Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

Hierbij iets meer uitleg over men zelfgemaakte panorama kop en opstelling.

1. Mijn gebruikt materiaal bij het maken van panorma foto's.
    • 3 houten plankjes
    • waterpas
    • statief
    • statiefkop
    • panoramakop

foto1

2. Iets meer uitleg het maken van de panorama kop.

Benodigdheden:
    • 2 inox latten: 200x50mm 6mm dik
    • 1 inox lat: 250x50mm 6mm dik. Deze is 50mm 90° geplooid.
    • 3 inox boutjes van M6 x 20mm
    • 4 inox rondellen van M6 (beter een groter model dan een standaard model).
    • 1 inox bout van 1/4 x 12mm (Deze dient om het toestel vast te zetten).

In de inox latten heb ik een gleuf van 7mm geslepen starten van 10mm van de kant en 140mm lang. In 1 lat heb ik 20mm van de andere zeide een gat van 5mm geboord en deze getapt naar M6. In de andere lat heb ik een gat geboord en getapt naar 1/4. (maat van de boor ontsnapt me hier.) Zowel gleuf als gat in het midden van de lat .
    Bij de haakse lat heb ik dezelfde gleuf voorzien. Enkel heb ik hier op het 50mm deel, 2 gaten geboord en getapt naar M6. Dit om te voorkomen dat deze zou kunnen rondraaien wanneer gemonteerd bovenop de andere lat. (Wordt verder indeze topic duidelijker.)

foto2

3. Opstellen van statief.

Dit lijkt misschien het simpelste van alles voor het maken van panorama foto's. Maar uit ondervinding weet ik dat het wel het meest belangrijke is! Als je statief niet waterpas staat ga je dit merken bij het stitchen van je foto's. Dus neem hiervoor liever een aantal minuten extra en wees zeker dat het goed staat, ipv dat je achteraf ziet dat je volledig opnieuw kan beginnen. Wat niet altijd mogelijk is, zoals bv bij foto's gemaakt op een reis.

Vergeet zeker geen rekening te houden met welke ondergrond je te maken hebt. Als het stevig en harde ondergrond is, is er geen probleem en kan je je statief zo neerzetten. Heb je echter te maken met een zachtere ondergrond, bv: nat zand, strand, ..., leg er dan eerst 3 plankjes om je draagoppervlak te vergroten waardoor je statief niet kan wegzakken. De plankjes die ik gebruik zijn iets van een 200x150mm en 15mm dik. Indien je statief zelfs dan nog weg zakt, zou ik maken dat je daar weg bent . Want dan wil het zeggen dat zelfs jij er kan wegzakken .

Helemaal in het begin van men panorama experimentjes zette ik men statief waterpas met men statiefkop gemonteerd. Ik ging toen van de gedacht uit, dat wanneer men statiefkopplaat waterpas staat alles in orde is. Blijkt achteraf fout!
    Waar ik toen niet aan gedacht had, was dat op dat moment je statiefkopplaat wel waterpas kan staan, maar als je statief zelf niet waterpas staat en je draait je statiefkop deze terug schuin komt te staan vanwege de helling tov je statief.
    Dus al doende geleerd ALTIJD statief waterpas zetten gemeten vanop je staief!

foto3

Als de eerste meetrichting waterpas staat, verdraai dan je waterpas 90° en kijk of het in deze richting ook goed is. Indien niet verstel de lengten van je poten tot deze richting ook goed staat. Als deze goed staat kijk je weer naar de eerste meetrichting om te zien of deze goed is blijven staan, blijf dit herhalen tot beide richtingen goed zijn.
    Als beide richtingen goed zijn, kan je je waterpas leggen hoe je wil. Je zal zien dat het altijd goed is dan.

TIP:Schuif je bovenste deel van je statief maar half uit ipv volledig. Dit omdat je zal merken dat je soms met een bepaald been naar boven moet schuifen om je statief waterpas te zetten. Maar als je al volledig bent uitgeschoven kan je dat niet meer. . Waardoor je alles wat moet laten zakken en terug volledig opnieuw moet beginnen, als je al gemeten had in een andere richting. Als je van in het begin half uitgeschoven staat heb je er nooit last mee.

1e meetrichting
    foto4

2e meetrichting, zoals je ziet stond deze niet waterpas althans de eerste richting goed was.
    foto5

2e meetrichting, nu wel goed.
    foto6

Beide richtingen in orde wil zeggen dat het zelfs goed blijft als je je waterpas schuin tussen deze 2 rictingen legt.
    foto7

4. Opstellen van statiefkop voor landscape positie.

Nu kan je zonder problemen je statiefkop terug op je statief monetren.

Plaats dan je statiefplaatje onderaan de inoxlat waar het 1/4 gat in zit.
    foto8

Klik deze nu in je statiefkop en zet deze nu waterpas.
    foto9

Let wel op! Enkel de horizontale richting is belangrijk (zoals hierboven afgebeeld.) Dus verticaal kan je van hartelust naar boven of beneden richten.
    foto10

Als je camera onder een bepaalde hoek staat bij het maken van je eerste foto, MOET deze onder dezelfde hoek blijven tijdens het maken van de volgende foto's.
    Verticaal mag je enkel bijstellen in het begin van een panorama reeks!

Monteer nu je toestel, met de 1/4 bout, boven op de lat en je kan beginnen.
    foto11

foto12
    .

5. Opstellen van statiefkop voor portret positie.

Als we dan toch al foto's aan elkaar aan het "lijmen" zijn, kunnen we evengoed in portret positie werken. Hierdoor moet je wel meerdere foto's nemen om eenzelfde lengte te overbruggen, maar mits goed uitgelijnd maakt dat niet uit.
    Maar op deze manier kunnen we natuurlijk wel meer voorgrond of lucht in onze foto plaatsten.
    Hiervoor hebben wel nog 2 extra onderdelen nodig. Nl de 2e rechte inox lat en de haaksgeplooide inox lat.

Plaats de rechte lat mooi haaks tov de andere rechte lat.
    foto13

Plaats dan de haaks geplooide lat daarboven op. Hier kun je duidelijk zien waarom ik er 2 gaatjes heb in geboord. Indien je maar 1 gaatje hebt kan deze rond zijn eigen as beginnen rondraaien, en dat willen we voorkomen.
    foto14

Plaats nu je toestel tegen de verticale lat.
    foto15

Zoals je hierboven kan zien staat de lens niet mooi centrisch boven het draaipunt. De panasonic FZ28 is dan ook veel kleiner dan men D700. (Duid aan waar de haakse lat moet komen voor jouw toestel. Zie 2 zwarte streepjes aan de zijkant in mijn geval.)

Let er dus altijd op dat het midden van je lens mooi boven het draaipunt komt te staan!
    foto16

Als dit allen goed staat kan je van hartelust beginnen!

6. Nog enkele belangrijke punten.
    • Zet de draaiklem van je statief kop altijd vast bij het meten.
    • Zet de draaiklem altijd vast bij het nemen van een foto. Bij het los of vast staan zit er een klein verschil in. Speel altijd zeker dus zet vast!
    • Houd je waterpas na het monteren van je toestel nog eens onderaan tegen de latten. Je zal zien dat door het gewicht alles een beetje is doorgezakt. Stel dit even bij!
    • Gebruik liefst een 3-weg statiefkop ipv een balhoofd. Bij een balhoofd staat altijd alles los, waardoor het zeer onhandig, zelfs tot frustratie toe, werken is als de ene richting mee weg kanteld als je enkel de andere richting wil verstellen.
    • Zoek het nodal point van je lens voor elk mm aangeduid op je lens. En duid deze afstand aan op de onderste lat.
      foto17

Dit zijn de posities waar men rondel staat op dat bepaald aantal mm. Dus bij landscape opstelling komt daar de 1/4 bout, bij portret opstelling komt daar de bout van de andere platte inox lat.
    • Het zoeken van je nodal point staat hier mooi beschreven.

Hopelijk heb ik hiermee een mooie bijdrage kunnen leveren voor het maken van een panorama kop en foto's.
    Last edited by Tunie; 14 oktober 2009, 06:59.

Re: Zelfgemaakte panorama kop + meer gebruiksuitleg

Mooi uitgelegd .ga ik een dezer dag proberen .

Comment

leuke tunie, zeker iets om zelf es te proberen!
      een goeie en duidelijke uitleg, daar zullen velen iets aan hebben
      nikon stuff

Comment

knap !

Comment

Ik lees dat je het toestel monteerd met een 3/8 bout op de lat....tzal wel eerder 1/4" draad zijn zeker......tenzij je ook het gat in je toestel groter gemaakt hebt
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Ik lees dat je het toestel monteerd met een 3/8 bout op de lat....tzal wel eerder 1/4" draad zijn zeker......tenzij je ook het gat in je toestel groter gemaakt hebt
            Heu Oei! Heb ik de draad van men toestel en de draad van men statief door elkander gehaald? Ik ga even dubbelchecken, en aanpassen dan
            Bedankt Rupsel voor de opmerking.

Edit: inderdaad het moest 1/4 zijn. Heb het aangepast.
            Last edited by Tunie; 16 september 2009, 12:51.

Comment

Wel een mooi initiatief....zeker nuttig voor die mensen die pano's willen beginnen maken en toch geen overdreven bedrag willen geven aan een kop. Die dingen zijn echt overprijsd. Volgende stap is misschien een panokop die ook sferische pano's kan maken Iets moeilijker omdat je dan twee punten nodig hebt die in het nodal point draaien.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Nu pas gevonden knap werk ga ik zeker eens proberen nu de winter voor de deur staat

Die plankjes kan je vervangen door Snow Shoes ik heb ze al even ook handig op een strand

Groeten

Joeri
                Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
                www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pbj Bekijk bericht
                  Nu pas gevonden knap werk ga ik zeker eens proberen nu de winter voor de deur staat

Die plankjes kan je vervangen door Snow Shoes ik heb ze al even ook handig op een strand

Groeten

Joeri
                  Bedankt voor je reactie, en de tip ivm de "winterschoentjes"

Comment

Mooie uitleg.

Enkele vraagjes en bedenkingen:
                    - Zou je de foto's willen nummeren? Dat maakt het makkelijker om vragen te stellen.
                    - Waarom wordt de camera niet gewoon bovenop de statiefkop gemonteerd, nadat het statief waterpas gezet is? Met andere woorden: waarom moet de camera achter het draaipunt gemonteerd worden?
                    - De montage, zoals ze in foto twaalf getoond wordt, lijkt mij niet gezond voor de zonnekap noch voor het objectief. Deze montage is ook onmogelijk voor objectieven die langer of korter worden naargelang hun brandpuntsafstand.

TIP:Schuif je bovenste deel van je statief maar half uit ipv volledig. Dit omdat je zal merken dat je soms met een bepaald been naar boven moet schuifen om je statief waterpas te zetten. Maar als je al volledig bent uitgeschoven kan je dat niet meer. Waardoor je alles wat moet laten zakken en terug volledig opnieuw moet beginnen, als je al gemeten had in een andere richting. Als je van in het begin half uitgeschoven staat heb je er nooit last mee.
                    - Is het - voor de stabiliteit van het geheel - niet beter om het statief waterpas te zetten door met de dunste delen van de statiefpoten te schuiven en zodoende de stevigste delen het zwaarst te belasten?
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

[QUOTE=Jos Vanhengel;2430379]Mooie uitleg.

- Waarom wordt de camera niet gewoon bovenop de statiefkop gemonteerd, nadat het statief waterpas gezet is? Met andere woorden: waarom moet de camera achter het draaipunt gemonteerd worden?

QUOTE]

Indien je fouten wil vermijden in je uiteindelijke resultaat moet je draaien in het focale punt van je lens. Zeker als er dingen in de nabije voorgrond mee in beeld zitten is draaien in dit punt belangrijk om overlapfouten te voorkomen.Tunie had al een link geplaatst naar een techniek om dit punt te vinden.

Indien je echter een panorama maakt van een landschap in de verte kan je dit zelfs bekomen door de camera gewoon in de hand te houden....bij deze heb je zelfs helemaal geen panokop of statief nodig. Een statief zorgt er wel voor dat je alle beelden perfect horizontaal kunt houden ......indien je uit de hand fotografeerd is het moeilijk om de horizon perfect horizontaal en op gelijke hoogte te houden in elke aparte foto. Zonder statief velies je na het bij elkaar voegen van de reeks foto's dikwijls nog een extra stukje bovenaan of onderaan in je panorama

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Indien je fouten wil vermijden in je uiteindelijke resultaat moet je draaien in het focale punt van je lens. Zeker als er dingen in de nabije voorgrond mee in beeld zitten is draaien in dit punt belangrijk om overlapfouten te voorkomen.Tunie had al een link geplaatst naar een techniek om dit punt te vinden. ...
                        Bedankt voor de toelichting.
                        Ik had over die koppeling heen gelezen.

Een bijzonder omslachtige procedure om dat "nodal point" te vinden. Kan je dat punt berekenen aan de hand van de technische specificaties van een objectief?
                        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Bedankt voor de toelichting.
                          Ik had over die koppeling heen gelezen.

Een bijzonder omslachtige procedure om dat "nodal point" te vinden. Kan je dat punt berekenen aan de hand van de technische specificaties van een objectief?
                          Inderdaad is het erg omslachtig om dit juiste punt te vinden.Van sommige combinaties (camera's en lenzen) kan je de juiste afmetingen vinden op het internet.Hier vind je reeds heel wat nuttige info. Er zullen vast en zeker mensen zijn die via specificaties het juiste punt kunnen berekenen....maar het is moeilijk om dit punt ( wat binnenin een objectief valt) mooi over het draaipunt van de panokop te krijgen......hoe(en met wat) ga je dit punt meten. De beschreven techniek op de door Tunie gelinkte site werkt goed ....maar neemt wel wat tijd.Eenmaal je het punt gevonden hebt voor een bepaalde lens maak je een merktekentje op de panokop.Zoals ik eerder reeds zei is dit fijntunen op het nodal point enkel nodig wanneer je veel voorgrondvoorwerpen mee in beeld wil nemen (voor sferische panorama's is het absolute noodzaak).....voor weidse landschappen kan je de camera gewoon roteren op je statief met de statiefschroefdraad (onderaan camera) in het draaipunt. Zelfs uit de hand lukt dit behoorlijk goed zolang je je bij elke opname niet teveel van plaats veranderd.

Meer leesvoer over hoe panorama's maken ( panokoppen ,software enz) vind je hier
                          Last edited by RUPSELKOPKE; 13 oktober 2009, 22:07.

Comment

Ik gebruik enkel nog panoramische kop als ik meervoudige belichtingen nodig heb (Enfuse), of als het echt supergrote panos zijn van 30 beelden. De nieuwste software kan wel wat fouten verdragen en perfecte alignering is niet noodzakelijk - het kan je wel veel tijd en vloeken besparen natuurlijk als de stitching niet goed lukt, maar het is meestal niet noodzakelijk. In het verleden heb ik een voorbeeld van 15 samengenaaide opnames zonder statief gepost. Ik doe nu het meeste uit de hand, zoals bv deze uit Monte Alban (8 verticale opnames). Probeer het eerst eens zonder hulpmiddelen en zie dan of je een kop nodig hebt.
                            :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Mooie uitleg.

Enkele vraagjes en bedenkingen:
                              - Zou je de foto's willen nummeren? Dat maakt het makkelijker om vragen te stellen.
                              - De montage, zoals ze in foto twaalf getoond wordt, lijkt mij niet gezond voor de zonnekap noch voor het objectief. Deze montage is ook onmogelijk voor objectieven die langer of korter worden naargelang hun brandpuntsafstand.

- Is het - voor de stabiliteit van het geheel - niet beter om het statief waterpas te zetten door met de dunste delen van de statiefpoten te schuiven en zodoende de stevigste delen het zwaarst te belasten?
                              Srry, voor men latere reactie Jos, ben even niet op de site geweest.

Ik heb alle foto's genummerd.

Ivm het draaipunt zie ik dat Rupsel je al goed heeft geholpen.

Wat je zegt over de montage in foto 12 is inderdaad juist, dit is niet echt gezond voor de zonnekap. Maar deze kop wordt dan ook niet gebruikt met de FZ28 van men vrouw. Maar wel met men D700 en die is hoger waardoor je dit probleem niet hebt. Ik heb de FZ28 enkel gebruikt ter illustratie.

De onderste delen van de poten gebruiken is kan inderdaad stabieler. Maar persoonlijk kan ik niet klagen over de stabiliteit van men statief, zeker niet met men kleine lensjes.
                              Maar de belangrijkste reden. En eigenlijk enigste reden waarom ik de bovenste delen half zet en gebruik om alles waterpas te krijgen, is omdat je deze rechtstaand kan bedienen en tegelijk het waterpas niveau in het oog te houden. Als je met de onderste zou werken moet je verder bukken waardoor ik het waterpasniveau niet kan zien.

Hoop dat dit nog een opklaring geeft.

Comment

Working...
                              X