Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bouncen tips

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bouncen tips

Hallo kan er mij iemand tips geven ivm bouncen via muren, plafonds e.d.

Ik zit heel vaak te oefenen in mijn slaapkamer. Vaak als ik dan via het plafond of muur bounce krijg ik een licht gedeelte vanboven en een donker gedeelte beneden, of een licht gedeelte aan een van de twee zijkanten en een donker gedeelte aan de andere kant. bij het bouncen van de muur recht achter me krijg ik vaak een onderbelichte foto. Bij andere tutorials op het internet zie ik altijd heel mooi gelukte foto's door het bouncen. Is het echt zo moeilijk als het lijkt om fatsoenlijk te bouncen?

Alle tips zijn welkom
    I want you to see what I feel

http://kevow.daportfolio.com/

Re: Bouncen tips

Vaak helpt het als je niet rechtstreeks bouncet. Als je een foto neemt van iemand die op 3 meter afstand staat, ben je geneigd om de flitskop op anderhalve meter op het plafond te richten. Je kan dan beter gewoon recht omhoog flitsen, dit zal een meer verspreide belichting opgeven. Fotos van mensen in hun geheel bounce ik omwille van die lichtspreiding ook vaak niet met bouncen of wel met bouncen, maar dan vanaf een afstand, dan is de spreiding wat beter. Een te laag plafond is ook niet zo goed, een te hoog dan weer ook niet. Gekleurde muren zijn ook redelijk nefast voor je kleuren, dus liefst een erg lichte/witte muur en in raw, zodat je je witbalans daarnaar kan instellen.

Hopelijk ben je hier iets mee.

Comment

Bounce flitsen wordt best ondersteund door een stukje direkte flits, zoals de "bounce card" bij de betere merkeigen flitsers of tweede reflector bij sommige Metz flitsers.
      Dit zal eventuele schaduwen (bij portretten vooral onder neus en kin) wat oplichten zonder onmiddellijk een "platgeflitste" foto te veroorzaken.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

vooral dat wit plafond... heb hier onlangs gebounced via houten ( bruin ) plafond ... onoplettend

was goed voor een topic " bruinen zonder zon met flitser"
        Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harryballector Bekijk bericht
          vooral dat wit plafond... heb hier onlangs gebounced via houten ( bruin ) plafond ... onoplettend

was goed voor een topic " bruinen zonder zon met flitser"
          Als je in raw schiet kan je dat soms nog verbijsterend goed bijtrekken met je witbalans. Alleen je ambient light gaat nogal gekke kleuren krijgen. heb zo eens heel wat foto's gemaakt met een rode plafond, op zich is dat eigenlijk nog goed corrigeerbaar, buiten de achtergrond dan :d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Als je in raw schiet kan je dat soms nog verbijsterend goed bijtrekken met je witbalans. Alleen je ambient light gaat nogal gekke kleuren krijgen. heb zo eens heel wat foto's gemaakt met een rode plafond, op zich is dat eigenlijk nog goed corrigeerbaar, buiten de achtergrond dan :d
            heb het idd achteraf nog redelijk gekregen in DPP , dat is al 1 van de redenen dat ik enkel nog in raw foto's neem
            Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Hallo iedereen, ik ben een beginnend fotograaf, en in de fase waar ik me bevind is het vrij makkelijk om alles en nog wat uit te proberen onoplettend op het resultaat omdat ik op zoek ben naar mijn eigen stijl en richting. daarop gebaseerd, en door het uitproberen van verschillende methodes, kwam ik de "diffuser" tegen. momenteel heb ik serieuze investeringen gedaan om dit hobby vorm te geven en dan blijft er altijd iets dat je nog nodig hebt om de kit af te ronden en dat zijn de soort dingen die soms nodig zijn en soms ook niet, dan denk je het tien keer eer je het koopt, of ga je op zoek naar alternatieven.
              ik heb al diffuser een plastieken witte beker gebruikt en hier kunnen jullie het resultaat bekijken, ik snijd die in twee en maak een inkeping om die te bevestigen aan de houder van de ingebouwde flash (ik heb nog geen externe flash), het is heel licht het dooft de straffe flitser en geeft een natuurlijke kleur ipv een bleke vel, rode ogen en een onaangename uitdrukking op het gezicht.

let op, het kan wel storen bij het scherpstellen in donkere situaties.
              Onlangs geprobeerd met een rode beker van Douwe Egberts, en in die album kunnen jullie ook het resultaat zien, al is het maar denken waar het toepasselijk zou zijn ;
              het kan leuk zijn om te proberen!
              groeten
              Tony
              Tony http://picasaweb.google.com/tonho666
              Canon 50D, Tokina 11-16 f2.8; Canon 24-105 F4 IS USM; 70-200 f2.8 USM, Canon 50 mm f1.4 USM, Canon 100 f2.8 USM

Comment

leuk voorbeeld

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gallardo Bekijk bericht
                  Hallo iedereen, ik ben een beginnend fotograaf, en in de fase waar ik me bevind is het vrij makkelijk om alles en nog wat uit te proberen onoplettend op het resultaat omdat ik op zoek ben naar mijn eigen stijl en richting. daarop gebaseerd, en door het uitproberen van verschillende methodes, kwam ik de "diffuser" tegen. momenteel heb ik serieuze investeringen gedaan om dit hobby vorm te geven en dan blijft er altijd iets dat je nog nodig hebt om de kit af te ronden en dat zijn de soort dingen die soms nodig zijn en soms ook niet, dan denk je het tien keer eer je het koopt, of ga je op zoek naar alternatieven.
                  ik heb al diffuser een plastieken witte beker gebruikt en hier kunnen jullie het resultaat bekijken, ik snijd die in twee en maak een inkeping om die te bevestigen aan de houder van de ingebouwde flash (ik heb nog geen externe flash), het is heel licht het dooft de straffe flitser en geeft een natuurlijke kleur ipv een bleke vel, rode ogen en een onaangename uitdrukking op het gezicht.

let op, het kan wel storen bij het scherpstellen in donkere situaties.
                  Onlangs geprobeerd met een rode beker van Douwe Egberts, en in die album kunnen jullie ook het resultaat zien, al is het maar denken waar het toepasselijk zou zijn ;
                  het kan leuk zijn om te proberen!
                  groeten
                  Tony
                  Soms denk je dat het beter is, maar eigenlijk is er niets veranderd en dat moet je proberen in te zien. Je licht is nog steeds even hard omdat je oppervlakte van de lichtbron nog even groot is. Je hebt gewoon met het bekertje het licht wat meer in alle richtigen verdeeld waardoor je gezicht minder licht krijgt. Hetzelfde effect kan je krijgen zonder bekertje door wat minder hard te flitsen Een omnibounce in open lucht gebruiken is om die reden ook nutteloos, er zijn immers geen muren of plafonds om het licht terug te kaatsen op je onderwerp. Dus vergeet dat bekertje en gebruik je muren of plafond om je kleine flitslichtje om te toveren tot een grote softbox, eventueel met het witte reflectorkaartje, het resultaat zal veel beter zijn
                  Als je geen witte oppervlakten hebt moet je natuurlijk wat gaan experimenteren.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
                  https://1x.com/wimmeeus/

Comment

In verband met het plastic bekertje. In dit geval wordt de lichtbron een heel klein beetje groter: in plaats van de ingebouwde flitser wordt de oppervlakte nu zo groot als het bekertje, dus een kleine winst (kijk maar naar de foto van de gereflecteerde "setup" achter de geposte link). Maar inderdaad blijft het licht in de geposte voorbeelden nog bijna even hard, je kan dit zien aan de slagschaduw onder de kin: nog steeds een scherp afgetekende, zwarte schaduw. Verschil met het voorbeeld zonder beker is inderdaad eerder klein.

Ik ga dan ook akkoord met de vorige reply: het licht wordt meer in alle richtingen verspreid zoals bij een omnibounce, je krijgt een "bare bulb" effect, zoals bij een gloeilamp bij wijze van spreke. Het licht wordt zachter niet omdat de oppervlakte van de lichtbron enkele centimeters groter geworden is, maar omdat je nu meer indirect licht krijgt dat door muren en plafond weerkaatst wordt, en DAAROM wordt de grootte van de lichtbron WEL effectief groter, als de foto binnen gemaakt wordt tenminste. Het effect buiten is inderdaad nihil. Trouwens, in het voorbeeld lijken de muren mij geel te zijn, en dat verklaart meteen de warmere (gelere) kleur in het voorbeeld met beker: de gele kleur komt niet door het bekertje, maar door het gereflecteerde licht van de muur (muren). In de voorbeeldfoto's die buiten gemaakt worden, zie ik enkel een roze schijn rond de letters op de wegwijzers, wat volgens mij, als het al met de flits te maken heeft, komt door reflectie van rechtstreeks licht van de flitser met het rode bekertje erop? Dus niet door indirect, "gebounced" licht... Waarom alleen de randen van de letters roze oplichten zie ik niet meteen, wat mij doet twijfelen of het wel te maken heeft met flitslicht uberhaupt...

Maar één ding staat vast: dergelijke experimenten zijn wel degelijk leerrijk en dus zeker verder doen!

Hopelijk van enig nut...

Roeland

Roeland
                    www.135mm.be
                    @135mm_leuven
                    info@135mm.be

Comment

Working...
                    X