Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto met flash

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groepsfoto met flash

Hey,

Ik heb gisteren een groepsfoto moeten maken (en komende dinsdag opnieuw, vandaar mijn vraag) en zit met een probleem:
    ik fotografeer altijd in P-mode, en gebruik de flits wanneer ik het nodig acht. In dit geval diende ik een groepsfoto te maken in een redelijk verlichte ruimte, sluitertijd 1/15 bij ISO 400. Daar de personen achteraan toch vrij donker waren (en anderen bewogen), besloot ik de flitser te gebruiken. Ik liet de camera in P-mode staan en klapte de flits op, maar hierdoor gingen de sluitertijd (1/60 -> iedereen goed belicht) en F-waarden (F3.5) helemaal om. Hoewel iedereen goed belicht en niet bewogen was, dook er een ander probleem op: door de F3.5 was de achterste rij onscherp en enkel de voorste scherp.
    Ik probeerde doen in Av mode, en zetten de F op 8.0, dit gaf weer overal scherpte maar toen kon ik de flits enkel in 'fill flash' mode gebruiken, bij een sluitertijd van 1/15e (bewogen mensen)..
    Vandaar mijn vraag: is het mogelijk de flits te gebruiken bij F8 en toch een kortere sluitertijd dan 1/15e?

alvast bedankt!
    Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Re: Groepsfoto met flash

tuurlijk datte, als je de manuele (M) modus gebruikt ben jij de baas
    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
      tuurlijk datte, als je de manuele (M) modus gebruikt ben jij de baas
      Dom van me, natuurlijk nog vergeten te vragen!
      Hoe kan ik dan beslissen welke sluitertijd nodig is?

Comment

Werk je met een externe flits of de filts in je toestel? In dat laatste geval gaat het misschien moelijk worden om een groep op meer dan een paar meter te belichten op f8...
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

Comment

kijk hier ook eens, d'r zijn nog wel meer vragen en oplossingen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
            Werk je met een externe flits of de filts in je toestel? In dat laatste geval gaat het misschien moelijk worden om een groep op meer dan een paar meter te belichten op f8...
            Het is een ingebouwde flitser.
            Maar op 1/60e, F3.5 en flits aan is alles perfect belicht eh.. Is er dan geen manier om diezelfde belichting te krijgen bij F8?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
              Het is een ingebouwde flitser.
              Maar op 1/60e, F3.5 en flits aan is alles perfect belicht eh.. Is er dan geen manier om diezelfde belichting te krijgen bij F8?
              Je flits is gewoon te zwak: er is alleen een goede belichting mogelijk op f3.5 (f4)
              Enigste oplossing iso omhoog krikken met 2 stops en manueel F8 1/60ste instellen

-m-
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Is er dan geen manier om diezelfde belichting te krijgen bij F8?
                Je hebt (dik) twee stops meer licht nodig. De ingebouwde flitser zal die waarschijnlijk niet geven. Sluitertijd trager is geen optie ivm bewegingsonscherpte, groter diafragme is geen optie owv scherptediepte, dus... ISO omhoog van 400 naar 1600. En dan maar hopen dat je niet te veel ruis hebt (dus zeker onderbelichting voorkomen, desnoods ISO nog half stopje omhoog).

Als de ruimte volledig donker is, dus als de groep enkel belicht wordt door de flits, dan zou een tragere sluitertijd geen probleem mogen zijn, maar afgeleid uit je vraag denk ik niet dat dat het geval is...

Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                  Je hebt (dik) twee stops meer licht nodig. De ingebouwde flitser zal die waarschijnlijk niet geven. Sluitertijd trager is geen optie ivm bewegingsonscherpte, groter diafragme is geen optie owv scherptediepte, dus... ISO omhoog van 400 naar 1600. En dan maar hopen dat je niet te veel ruis hebt (dus zeker onderbelichting voorkomen, desnoods ISO nog half stopje omhoog).

Als de ruimte volledig donker is, dus als de groep enkel belicht wordt door de flits, dan zou een tragere sluitertijd geen probleem mogen zijn, maar afgeleid uit je vraag denk ik niet dat dat het geval is...

Roeland
                  Sluitertijd heeft geen invloed op de flitser enkel op het hoeveelheid omgevingslicht
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Sluitertijd heeft geen invloed op de flitser enkel op het hoeveelheid omgevingslicht
                    Bedankt voor de verbetering. Laat hiermee dan ook de stelling bewezen zijn dat dingen tegelijk doen eerder weggelegd is voor vrouwen. Of toch zeker niet voor mij om het minder extreem te stellen

Mijn laatste opmerking (die van de sluitertijd, niet die van de dingen tegelijk doen) mag je dus negeren, waarvoor excuus...

Roel
                    www.135mm.be
                    @135mm_leuven
                    info@135mm.be

Comment

Bedankt voor de nuttige tips allemaal! ISO omhoog zal ik zeker eens proberen

Comment

Working...
                      X