Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noise filter / Noise reduction

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Noise filter / Noise reduction

Heb vraagje, mogelijk weten jullie hier het antwoord op: als je binnen foto's maakt zonder flits in vrij donkere ruimtes (kerstlichtjes, indirectie sfeerlichtjes, ...) gebruik je dan best de functies Noise Filter en Noise Reduction, of is het net beter dit helemaal af te zetten?

Alvast bedankt,
    Kevin
    Greets, Elvistico

Canon EOS 7D / Canon 50mm - 1.4/ Kitlens 18 - 200

Re: Noise filter / Noise reduction

Neem gewoon je foto's in RAW en dan kan je achteraf beoordelen of je nu wel of niet ruisreductie gaat toepassen. Je hebt dan ook de mogelijkheid om selectief te werk te gaan.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Bij mij staat "ruisonderdrukking bij lange sluitertijden" meestal ingeschakeld.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bij mij (D90) staat ruisonderdrukking helemaal uit.
        Neat image kan dat achteraf beter. En in RAW haal je ook nog meer resolutie en bewerkingsmogelijkheden om tot een beter eindproduct te komen.
        Nikon D90 met wat glaswerk.

Comment

ruisonderdrukking voor lange sluitersnelheden zet je best aan. Is andere methode van ruisonderdrukking dan gebruikt bij PC programma's.
          gewone ruisonderdrukking staat best af als je achteraf andere programma's zoals noise ninja etc. wilt gebruiken, waar je meestal betere en meer gecontroleerde resultaten kunt mee behalen.

Comment

Inderdaad, zoals Puerte zegt:
            Die ingebouwde cameratechniek heet 'Dark Frame Substraction': er wordt een extra donker (temporary) beeld gemaakt en de ruisinformatie daarvan wordt afgetrokken van de ruisinformatie in de eigenlijke foto.
            Bij Nikon zie je dat bv. aan de 'Job NR' melding in het display.
            Dergelijke ruisonderdrukking kan softwarematig niet.
            De andere ruisonderdrukking kan je idd best apart doen op je raw-files.
            Er bestaan plugins voor zals Nik Dfine of Noise Ninja, maar je kan al mooie resultaten bekomen in Photoshop, Camera Raw of Lightroom. Van dat laatste pakket is de Color Noise Reduction (de meest storende) in de nieuwe versie 3 overigens spectaculair verbeterd.
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

De beste ruisreductie, zonder cq veel minder detailverlies, doe je met DxO 6 direct op je RAW files. Probeer eens een trial.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                De beste ruisreductie, zonder cq veel minder detailverlies, doe je met DxO 6 direct op je RAW files. Probeer eens een trial.
                bestaat niet zoiets als beste ruisreductie, DXO-6 is heel goed , maar lr3-beta in combi met dfine voor contrast noise geeft schitterende, en in mijn ogen zekers evengoede en zelfs betere resultaten. Kan natuurlijk afhangen van camera tot camera.

met de finale LR3 versie wordt de contrast noise feature opengezet en is dfine niet meer nodig, alhoewel het moeilijk zal zijn Dfine te evenaren.

als je momenteel dfine in combi met lr3 gebruikt moet je ofwel in lr ofwel in dfine de colornoise uitschakelen, anders krijg je detail verlies.

voor puur jpeg is dfine aangewezen maar is vrij duur, noiseninja en ander programma's geven ook bevredigende resultaten.

Comment

Als je de ingebouwde ruisreductie gebruikt, heb je programma's als Noise ninja niet meer nodig. Ook niet als je in raw fotografeerd. De ingebouwde ruisreductie zit in het rawbestand ingebakken. Je haalt er het beste uit als je de huiseigen software gebruikt.
                  Deze staat bij mij alvast op normaal en de ruisreductie bij lange sluitertijden staat op automatisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    Als je de ingebouwde ruisreductie gebruikt, heb je programma's als Noise ninja niet meer nodig. Ook niet als je in raw fotografeerd. De ingebouwde ruisreductie zit in het rawbestand ingebakken.
                    volgens mij wordt er toch geen NR op de RAW file toegepast? bij canon toch?
                    Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harryballector Bekijk bericht
                      volgens mij wordt er toch geen NR op de RAW file toegepast? bij canon toch?
                      Ik geloof dat ik het met je eens ben... D'er staat bij mijn ACR (Adobe Camera Raw) wel een zekere ruisreductie ingesteld (wellicht default, waar ik nooit ben aan geweest), maar ik denk niet dat die verschilt tussen bestanden met snelle sluitertijden (de klassieke landschappen van 1/125 of hoger) of tragere sluitertijden (bij mij avond- en nachtfotografie, waar het toch telkens om verschillende seconden gaat).

Ik heb (en daar zeg ik ook dat "ik geloof dat ik het met je eens ben" ) wel geen ervaring met DPP (Digital Photo Professional). Simpelweg omdat ik mijn CS3 Bridge zo heb ingesteld dat RAW-bestanden naar DNG geconverteerd worden, en DPP op z'n minst "daar niet gelukkig mee is".

Neemt DPP misschien wel die (eventuele) ruisreductie mee? Wie kan hierop antwoorden?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                        Als je de ingebouwde ruisreductie gebruikt, heb je programma's als Noise ninja niet meer nodig. Ook niet als je in raw fotografeerd. De ingebouwde ruisreductie zit in het rawbestand ingebakken. Je haalt er het beste uit als je de huiseigen software gebruikt.
                        Deze staat bij mij alvast op normaal en de ruisreductie bij lange sluitertijden staat op automatisch.
                        ???? 'k zou niet weten hoe dat zou moeten aangezien een "raw" bestand de naakte sensor metingen zijn gedigitaliseerd per sensel ... op wat die ruisreductie zou moeten ingrijpen is mij een nog groter raadsel ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          ???? 'k zou niet weten hoe dat zou moeten aangezien een "raw" bestand de naakte sensor metingen zijn gedigitaliseerd per sensel ... op wat die ruisreductie zou moeten ingrijpen is mij een nog groter raadsel ..
                          Volledig akkoord!
                          Bij RAW zijn de enige camera-instellingen die een effect hebben op de RAW sensor data nl. ISO, diafragma en sluitertijd.
                          De rest is volledig onder uw controle bij de conversie van het RAW bestand.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
                          https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

Neemt DPP misschien wel die (eventuele) ruisreductie mee? Wie kan hierop antwoorden?
                            het enige dat DPP volgens mij meeneemt uit camera is witbalans "as shot"( dat ik weet) deze kan je dan nog aanpassen in DPP

wat de default NR is in DPP weet ik niet , maar als ik een set foto's bewerk dan zet ik altijd een aantal settings standaard , waaronder de NR value, en kopieer ik deze alvast naar alle foto's , dan overloop ik alle foto's voor de individuele aanpassingen

in DPP zet ik de NR voor foto "sets" genomen op bv iso 400-800 meestal op 4 en voor iso 1600 ( bv concertfoto's) op 7 tot 9 ( instelbaar tussen 0 en 20)

een standaard NR volgens "type" foto stelt ie volgens mij niet voor, of presets volgens gebruikte iso ook niet ( toch niet dat ik kunnen vaststellen heb)

heb wel stukje tekst omtrent deze materie terug gevonden, voor wat ik eruit begrijp heeft de NR setting in toestel geen invloed? klik

en ook verschillen in lightroom raw nr tov dpp nr klik , zelf wel geen ervaring mee voor alle duidelijkheid
                            Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Dank voor de uitstekende uitleg en de bijbehorende links.

Comment

Working...
                              X