Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

    Hallo, Ik weet niet of ik het onderwerp juist heb geplaatst,anders sorry daarvoor.

    Ik heb een Nikon D100 met een 28/70 2.8 lens en ben momenteel een vriend aan het fotograferen in een hoge sportschool (boxen) met geel matig tl licht. als ik het licht met mijn lichtmeter met kom ik op een 60e 2.8. 800 iso Ik snap dat er met deze sluitertijd beweging in de actie zit, maar is het mogelijk om het gezicht scherp te krijgen.

    Ik weet dus niet of het onscherpte van mijn foto's door de instelling komt of dat ik de sporter verlies met mijn autofocus.

    Als ik mijn iso opschroef krijg ik natuurlijk heel veel ruis

    Of een nieuwe camera maar daar ga ik niet beter door fotograferen

    Dus om een ingewikkeld verhaal simpeler te maken, kan ik met een d100 binnen Bij weinig licht) van een sporter een goed belichte scherpe actie foto mak

    alvast bedankt!
    Last edited by pbase; 27 november 2009, 20:28.

  • #2
    Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

    Oorspronkelijk geplaatst door pbase Bekijk bericht
    Of een nieuwe camera maar daar ga ik niet beter door fotograferen
    In dit geval wel, natuurlijk niet voor de compo, je loopt tegen de limiet van de camera aan, met bv een D300/700 kan je de iso met gemak veel hoger instellen, dus een kortere sluitertijd halen en een veel betere AF.

    Bij concert fotografie ging vroeger de camera regelmatig weg en nu ga ik gewoon door met fotograferen en de resultaten zijn beter.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

      Op 1/60 ste mag je al blij zijn als je er een behoorlijk scherpe portret foto mee kan maken van iemand dat mooi stil zit. Dan nog eens een bewegend persoon en f2.8 waardoor hij al niet veel moet bewegen om onscherpte te bekomen.

      Je kan uiteindelijk maar drie zaken doen:
      - extra licht door middel van externe lichtbron (flash/lampen)
      - hogere iso (met meer ruis als gevolg of een nieuw toestel)
      - Lichtsterkere lens (f/1.2)

      Van deze opties lijkt het eerste mij het eenvoudigste en het goedkoopste als je geen extra ruis erbij wil nemen.

      Moest het door de autofocus komen, zal er ook niet veel anders opzitten dan een snelle lens en/of toestel te kopen. Hoewel extra licht vaak wonderen doet .
      Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

      Comment


      • #4
        Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

        Bedankt, voor de reacties er wordt een hoop duidelijk op deze manier!
        Ik kies voor het flitsen en mocht ik beter gaan fotograferen kan ik altijd nog een betere camera kopen.
        Last edited by pbase; 30 november 2009, 17:00.

        Comment


        • #5
          Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

          Oorspronkelijk geplaatst door pbase Bekijk bericht
          Bedankt, voor de reacties er wordt een hoop duidelijk op deze manier!
          Ik kies voor het flitsen en mocht ik beter gaan fotograferen kan ik altijd nog een betere camera kopen.
          sommige dingen kan je met bepaald materiaal NIET fotografreren... denk dat je op 1/250 moet geraken...

          Camera: Nikon D700
          Exposure: 0.004 sec (1/250)
          Aperture: f/1.4
          Focal Length: 85 mm
          ISO Speed: 6400

          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100



            exif: f2.8, 1/800, ISO6400, ring verlicht met 8 spots

            mijn ervaring is dat je minstens 1/400 nodig hebt als je de "actie" wilt vastleggen, als je de sport goed kent, en je concentreert je op de minser snelle momenten kan je eventueel al zakken naar 1/200. Maar in de zalen waar vechtsport wordt gedaan zal je er met ISO 800 (optimistische ruisgrens van de D100) en f2.8 niet geraken zonder flits

            Comment


            • #7
              Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

              Oorspronkelijk geplaatst door pbase Bekijk bericht
              Ik kies voor het flitsen en mocht ik beter gaan fotograferen kan ik altijd nog een betere camera kopen.
              Vreemde oplossingm, gezien de vraagstelling.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

                Flitsen raad zou ik niet aanraden, of je foto's al dan niet mooi belicht worden met flits laat ik in het midden, maar ik kan mij voorstel dat ik als gevechtssporter liever niet zou verblind worden door flitsen...

                Maar zonder flits zal je met uw materiaal niet ver komen, zoals anderen al zeiden.

                Misschien is het mogelijk om enkele 1000W halogeenlampen op statief te zetten naast jou? Die kan je vrij goedkoop in de eerste beste brico/gamma/etc vinden.
                Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                Foto-Alex

                Comment


                • #9
                  Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

                  Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
                  gevechtssporter liever niet zou verblind worden door flitsen...

                  Misschien is het mogelijk om enkele 1000W halogeenlampen op statief te zetten naast jou?
                  En dat zou niet hinderlijk zijn? Enorm licht en hitte.....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

                    Het is uiteraard niet de bedoeling dat je met die flits de sporters zelf verblind. Liefst bouncen via een plafond, of beetje strobist van bovenaf draadloos flitsen. Het licht zal in elk geval beter zijn dan met bouwlampen. Sfeerlicht bij gevechtssport zal zeker niet het belangrijkste zijn, eerder een voldoende scherp beeld en een goed belichte sporter.

                    Ik trok regelmatig Judoka's met een canon 400D (en daar ga ik liever ook niet mee boven de ISO 800) (nu met de 7D op high iso ^^). En daarom gebruikte ik steeds mijn flash. Deze gewoon laten bouncen tegen het plafond met E-TTL en totale belichting 1 stop overbelichten (witte pakjes). Uiteraard moet er wel een voldoende laag en licht plafond zijn.
                    Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

                    Comment


                    • #11
                      Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

                      flitsen bij competitie raad ik om twee redenen af:

                      esthetisch: vaak wordt er een soort satijnen kledij gebruikt die vreselijk reflecteerd, vergelijk het met flitsen bij een wagen, waar de nummerplaat een eigen leven begint te leiden

                      sportief: als je bij flitsen een van de boksers verblind, doe je aan competitievervalsing, en als de verliezer zich dan tegen de fotograaf keert .. op hoger niveau wordt er al eens gevochten voor mooie geldprijzen .. emoties kunnen dan hoog oplopen

                      Comment


                      • #12
                        Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

                        Oorspronkelijk geplaatst door DarthCake Bekijk bericht
                        Het is uiteraard niet de bedoeling dat je met die flits de sporters zelf verblind. Liefst bouncen via een plafond, of beetje strobist van bovenaf draadloos flitsen.
                        al ooit een boksgala bijgewoond? bouncen op een donker plafond dat minstens 5m hoog staat .. "dat moet lukken"

                        flitsen van bovenaf met RF trigger is een betere oplossing, maar niet goedkoop. Bij veel gala's is er een soort lichthekken rond de ring opgesteld met hallogeen spots om de ring te verlichten, als je op elk van de 4 zijden een draadloze flits zet, krijg je een verlichting die bij elke positie van de boksers in de ring bruikbaar is. .. maar als de TS wilt investeren in 4 flitsers, 4 receivers, 1 trigger en 4 gorillapods om de flitsers op die lichtbrug te bevestigen .. kan hij mogelijks evengoed of beter ik een D700 investeren, want het is lang niet zeker dat je op die lichtbrug mag klimmen om flitsers te bevestigen.

                        Als je een onderwerp kiest dat op de rand van de techniek zit, moet je investeren in de techniek of een ander onderwerp kiezen waar je niet botst met de grenzen van je techniek

                        Comment


                        • #13
                          Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

                          Uit het bericht van de TS kreeg ik de indruk dat het niet meteen ging om professioneel boxen op top niveau in de meest donkere omgeving tijdens een titel gevecht, maar eerder wat trainingen in een normale (gevechts)sportzaal (typisch vaak ook slecht verlicht).

                          Met 1 flash, cactus triggers heb je al genoeg hoor . Het zal wat experimenteren zijn, maar dat kan toch? Zeker tijdens trainingen ...
                          Als de situatie het toelaat tenminste. Ik zou ook niet willen dat iemand me verblind tijdens een judo gevecht.
                          Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

                          Comment


                          • #14
                            Re: vechtsport binnen fotograferen zonderflits met Nikon D100

                            Oorspronkelijk geplaatst door DarthCake Bekijk bericht
                            Met 1 flash, cactus triggers heb je al genoeg hoor . Het zal wat experimenteren zijn, maar dat kan toch? Zeker tijdens trainingen ...
                            tijdens een gewone training zal het wel lukken, maar je kan niet garanderen dat het bij iedereen lukt: als je Eén flits gaatopstellen, komt je licht van één kant, en moet je onderwerp zodanig staan dat het licht van de juiste kant komt. Bij vechtsport, en zeker bij Boksen wordt er vaak in stervorm gevochten, zodat je onderwerp meer in de verkeerde hoek dan in de juiste hoek tov je fltis gaat staan. Oplossing kan zijn een assistent te nemen als human-pod ipv een lampstatief. die assistent moet dan eigenlijk toch enig inzicht hebben, zodat die met de vechters mee zich verplaatst in fuctie van waar de fotograaf zich tov de ring zet zodat het licht zich mee verplaatst. In ieder geval, met de D100, zal je ook met flits de iso op 800 mogen laten staan, en je diafragma helemaal open zetten, sluiter zou ik wel durven vast zetten op 1/200 en eventueel bijstellen in fuctie van resultaat.

                            Als het geen titelgevecht is, kan je eventueel zelf "dragging the shutter" gaan toepassen, en met veel langere sluitertijden werken in combinatie met flitslicht, met deels bewogen en deels bevroren beelden, maar ook enkel als je niet de verplichting hebt met resultaat thuis te komen, want als het lukt is het "cool" maar kans op mislukken is groot.

                            Comment

                            Working...
                            X