Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weinig licht / diagfragma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Weinig licht / diagfragma

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem.

Maak vaak portretten van meerdere personen en heb dan problemen met het scherp portreteren van alle personen. (geen studioportretten want dan heb ik dit probleem niet).

Vandaag fotografeerde ik twee kinderen binnen in een gebouw met grote ramen en dus veel lichtinval. Ik maakte gebruik van mijn losse flitser en heb de camera in de eerste instantie in de A modus (diafragma) gezet en gekozen voor een kleine lensopening (F11)om beide kinderen scherp te portreteren. In deze modus geeft de losse flitser echter onvoldoende licht om een goed belichte foto te maken dus kreeg ik veel ruis.

Vervolgens de S stand geprobeerd op een 60e, maar ook hier kwam de camera met een groot diafragma als voorstel.

Daarna de P stand geprobeerd, deze gaf echter ook een te groot diaframa (F4)waardoor ik slechts een van beide kinderen scherp geportreteerd kreeg.

Mijn vraag is hoe jullie zoiets oplossen. Werk je dan met een losse flitslamp om voldoende lichtopbrengst te krijgen, ik wil mijn ISO waarde ook niet teveel opschroeven want dan ben ik weer bang voor ruis.

Ik heb een raw gefotografeerd en achteraf geprobeerd de foto wat op te scherpen maar helaas is dit onvoldoende om de foto straks op een groot canvasdoek af te drukken.

Groet,

Shirley

Re: Weinig licht / diagfragma

Wat bedoel je met losse flitser. Is dit externe flitser maar op de camera of los van de camera?
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Instellinggen PSA wijziging maken geen licht, dus verandert er weinig aan de belichting.

Iso omhoog(geeft minder ruis als zonder flits), kinderen beter op 1 lijn(scherptevlak), scherpstellen tussen de 2 kinderen in(op de afstand niet de breedte) voor betere benutting van de scherptediepte, sluitertijd naar 1/30(camera op M) en diafragma zo dat je net onderbelicht en dan met de flitscompensatie de belichting in balans brengen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjurlie Bekijk bericht
        H
        Maak vaak portretten van meerdere personen en heb dan problemen met het scherp portreteren van alle personen. (geen studioportretten want dan heb ik dit probleem niet).

Vandaag fotografeerde ik twee kinderen binnen in een gebouw met grote ramen en dus veel lichtinval. Ik maakte gebruik van mijn losse flitser en heb de camera in de eerste instantie in de A modus (diafragma) gezet en gekozen voor een kleine lensopening (F11)om beide kinderen scherp te portreteren. In deze modus geeft de losse flitser echter onvoldoende licht om een goed belichte foto te maken dus kreeg ik veel ruis.
        Gebruik M stand dan heb je volledige controle... onderstaande foto is gemaakt met twee flitsers op 1/8 dus dat betekent dat ik genoeg flits kracht zou hebben met 1 flitser op 1/4, maar dan zou ik natuurlijk wat meer schaduwen hebben...
        Denk er aan dat je sluitertijd geen rol speelt voor de flits... diafragma bepaalt hoeveel licht je binnen laat.

Camera: Nikon D700
        Exposure: 0.008 sec (1/125)
        Aperture: f/8.0
        Focal Length: 85 mm
        ISO Speed: 400

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Met een losse flitser, bedoel ik inderdaad een externe fliter op de camera bevestigd. Sorry, ik drukte me niet duidelijk genoeg uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Instellinggen PSA wijziging maken geen licht, dus verandert er weinig aan de belichting.

Tijdens mijn cursus heb ik geleerd dat dat wel iets uitmaakt en dat kan ik ook duidelijk zien wanneer ik met drie verschillende standen (P-S-A) een foto maak. Bij P is de flits sterker dan in beide andere standen.

Iso omhoog(geeft minder ruis als zonder flits), kinderen beter op 1 lijn(scherptevlak), scherpstellen tussen de 2 kinderen in(op de afstand niet de breedte) voor betere benutting van de scherptediepte, sluitertijd naar 1/30(camera op M) en diafragma zo dat je net onderbelicht en dan met de flitscompensatie de belichting in balans brengen.
            Kinderen op een lijn dat snap ik, maar is niet altijd haalbaar door hun beweeglijkheid en bovendien vond ik dat ook niet altijd de mooiste compositie. Schepstellen op de ruimte tussen de hoofden ? Dan krijg ik toch een scherpe achtergrond ipv een scherp onderwerp ?

Sluiterijd 1/30 dat is me vaker verteld, maar ik ben dan bang voor bewegingsonscherpte (waar ik bij 1/60 soms al last van heb bij beweeglijke kinderen). Wat is flitscompensatie ?

Comment

Bedoel je met 2 flitsers dan 2 flitslampen voor deze groepsfoto ? De foto is inderdaad perfect belicht en iedereen staat er scherp op terwijl ik zou denk dat dat met F8 niet haalbaar is. Mij is ook nooit helemaal duidelijk hoe "diep" scherpte nu eigenlijk is bij een bepaald F getal. Zijn daar "harde" cijfers over ? Of hangt dat nog met andere zaken samen ?

Comment

fotograaf dit manueel. Je kiest je diafragma op basis van de scherptediepte. ( Op canon heb je de A-dep stand en vertelt deze welk diafragma het beste is). Je sluitertijd kies je op basis van je brandpunt, rekening houdend met je cropfactor. Kijk in je zoeker of display of deze dan over- , al dan niet onderbelicht is.
                Is deze onderbelicht, dan zal je flitser deze inflitsen.
                Is deze overbelicht, dan stel je een kleiner diafragma in, of verander je de ISO-waarde in. Zodat je in manuele stand altijd onderbelicht.

Werkt je flitser in dit geval op vol vermogen, dan moet je je Iso waarde verhogen.

Het volgende probleem dat zich stelt is dat de voorste persoon meer flitslicht zal vangen als de persoon achterin. Dus best is wat afstand te nemen, en eventueel het flitslicht bouncen langs het plafond.
                Last edited by powerkiller; 6 januari 2010, 21:33.

Comment

Mij is ook nooit helemaal duidelijk hoe "diep" scherpte nu eigenlijk is bij een bepaald F getal.
                  Deze zal je al heel wat op weg helpen.
                  Al doende leert men...

Flickr

Comment

Wat is flitscompensatie ?
                    Flitscompensatie. Stel je maakt in manuele stand een foto met een invulflits. Je camera meet de omgeving en de flitser gaat af. Dit kan soms te veel of te weinig zijn. Door een flitscompensatie op je flitser in te stellen kanje dit manipuleren Op een 430 moet je dan aan dat wieltje naar links of rechtsdraaien (staat in de handleiding)
                    Een tweede voorbeeld is om bij tegenlicht een portret in te flitsen. In dit geval kan het zijn dat je de flitser 2 standen of meer sterker moet instellen, zodat deze het tegenlicht compenseerd.

Comment

Ik heb een Nikon camera. Ik zal eens in de handleiding kijken of ik daar ook een A dep stand op heb. Heb je het in dit geval over de interne flitser of de externe ?

Comment

Bedankt allemaal voor de info! Ondanks 3 fotocursussen, veel online lezen en foto's maken krijg ik toch plotseling het gevoel dat ik helemaal niets meer weet. Ik heb net ook even op de site gekeken die aangeeft wat de scherptediepte is bij bepaalde lenzen, maar zoiets moet je toch ook gewoon "weten" neem ik aan. Is daar niet een ezelsbruggetje voor ? Als ik zoveel moet instellen ben ik altijd bang dat ik het juiste moment mis en saaie foto's ga maken.

Comment

Ik heb een Nikon camera. Ik zal eens in de handleiding kijken of ik daar ook een A dep stand op heb. Heb je het in dit geval over de interne flitser of de externe ?
                          Mijn excuses ik verwarde dit met een nader topic over canon en flitsers. Je werkt met een opzetflitser, dus deze waarde is in te stellen op de flits, of in je camera. Maar dit hangt van model af. De handleiding kan je helpen in dit geval.
                          Zowel de interne, als de externe flitser moet je op de een of ander manier kunnen copenseren.

Comment

Ik vind het echt ongelofelijk hoeveel nuttige tips ik hier krijg, geweldig! Ik zat voorheen veel op een Nederlands forum en als ik daar iets plaatste durfde ik bijna niet naar de reacties te kijken...

Comment

Ik vind het echt ongelofelijk hoeveel nuttige tips ik hier krijg, geweldig! Ik zat voorheen veel op een Nederlands forum en als ik daar iets plaatste durfde ik bijna niet naar de reacties te kijken...
                              Spijtig dat ik geen nikon heb anders had ik dit nog gerichter kunnen doen.
                              Zeker wat de S-stand en P-stand eigenlijk inhoud. Voor spelende kinderen in een gebouw met afwissellende lichtomstandigheden. Is het inderdaad constant aanpassen. Als je dan de schaduwen onder controle wil houden, vraagt dit nog een extraatje.

Studiofotografie is op dat vlak gemakkelijker.

Comment

Working...
                              X