Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips concertfotografie

    Beste leden van het forum hier enkele vraagjes.

    Komende weekend heb ik de toestemming gekregen om het concert van Milk Inc te gaan fotograferen.Vermits ik met een collega student zijn toestel zal gaan,omdat ik wachtende ben op mijn Canon 7D zou ik graag enkele tips hebben.
    Het toestel dat ik ter beschikking heb van men collega student is een Canon 500D met de lens 18-200 IS F3.5 - F5.6 van Canon.
    Met flits mag er niet gewerkt woden is mij gemeld door de persoon die mij de badge zal bezorgen dat ik ongehinderd en met toestemming dus dit concert zou kunnen vastleggen.

    Nu weet ik al wel,dat ik niet de ideale lens zal meehebben,maar ik kan moeilijk men collega student op zotte kosten gaan jagen .
    Het diafragma zou ik alleziens zo laag mogelijk houden een iso van 1600 min vermoed en ik denk eraan om op diafragma voorkeuze te fotograferen.
    Maar wat met de witbalans?Spotmeting?Meervlaksmeting?

    Zit ik hier zowat juist met de instellingen of niet?
    En wie is er eventueel bereid om een betere lens op uitleenbasis (en een kleine vergoeding eventueel) voor een avondje met mij mee geven?

    Graag een seintje beste leden van dit board.

  • #2
    Re: Tips concertfotografie

    Ik vind het maar een prutlens om concerten mee te gaan fotograferen, maarja... je zal moeten roeien met de riemen die je hebt, he. En het water is blijkbaar het sportpaleis en milk inc. Dus één voordeel: zeeën van licht ;-)

    Eerst en vooral: ik kan van hieruit niet voorspellen welke spots er gaan hangen, hoeveel ze er gaan gebruiken, en hoe intens het licht gaat zijn. Ik hoop voor jou dat het niet teveel led-spots zijn, dan zal het allemaal wel meevallen.

    ISO1600 lijkt me fel overdreven. Begin eens op 400. Red je het daarop niet, dan kan je nog steeds vrij snel naar 800 overgaan. Maar overdrijf er niet mee, want met te hoge iso ga je misschien wel een iets hogere f-waarde kunnen aanhouden (wat voor jouw lens belangrijk is) maar ga je gigantische uitgebrande plekken krijgen als die twee beginnen te zweten en de spots daarop beginnen te reflecteren.

    Diaframga niet zo laag mogelijk houden. Ik weet niet of je je lens en toestel kent, maar met je diafragma vol open gaat je resultaat maar zus en zo zijn. f5.6 om te beginnen, en eventueel/liefst nog een stapje of twee hoger. Als je je toestel nog niet goed genoeg kent: hou je dan maar bij diafragmavoorkeur. Persoonlijk zou ik manueel werken, af en toe (spotmeting) een oog op de lichtmeter, maar bij een sportpaleisoptreden kan je beter om de 10 shots eens naar je histogram kijken.

    Witbalans op automatisch, trekken in RAW. Heeft geen zin om je daar ter plaatse mee bezig te houden, er staan daar zoveel gekleurde spots dat wit op geen enkel moment wit zal zijn.

    Concertfotografie is niet echt een kwestie van de juiste instellingen en experimenteren, maar eerder van anticiperen en je toestel kennen. Je hebt je ogen meer nodig om te zorgen dat regi niet weeral zijn hand voor zijn gezicht heeft of de micro vlak voor zijn mond, en daar kan je niet op letten als je je de hele tijd moet afvragen of je ISO goed zit. Dat meisje is trouwens ook niet de gemakkelijkste om goed op foto te krijgen.

    Succes !

    Comment


    • #3
      Re: Tips concertfotografie

      Hey,

      Wat is komend weekend? Ik moet er vrijdag zijn. Ik wil je dan eventueel wel een aantal dingen laten zien.

      Jakke
      Canon en glas
      www.jakke16.be

      Comment


      • #4
        Re: Tips concertfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
        Hey,

        Wat is komend weekend? Ik moet er vrijdag zijn. Ik wil je dan eventueel wel een aantal dingen laten zien.

        Jakke
        Hallo,

        Ik ben er de zaterdagavond dus ja...
        Veel hulp heb ik hier precies wel niet merk ik zo.

        mvg

        Comment


        • #5
          Re: Tips concertfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Ivanhoejup Bekijk bericht
          Hallo,

          Veel hulp heb ik hier precies wel niet merk ik zo.

          mvg
          ??????????????
          yeah right, graag gedaan...

          je bericht staat hier trouwens nog maar sinds de late namiddag. niet iedereen die kan helpen zit constant online. daarnaast is er nog een zoekmachine voor een gigantische database waar zowel anderen als ikzelf al geregeld soortgelijke vragen beantwoord hebben. voor zover ik weet ben ik ook al op AL je vragen ingegaan, behalve de vraag om lenzen uit te lenen.

          Comment


          • #6
            Re: Tips concertfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
            ??????????????
            yeah right, graag gedaan...

            je bericht staat hier trouwens nog maar sinds de late namiddag. niet iedereen die kan helpen zit constant online. daarnaast is er nog een zoekmachine voor een gigantische database waar zowel anderen als ikzelf al geregeld soortgelijke vragen beantwoord hebben. voor zover ik weet ben ik ook al op AL je vragen ingegaan, behalve de vraag om lenzen uit te lenen.
            Om eerlijk te zijn heb ik je antwoorden een beetje oevr het hoofd gezien.
            Het toestel ken ik niet echt omdat het niet vanmij is maar van een collega student digitale fotografie dus...

            Het enige wat ik momenteel eigenlijk geleerd heb in school over digitale fotografie is :

            -Dat een groot diafragma (kleine getal) de scherpte vooraan zit en acheraaan scherptediepte en dit tot een diafragma tot F8 en dat er ook meer licht binnenkomt bij een groot diafragma als bij een klein.

            -Dat de scherpte in een foto tot het midden is bij een diafragma F8 tot max F16.

            -Dat de scherpte van vanvoor tot acheraan in een foto zit vanaf diafragma F16 tot F 22.

            -Dat een iso van 100 tot 200 aan te raden is bij buitengebruik en met werking van een statief.

            -Een iso van 400 ot 800 aan te raden is bij binnenhuis gebruik en of donkere plaatsen zoals bijv een leegtaande fabriekshal met weinig licht (is maar om een voorbeeldje te geven) of bijv bij avondfotografie op straat en werking ook met statief.

            -Een iso 1600 tot 3200 bij om concertfotografie te doen.Uiteraard werd er wel bijvermeld hoe hoger uwe iso hoe meer ruis inde foto's .

            -En wat sluiertijd betreft is ons gezegd geweest om tot max 1/30 te gaan voor we statief gebruiken buitenhuis en binnenhuis max 1/60ste.

            Dat heb ik tot op heden in avondschool geleerd.Als er iets niet klopt is het toch maar door een verkeerd uitleg van onze leerkracht.
            Wat het concert zelf betreft doen ze er nogal geheimzinnig over (wat normaal is) en ze vragen om niet in het wit te komen dus...Er gaan gerucht dat ze hun show redelijk donker en met blacklights zouden houden dus...

            mvg

            Comment


            • #7
              Re: Tips concertfotografie

              Mja, dit is niet echt het juiste topic om een avondcursus fotografie in te gaan aanvullen of corrigeren, open voor technische vragen gerust een ander topic, of lees eens een avondje of drie hier en elders rond.

              Een vuistregel (die zeker ook voor concertfotografie geldt):
              hou een sluitertijd aan die minstens sneller is dan het getal van je zoom. Als je fotografeert op 200mm (dus die 18-200mm lens volledig ingezoomd) dan heb je een sluitertijd nodig van minstens 1/200s om onscherpte omwille van het bewegen/trillen/shaken van je eigen lichaam/hand tegen te gaan. Zoom je in op 50mm, dan heb je een sluitertijd van minsten 1/50s nodig. Als je volledig uit zou zoomen met deze lens heb je voldoende aan een sluitertijd van 1/15s.

              Een iso 1600 tot 3200 bij om concertfotografie te doen.
              Je moet met meer dingen rekening houden dan enkel het 'genre' fotografie.
              - Hoe hoger je ISO-waarde, hoe meer ruis er in je foto zit. Vanaf ISO 800 gaat die ruis op jouw toestel al duidelijk aanwezig zijn. Op 1600 ISO is die ruis op jouw toestel best wel erg aanwezig en lelijk.
              - Hoe hoger je ISO-waarde, hoe gevoeliger de pixels zijn voor licht. In donkere omstandigheden heb je dat nodig. Maar in het sportpaleis met duizenden watts aan verlichting kan het goed zijn dat je in je frame zowel donkerdere gedeeltes hebt waarop geen spots schijnen, maar daarnaast ook goedverlichte delen + extra volgspots op de zangeres en/of regi. vergelijk het met fluisteren door een microfoon die je helemaal open hebt gezet om toch iets te kunnen horen... en dan plots begint er iemand door te roepen. Dan klinkt alles plots ook overstuur. Hetzelfde op foto: je krijgt (overstuurde) uitgebranden stukken linda of regi. Dat een spot die zelf in beeld is een stukje van je foto uitbrandt is niet erg, maar op iemands bezweette hoofd wil je dat echt niet.

              Comment


              • #8
                Re: Tips concertfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Ivanhoejup Bekijk bericht
                Beste leden van het forum hier enkele vraagjes.

                Komende weekend heb ik de toestemming gekregen om het concert van Milk Inc te gaan fotograferen.
                Waar kan je hiervoor de toestemming vragen ? Ik heb er al meerdere keren eens aan gedacht om foto's te trekken , maar aangezien professionele (DSLR's) camera's verboden zijn in het Sportpaleis heb ik dit dus maar niet gedaan
                Moet je gewoon een mail sturen naar het sportpaleis zelf ofzo ???

                Alvast bedankt voor de reacties op mijn vraag
                Canon EOS 7D - Canon EOS 450D - Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM - Sigma 24-70 f/2.8 EX DG Macro - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Sigma 150mm f/2.8 APO MACRO EX DG HSM

                Comment


                • #9
                  Re: Tips concertfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zolex Bekijk bericht
                  Waar kan je hiervoor de toestemming vragen ? Ik heb er al meerdere keren eens aan gedacht om foto's te trekken , maar aangezien professionele (DSLR's) camera's verboden zijn in het Sportpaleis heb ik dit dus maar niet gedaan
                  Moet je gewoon een mail sturen naar het sportpaleis zelf ofzo ???

                  Alvast bedankt voor de reacties op mijn vraag
                  In het algemeen kan je stellen dat dit soort aanvragen behandeld worden door de persverantwoordelijke of promoverantwoordelijke van de platenfirma van de artiest/band. In andere gevallen worden dit soort aanvragen behandeld door de organisator van een evenement/concert.

                  In de regel gaan dit soort accreditaties trouwens niet zomaar naar iedereen die gewoon zin heeft om foto's te trekken, maar enkel naar fotografen die werken in opdracht van de band/label of de media.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips concertfotografie

                    Heb enkel het sportpaleis gecontacteerd.Eerst werd het niet toegelaten enkele maanden geleden en van de week heb ik dezelfde vraag nogmaals gesteld met als argument dat ik in avondschool it digitale fotografie en dat we een opdracht : Concertfotografie gekregen hebben.

                    En heb er de toestemming voor gekregen.
                    Heb net ook al de nodige info verkregen om zaterdag alles in ontvangst te gaan nemen om vrij spel te hebben .Zelfs een gratis parkeerplaats op de vip parking .

                    Grtz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips concertfotografie

                      1. Trek in RAW, witbalans kan je achteraf regelen.
                      2. Gebruik voor de sluitertijd de vuistregel:
                      1 / (brandpuntsafstand x crop factor).
                      Als je op 200mm trekt, wil dit zeggen dat je een sluitertijd van minstens
                      1 / (200x 1.6) moet gebruiken. Dus 1/320ste (als het object stilstaat) om geen bewegingsonscherpte te hebben.
                      3. Gebruik spotmeting (op de huid) en gebruik de grootste diafragma opening
                      en kijk naar je lichtmeting in welke regio je zit door ISO te veranderen.
                      Dan kan je bijv een stop overbelichten met iso:
                      -en dan diafragma een stop dichtknijpen om wat meer scherptediepte te krijgen.
                      -of een stop te onderbelichten met je sluitertijd om geen bewegingsonscherpte te hebben.
                      4. Het zal echt allemaal afhangen van hoe sterk die spots zijn of je materiaal genoeg zal zijn of niet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips concertfotografie

                        Vermits er niet veel moet gerekend op uitleenbasis hier op het boad,ga ik straks noodgedwongen een dure aankoop doen van 1700 euro en met name de 70-200 F2.8 is gaan aankopen en dit speciaal om zaterdag goede scherpe foto's te hebben.

                        Vraag me trouwens af waarom ze in avondschool niet spreken over die vuistregel van de sluiertijd en de mm dat je in of uitgezoomd bent.Collega's vanmij dat ook al jaren dag bezig zijn met fotografie noemen dit zever.

                        Grtz

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips concertfotografie

                          Oei... je hebt nogal veel kritiek op dit forum geloof ik: we reageren niet snel genoeg en we lenen liefst niets uit.
                          De eerste reply op je post - de dag zelf notabene - geeft je al een schat van informatie.
                          Als uw collega-fotografen, die al jaaaaaren met fotografie bezig zijn, dit hier zever vinden... waarom hebben ze jou dan niet goed op weg geholpen? Waarom lenen ze jouw dan niet een lens? Dat vind ik ook zooo jammer!
                          Ik zou direkt m'n Canon EF-L USM 2,8/70-200 IS CPS-lens lenen hoor! Zeker als ik u van haar of pluimen ken!

                          Duh!
                          www.brunodyserinck.be
                          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips concertfotografie

                            Bij kamera express kost em ruim 1400 EUR.
                            Bovendien kan je em ook huren bij fotokonijnenberg he.
                            Een vuistregel is niet iets dat je blindelings moet volgen he. Het is gewoon een hulpmiddel om een richting of schatting te hebben en daarop verder te tweaken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                              Bij kamera express kost em ruim 1400 EUR.
                              Bovendien kan je em ook huren bij fotokonijnenberg he.
                              Een vuistregel is niet iets dat je blindelings moet volgen he. Het is gewoon een hulpmiddel om een richting of schatting te hebben en daarop verder te tweaken.
                              Konijnenberg heeft hij reeds in verhuur staan dus die is geen optie meer.
                              Ik ga mij nu wassen en dan haal ik een promo lens 70-200 F2.8 IS bij Nelissen.

                              Comment

                              Working...
                              X