Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groepsfoto

Beste forumleden

Binnenkort ga ik een groepsfoto van ca 25 personen maken. Het moet een luchtige/vrolijke/spontane en niet al te geposeerde foto worden. De foto wordt binnen gemaakt, dat betekent dus flitsen! Welk diafragma stel ik in( wat is gangbaar bij een groep zodat ik een correcte DOF heb), welke sluitertijd en hoe hoog zet ik de iso. Ik gebruik mijn Nikon D300 op een statief en mijn 17-55 mm lens(Tamron 1: 2.8).Ik zet mijn flitser op TTL, moet ik dat met of zonder omnibounce doen? En eventueel direct(hard licht?) of via wanden flitsen. Ga er wel vanuit dat het licht niet optimaal is. Het plafond in de ruimte is niet al te hoog, licht van kleur en de zijwanden zijn eveneens licht van kleur.

Wie helpt mij op weg?!
    Last edited by D300joy; 5 december 2009, 17:09.

Re: Groepsfoto

Probeer anders 2 a 3 foto's te maken op diafragma:
    F8
    F11
    F16
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Comment

Beste joy,

met een flash op je toestel maak je geen mooie groepsfoto's... je zal vooral veel schaduw hebben op mensen op de tweede of derde rij...

doe het volgende... tracht aan een tweede flash te geraken... (huren, lenen, kopen)

en zet ze in de volgende opstelling:

eventueel ga je in blokker enkele witte papaplus halen (kosten 6€ 't stuk), of je neemt echte fotografie shoot through paraplus... je laat iemand links en rechts met de flits en de paraplu staan of je zet ze ergens op, hang ze ergens aan of monter ze op swivel en statief (strobist way)

configureer je camera op CLS, en laat je flits op de camera voor master spelen... De twee andere flitsen op remote...

zet je master op "--" dat wil zeggen, hij flits niet mee tijdens het shot en de andere twee op DDL... eventueel elk in een verschillende groep en met een verschillende intensiteit (-1 stop voor één van beide), dat is nog mooier...

resultaat moet er ongeveer zo uit zien:

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

en nog eentje via plafond laten bouncen, zal nog minder schaduwen geven
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
        X