Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wielerfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wielerfoto's

is er een vaste instelling die je kan gebruiken voor het nemen van wielerfoto's?

ik heb een nikon d60 ter informatie.

alvast bedankt
    Nikon D60 VR - Kit 18-55mm - AF-S DX 55-200 mm (met zonnekap) - Flits: Nikon SB-600

Re: Wielerfoto's

met welke lens?

vaak ga ik voor de s-stand een al gauw maar 1/500 ste
    diafragma kiest de camera dan iso zo laag mogelijk!

altijd afhankelijk van het weer!
    veel licht weinig licht
    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      met welke lens?

vaak ga ik voor de s-stand een al gauw maar 1/500 ste
      diafragma kiest de camera dan iso zo laag mogelijk!

altijd afhankelijk van het weer!
      veel licht weinig licht
      nu heb ik AF-S DX VR NIKKOR 18-55 mm
      ik had al eens geprobeerd maar ik had donkere foto's. waarschijnlijk door een te lage iso?
      normaal gezien ga ik voor volgend jaar de Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6 VR DX halen
      Nikon D60 VR - Kit 18-55mm - AF-S DX 55-200 mm (met zonnekap) - Flits: Nikon SB-600

Comment

post es een voorbeeld?
        dan zien we eens wat het probleem is en probeer ook de exif erbij te zetten.
        nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          post es een voorbeeld?
          dan zien we eens wat het probleem is en probeer ook de exif erbij te zetten.
          die foto heb ik ni meer maar ik zal eens proberen met een ander iso instelling in het weekend fzo

Comment

Er is geen vaste instelling voor wielrefoto's, net zoals bij de meeste onderwerpen.
            Je past de instellingen aan naargelang het "effect" dat je wil.

Voor panningfoto's gebruik je een vrij lange sluitertijd, op 1/80 kan je met een beetje oefening de wielrenner scherp krijgen terwijl die voorbij fietst, en dan zie je goed de actie in de foto (sluitertijdvoorkeuzestand).

Als een wielrenner naar de camera toe rijdt, dan werk ik meestal met een beperkte scherptediepte, om de renner duidelijker in beeld te brengen ten opzichte van de achtergrond (diafragmavoorkeuzestand, f2,8 - f5,6 naargelang de gebruikte lens en de hoeveelheid scherptediepte die ik zelf wil).

Experimenteer, maar werk nooit met een vaste instelling, want dan krijg je alleen maar saaie foto's waar geen actie inzit (dat geldt heel zeker als je voor de "sport" stand van je camera kiest, want die probeert zoveel mogelijk de actie te bevriezen).

Gebruik ook de continu-AF (Servo-AF bij Canon), en als je met een beperkte scherptediepte werkt, dan is het heel belangrijk om op het gezicht van de renner scherp te stellen. Daarvoor moet je dus zeker het juiste scherpstelpunt gebruiken zodat de compsitie van de foto er meteen goed uitziet zonder dat je achteraf de helft van de foto weg moet gooien.

De lens die ik het meest gebruik voor wielrennen is de 70-200 f2,8 L IS of f4 L IS. De f4-versie alleen bij mooi weer, de f2,8 is dan weer nodig voor de cyclo-cross tijdens de donkere wintermaanden (daarvoor heb ik vorig jaar zelfs de 135mm f2 moeten gebruiken omdat het te donker was). Bij cyclo-cross gebruik ik ook kortere lenzen omdat je daar heel dicht bij de actie kan komen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Neen, inderdaad is daar geen vaste instelling voor.
              Het is aan de omstandigheden ter plaatse van welke instelling je gebruik gaat maken.
              Ik zou liever met een iets hogere iso waarden gaan staan dan met F2.
              Dan toch maar beter, met de huidige techniek, de iso wat opschroeven.

Gr. John
              Last edited by marbico; 3 december 2009, 15:34.
              www.sportactiefoto.nl

Comment

Als er echt niet voldoende licht is, dan zal je geen andere keuze hebben dan met de lens volledig open te werken, ook al is de scherptediepte dan heel beperkt.
                Gisteren heb ik niet op f2 gewerkt tijdens de cyclo-cross, maar wel op f2,8 (85mm) en iso 2000.
                En dan was de sluitertijd ook nog maar net aanvaardbaar.
                De Canon 85mm f1,8 heb ik gisteren ook voor het eerst gebruikt op de cyclo-cross, en eigenlijk is dit wel een aanrader (als je met Canon werkt natuurlijk).
                Die 85mm is een heel goede brandpuntsafstand om toch nog dicht genoeg bij de actie te kunnen komen, en de AF is bijzonder snel. Je hebt geen zoomlens nodig, je houdt gewoon op tijd de ontspanknop half ingedrukt tot de renner dicht genoeg in beeld komt, en op dat ogenblik druk de de ontspanknop volledig in (wel met de servo of continu-AF werken natuurlijk).

Straks wordt het waarschijnlijk nog wat moeilijker, dan ga ik op de wielerpiste te Gent nog wat foto's maken van een wielerclub die daar tijdens de wintermaanden komt trainen. Daar zal ik wel met heel grote diafragma-openingen moeten werken, want zoveel licht is er niet...(toch niet als het buiten heel donker weer is).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Working...
                X