Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dans in openlucht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dans in openlucht

Ik had graag de lokale volksdansgroep eens gefotografeerd op de komende kerstmarkt. Dit zou in openlucht zijn en rond 16h (ik denk begin schemering dus).
    Wegens geen ervaring (nog maar net een DSLR en nog niet heel veel mee gedaan) en weinig materiaal (D60+18-55 kitlens) graag wat tips.

Ik dacht om misschien ergens een flitser (SB-400 of SB-600) te scoren met omnibouncer erop omdat het waarschijnlijk al gaat schemeren tegen dan. M'n camera geeft bekijkbare beelden tot ISO 800 en lichtsterk glas heb ik niet (kitlens). Dus ik weet niet of ik het ga halen met f/5.6 en ISO 800 zonder flits. Geen idee van extra belichting, is buiten, dus ik verwacht niet veel tot geen extra verlichting.

Maar dan, kan ik gewoon schieten of moet ik rekening houden dat ik nog vanalles ga moeten instellen? Ik heb de mogelijkheid om vooraf eens de dansen bij te wonen zodat ik ongeveer weet hoe de dansen in elkaar zitten.

Je ziet, niet echt veel ervaring, ik verwacht dat ook geen voorgekauwde antwoorden, linkjes, algemenere tips enz zijn ook welkom

ps: ik WIL ze fotograferen, er is mij niet gevraagd geweest om dat te doen, louter de experience wil ik er uit halen.
    Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

Re: Dans in openlucht

Oorspronkelijk geplaatst door dredalious Bekijk bericht
    Ik dacht om misschien ergens een flitser (SB-400 of SB-600) te scoren met omnibouncer erop omdat het waarschijnlijk al gaat schemeren tegen dan. M'n camera geeft bekijkbare beelden tot ISO 800 en lichtsterk glas heb ik niet (kitlens). Dus ik weet niet of ik het ga halen met f/5.6 en ISO 800 zonder flits. Geen idee van extra belichting, is buiten, dus ik verwacht niet veel tot geen extra verlichting.
    Dans fotograferen is niet zo makkelijk... je wilt de dans zien en toch niet helemaal bevriezen, want anders heb je een pose... Tenzij je een sprong of zoiets wil bevriezen, zou ik niet flitsen, en zeker niet recht toe, recht aan van op de camera (omnibouncer is totaal waardeloos, het neemt zelfs kracht weg van je flitser)

ga diep in de iso's 800, 1600, beter sfeervolle foto's met ruis dan mislukte foto's
    ideaal zou je een 35mm 1.8 lensje hiervoor moeten kopen of lenen...

voorbeeldjes van dans in heel slechte licht omstandigheden hier

Camera: Nikon D700
    Exposure: 0.004 sec (1/250)
    Aperture: f/1.4
    Focal Length: 85 mm
    ISO Speed: 6400

die 1/250 shutter speed zou je moeten hebben...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oh, dus aan een flitser heb ik niets (aan je uitleg te horen geld dat voor een beetje grote zaal binnen ook). Spijtig genoeg kan ik geen lenzen lenen, niemand in m'n directe vriendenkring doet fotografie.

Eventjes gekeken naar m'n camera, optimistisch gezien kan ik ISO800 doen 1600 of 3200 geeft veel ruis, maar aangezien dat de oefening hier telt zou ik dat eventueel wel kunnen doen. Als ik nu (16:40u, wat ook ongeveer de eindtijd zou zijn van het optreden) buiten ga op een pleintje naast de deur en random iets fotografeer geraak ik op 1/125sec met ISO3200 35mm f/4.8. met zo'n prime lensje geraak ik dan wel op 1/250 en dan mag het zelfs nog wat slechter worden (nu weinig bewolking), want ik heb dan 2 stops meer toch

Het budget zou eventueel die primelens toelaten (ik wil voor een eerste uitbreiding tot 250€ gaan). Maar ik twijfel ik er veel plezier zal aan hebben buiten die ene avond, dat is natuurlijk niet iets waar jullie kunnen op antwoorden (denk ik).

2 vraagjes daarover (die misschien beter in het objectieven forum thuishoren...)
      - moet ik voor die 35mm niet redelijk dicht bij de dansers komen? volksdansen zijn veel in groep, ik ga dus foto's willen van de groep en foto's van koppeltjes apart waarschijnlijk.

- als geheel beginnende en niets wetende fotograaf, is het dan wel handig om een prime lens als eerste extra lens aan te schaffen, ik had eigenlijk die 55-200VR meer in gedachten? Ik ben geen concert/fuif of portrettentrekker

Comment

Het budget zou eventueel die primelens toelaten (ik wil voor een eerste uitbreiding tot 250€ gaan). Maar ik twijfel ik er veel plezier zal aan hebben buiten die ene avond, dat is natuurlijk niet iets waar jullie kunnen op antwoorden (denk ik).

2 vraagjes daarover (die misschien beter in het objectieven forum thuishoren...)
        - moet ik voor die 35mm niet redelijk dicht bij de dansers komen? volksdansen zijn veel in groep, ik ga dus foto's willen van de groep en foto's van koppeltjes apart waarschijnlijk.

- als geheel beginnende en niets wetende fotograaf, is het dan wel handig om een prime lens als eerste extra lens aan te schaffen, ik had eigenlijk die 55-200VR meer in gedachten? Ik ben geen concert/fuif of portrettentrekker

kijk hier eens
        dat 35 mm lensje is een heel leuk lensje dat je ook zal toelaten om beter te leren fotograferen... is ideaal om de groep te fotograferen...
        om details te fotograferen moet je dichter bij komen... misschien kan dat wel...

je 55-200mm zal daar met de voorziene licht omstandigheden tekort komen...
        het enig wat ik als mogelijkheid zie is een 85mm 1.8 of 1.4...

maar als je een lensje wilt bijkopen, is dat 35 mm een prima keuze... dat fotografeert namelijk ongeveer zoals jij het op dit ogenblik met je ogen ziet... je kan het voor heel wat dingen gebruiken... ideaal als stads, event, reportage lens ook... en zeker binnen in huis.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Overtuigt, ik bestel die 35mm.

Een ander vraagje, ruisonderdrukking van de camera aan? of ben je beter dat je deze wegwerkt met een programmatje/photoshop achteraf. En Actieve Dynamic Lighting aan of uit? Ook een beetje voor het aantal fps hoog te houden, met die 2 dingen aan doe ik 3, uit 6 (en ze zijn rapper verwerkt waardoor ik dan weer rapper kan foto's nemen). Omdat ik wil dans fotograferen en dus, denk ik, rap achter elkaar ga willen schieten voor sommige stukken, om toch maar de juiste pose voor de foto te hebben.

Comment

Overtuigt, ik bestel die 35mm.

Een ander vraagje, ruisonderdrukking van de camera aan? of ben je beter dat je deze wegwerkt met een programmatje/photoshop achteraf. En Actieve Dynamic Lighting aan of uit? Ook een beetje voor het aantal fps hoog te houden, met die 2 dingen aan doe ik 3, uit 6 (en ze zijn rapper verwerkt waardoor ik dan weer rapper kan foto's nemen). Omdat ik wil dans fotograferen en dus, denk ik, rap achter elkaar ga willen schieten voor sommige stukken, om toch maar de juiste pose voor de foto te hebben.
            maakt niet uit... die ruis onderdrukking en dynamic lighting hebben toch alleen maar invloed op jpg... gebruik hier echter RAW! want dan kan je je exposure nog bij werken en je white balans indien nodig... die ruis onderdrukking kan je altijd achter af nog beter doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              maakt niet uit... die ruis onderdrukking en dynamic lighting hebben toch alleen maar invloed op jpg... gebruik hier echter RAW! want dan kan je je exposure nog bij werken en je white balans indien nodig... die ruis onderdrukking kan je altijd achter af nog beter doen...
              Ooh, ik schiet altijd RAW, maar dan zet ik die dingen af, gaat alles weer wat rapper thx!

Comment

Working...
              X