Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio flitsen ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Studio flitsen ??

Hallo,
    ik heb een algemene vraag ivm met studio flitsen.
    Ik fotografeer nu al ruim 30 jaar als amateur fotograaf in de "normale" modus.
    Dat betekent, met of zonder flits, maar met een reflex camera en met een gewone flitser.

Nu heb ik net een studio flitsset gekocht...de Falcon Eyes GN-300AD starterset met 2 flitskoppen. Ik heb daarbij 2 paraplu's en 2 softboxen.

Nu ben ik al eens aan het testen geweest, maar dit valt niet mee.

Voor eerst, als ik mijn Canon 30D op automatisch zet (om even te testen) en ik flits met de softboxen erbij dan is mijn foto overbelicht (zelfs op automatisch).

Daarna ben ik zelf gaan experimenteren en heb hem volledig manueel gezet op diafragma 2.8 en sluitertijd 1/250 en dat gaf een beter resultaat.

Kan mij iemand op weg helpen met what RULES OF THUMB of GOLDEN RULES hoe je te werk gaat met een studio flitsset ?

Bedankt,
    Stefaan
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Re: Studio flitsen ??

Ik heb ondertussen al een en andere op internet zitten lezen over studio flitsen.
    Inderdaad, het moet volledig manueel...automatisch flitsen heeft absoluut geen zin.

De sluitertijd is ook iets overbodig en wordt bepaald door je flitssnelheid. De sluitertijd wordt dan meestal ingesteld 1/125.
    De gevoeligheid van de sensor wordt zo laag mogelijk ingesteld (om ruis te vermijden) en de lensopening bepaalt alles.
    Een diaframa vanaf F8 is dan wat je zou moeten bereiken...
    Natuurlijk hangt alles af van de kracht waarmee je flitst.

Zover ben ik al.

Natuurlijk kan je een flitsmeter kopen en dan hou je die voor de lens en flits je...de opgegeven waarden die je dan krijgt kan je blijven gebruiken als je onderwerp of je flitsers niet van plaats veranderen.

Comment

Handig, iemand die zelf al de oplossing bied :-)
      ik ben geen expert, verre van.
      Maar toch even dit, de sluitertijd is afh van je flash sync van je toestel, meestel 1/125 soms 1/250 of zelfs 1/60 dus: zie je handleiding en zoek je sync(hronisation) speed
      Verder heeft je sluitertijd idd niet veel te zoeken met de flashes, zolang je binnen zit in een verduisterde ruimte. Eens je je flash buiten gaat gebruiken kan je door je sluitertijd te verlengen ook gebruik maken van het bestaande omgevingslicht.
      Je kan dan een scene maken waarbij je een heel mooie zonsondergang krijgt of een mooie skyline ver achter je model en toch je flash op het model zelf richt.
      Je flash bepaald dan je diafragma en je belichtingstijd zorgt er dan voor dat je skyline of zonsondergang er goed op staan.
      voor de rest kan je oefenen met je twee lichten, eentje als hoofdlicht (die geeft dan vb een goed uitgelicht model op F8) en dan zet je je tweede licht aan de schaduwkant van je model en je tweede licht stel je dan in op 1/2 kracht van de eerste. dan krijg je een mooi uitgelicht model zonder storende schaduw. Of je zet het op 1/4 van de kracht van de eerste en dan zijn de schaduwen dieper...
      en dan begint het spelen
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

even als extra.
        Je kan zonder problemen werken zonder lichtmeter. Neem dan voldoende digitale test fotoos, bekijk het histogram en de zet foto op een groot scherm (niet op je schermpje van het toestel)
        zo leer je het snelste denk ik.
        Met een lichtmeter weet je zonder histogram en zonder testfotoos wat elk licht gaat doen en kan je snel aanpassen. Maar dat kost om en bij de 200 euro en je moet dan ook leren previsualiseren om te weten wat je getallen zeggen.

Succes en veel plezier!!!

Comment

Ja het is dus totaal anders dan buiten fotograferen of met een flitser op of in het toestel.
          Het zal even wennen worden, maar ja...even wat experimenteren en dan kan ik het ook wel denk ik.
          Dan moet ik natuurlijk nog leren hoe ik mijn lichtbronnen het best plaats met de softboxen op met de paraplu's.
          Best wel een leuk experiment.

Comment

extra tips en info nodig?
            kan je engels?

kijk dan eens op youtube

en/of

en kijk maar eens naar namen zoals Photo gavin, bert stephani, Thomas Christopher Moore, en zeker naar itsmadmax (deze heeft een nederladstalige WS op youtube staan, wel geluid ver opendraaien)...

daar kan je toch wel een aantal dingen van bijleren.

Succes,

Tom

Comment

ik heb ondertussen via marktplaats.nl een flitsmeter gekocht van Falcon Eyes.
              ben erg benieuwd om daar mee te werken.

Comment

Bekijk de mini ws van MadMax, heel intressant
                Nikon D750

Comment

Working...
                X