen beter op 1 lijn(scherptevlak), scherpstellen tussen de 2 kinderen in(op de afstand niet de breedte) voor betere benutting van de scherptediepte, sluitertijd naar 1/30(camera op M) en diafragma zo dat je net onderbelicht en dan met de flitscompensatie de belichting in balans brengen.
        waarom diafragma instellen dat ie net onderbelicht is
        Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Ik heb een Nikon D90 en een SB800 flitster. Wat je zegt over "niet noodzakelijk een mooie foto" klopt. Ik wilde de foto's eigenlijk zo min mogelijk "geflitst" laten uitzien en gebruik maken van het invallende licht van de ramen.

Maar, ik denk dat mijn ISO het grootste probleem was... die stond namelijk op 200... en dat is wel erg weinig. 500 had al heel wat kunnen oplossen denk ik.

Sluitertijd heeft trouwens toch wel enige invloed op het flitslicht ? Als de sluitertijd bij een studiofoto te snel is, dan krijg ik immers een zwarte streep op mijn foto. Het gordijn sluit toch en als het te snel sluit, komt het flitslicht toch niet binnen ? Tenminste zo heb ik het geleerd.
          jaja natuurlijk.... sluitertijd binnen de 1/250 houden... de sluitertijd bepaald het omgevings licht... Maar dus jij hebt een D90, dan kan je waarschijnlijk je kleine flash van je toestel gebruiken om je SB800 aan te sturen in CLS-mode... Commander mode op de camera... zodoende kan je je flits los van je camera gebruiken...

die ISO is de grote boosdoener niet hoor! van ISO 200 naar ISO 400 is maar één stop!

alles is natuurlijk met elkaar gerelateerd...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik wilde de foto's eigenlijk zo min mogelijk "geflitst" laten uitzien en gebruik maken van het invallende licht van de ramen.
            let op! invallend licht komt meestal van 1 kant en dat ziet er zo uit:

als je van de andere kant kan flitsen krijg je dit:

beiden kunnen mooi zijn, weet goed wat je wilt...
            Flitsen op zich is helemaal niet slecht... als je het goed doet...

Comment

Hierbij een voorbeeld van mij. Op deze foto had ik dus graag het jongetje ook scherp gehad. Misschien heb ik ook wel verkeerd scherp gesteld, maar waar moet ik dan op scherpstellen in deze situatie ? Het jongetje, het meisje, of iets anders in het midden ? Overigens mooie voorbeeldfoto's! Maar mijn lichtsituatie was iets minder extreem, de gehele verdieping bestond rondom uit glas hier.

1/60
              F4.0
              ISO 200
              Lens: 18-200
              Brandpuntsafstand: 22 mm
              Program: P
              Externe flits: TTL

Last edited by Sjurlie; 7 januari 2010, 00:41.

Comment

1/60
                F4.0
                ISO 200
                Lens: 18-200
                Brandpuntsafstand: 22 mm
                Program: P
                Externe flits: TTL
                Wat je wil doen, kan in deze omstandigheden niet... Zowiezo is 22mm weinig flaterend voor een portret foto... ga minstens werken op 50mm en liever nog op 85 of meer, zodat je geen neuzen, handen, armen vervormd... ik kan me niet voorstellen dat het hoofd van het meisje zo veel groter is als het hoofd van de jongen...

in onderstaande analyse zie ik dat je slechts een diepte scherpte had van 33cm, met een f11 had je 115 gehad... maar dan nog... moet je opletten waar je scherp stelt...

persoonlijk vind ik dit nu net mooi dat niet alles scherp is... kijk maar eens naar m'n tweede voorbeeld foto, de dame op de achtergrond is erg wazig... dit maakt het beeld interessant...

als je portret fotografie doet, zonder flitsen, kan je makkelijkst in A stand werken... dan heb je volle controle over je diafragma.

Camera, film format, or circle of confusion

Focal length (mm)
                Selected f-stop
                Subject distance

Calculate
                Subject distance 100 cm

Depth of field
                Near limit 86.1 cm
                Far limit 119.3 cm
                Total 33.2 cm

In front of subject 13.9 cm (42%)
                Behind subject 19.3 cm (58%)

Hyperfocal distance 607.2 cm
                Circle of confusion 0.02 mm

Comment

Bedankt voor de info, maar nu is mijn vraag nog altijd in het geval van mijn foto, waar kan ik het dan het beste op scherpstellen ?

Ik vind de opscherpte van het jongetje persoonlijk ook een mooier plaatje geven, beide scherp, van mij had hij nog onscherper gemogen, maar de ouders wilden graag een portret waar beiden scherp op staan om uit te vergroten op een canvas.

Als ik de F stand gekozen had en naar F11 gegaan was, hoe had ik dan voldoende licht gekregen ? Zodra ik naar F11 ging werd mijn sluitertijd namelijk zo lang dat ik een bewogen beeld kreeg.

Comment

Als ik de F stand gekozen had en naar F11 gegaan was, hoe had ik dan voldoende licht gekregen ? Zodra ik naar F11 ging werd mijn sluitertijd namelijk zo lang dat ik een bewogen beeld kreeg.
                    helemaal niet... in M mode bepaal je dat toch zelf? Je zet je sluitertijd in functie van het omgevingslicht dat je wilt binnenlaten... analyseer je foto maar eens... de achtergrond is uitgebrand.
                    en het diafragma bepaalt hoeveel licht er op je model valt (van de flash)
                    met iso kan je alles één of meerdere stops omhoog of om laag bewegen...

maar als je NIET op M werkt, dan laat je de camera bepalen wat de camera wilt... en die is gecalibreerd op een gemiddelde van alles...
                    Last edited by d_oracle; 7 januari 2010, 16:28.

Comment

maar zoiets moet je toch ook gewoon "weten" neem ik aan. Is daar niet een ezelsbruggetje voor ?.
                      f2 -> 2 dingen scherp
                      f22-> 22 dingen scherp

Als ik zoveel moet instellen ben ik altijd bang dat ik het juiste moment mis en saaie foto's ga maken.
                      Je moet je camera voordat het juiste moment daar is, op een waarde die in 90% van de gevallen in die sitituatie zal voldoen. Met flits stel ik de camera meestal 's morgens in en begin pas bij te stellen als het 's middags donker gaat worden.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

vind persoonlijk gebruikte brandpunt en de benadering zeer goed, spijtig van het teveel licht in de achtergrond. Belichting voorgrond lijkt OK.

Er bestaat een vuistregel die zegt dat van de totale DOF 1/3 voor en 2/3 na het focuspunt valt. Dit is theoretisch niet volledig juist maar in de praktijk is dit wel bruiikbaar. Dus in dit geval een focuspunt nemen iets dichter bij het meisje dan bij de jongen.

Comment

Ik kan mijn camera natuurlijk op M zetten en dan op F11, maar als ik dan te weinig licht heb, ondanks het gebruik van mijn flits, heb ik mijn probleem toch nog altijd niet opgelost. Dus dan is mijn vraag, los je dat dan op met een lichtgevoeligere lens of met een losse flitslamp ?

De achtergrond is inderdaad uitgebrand (zwaar overbelicht) maar dat is een keuze omdat het een tegenlicht foto is die naar een raam toe is gemaakt.

Comment

Ik kan mijn camera natuurlijk op M zetten en dan op F11, maar als ik dan te weinig licht heb, ondanks het gebruik van mijn flits, heb ik mijn probleem toch nog altijd niet opgelost. Dus dan is mijn vraag, los je dat dan op met een lichtgevoeligere lens of met een losse flitslamp ?
                            DOE HET EENS!! je zal zien dat het werkt! Een lichtgevoelige lens werkt hier niet! want je werkt op F11 en je hebt een losse flitslamp... je kan die met je camera sturen... CLS

het enige dat helpt is meer licht of licht dichter bij je object (omgekeerde kwadraatswet)

Comment

En wat moet dan positie van mijn externe flitser worden wanneer ik deze loskoppel van de camera en ergens anders in de ruimte zet... met name toegespitst op mijn foto in het voorbeeld ?

Wat betreft die wet over dat de DOF 1/3 voor het scherpstelpunt ligt en 2/3 er achter, betekent dat dan dus dat je in het geval mijn foto ergens tussen de personen in scherpstelt ?

Comment

En wat moet dan positie van mijn externe flitser worden wanneer ik deze loskoppel van de camera en ergens anders in de ruimte zet... met name toegespitst op mijn foto in het voorbeeld ?

Wat betreft die wet over dat de DOF 1/3 voor het scherpstelpunt ligt en 2/3 er achter, betekent dat dan dus dat je in het geval mijn foto ergens tussen de personen in scherpstelt ?
                                positie van je flitser: daar is geen sluitend antwoord op... ik wil beiden verlichten dus ofwel een goor lichtoppervlak (bouncen tegen een isomoplaat), ofwel ver af maar dan door de omgekeerde kwadraatswet heb je gelijke licht bedeling... maar dan moet je je kinderen wel in lijn zetten want anders is er weer eentje niet scherp, want dan kan je niet op F11 werken, eerder op F2.8

je zou eens een cursus kunnen volgen... daar wordt dat allemaal uitgelegd... en kan je het oefenen...

Comment

Working...
                                X