Hierbij iets meer uitleg over men zelfgemaakte panorama kop en opstelling.
1. Mijn gebruikt materiaal bij het maken van panorma foto's.
foto1
2. Iets meer uitleg het maken van de panorama kop.
Benodigdheden:
In de inox latten heb ik een gleuf van 7mm geslepen starten van 10mm van de kant en 140mm lang. In 1 lat heb ik 20mm van de andere zeide een gat van 5mm geboord en deze getapt naar M6. In de andere lat heb ik een gat geboord en getapt naar 1/4. (maat van de boor ontsnapt me hier.) Zowel gleuf als gat in het midden van de lat .
Bij de haakse lat heb ik dezelfde gleuf voorzien. Enkel heb ik hier op het 50mm deel, 2 gaten geboord en getapt naar M6. Dit om te voorkomen dat deze zou kunnen rondraaien wanneer gemonteerd bovenop de andere lat. (Wordt verder indeze topic duidelijker.)
foto2
3. Opstellen van statief.
Dit lijkt misschien het simpelste van alles voor het maken van panorama foto's. Maar uit ondervinding weet ik dat het wel het meest belangrijke is! Als je statief niet waterpas staat ga je dit merken bij het stitchen van je foto's. Dus neem hiervoor liever een aantal minuten extra en wees zeker dat het goed staat, ipv dat je achteraf ziet dat je volledig opnieuw kan beginnen. Wat niet altijd mogelijk is, zoals bv bij foto's gemaakt op een reis.
Vergeet zeker geen rekening te houden met welke ondergrond je te maken hebt. Als het stevig en harde ondergrond is, is er geen probleem en kan je je statief zo neerzetten. Heb je echter te maken met een zachtere ondergrond, bv: nat zand, strand, ..., leg er dan eerst 3 plankjes om je draagoppervlak te vergroten waardoor je statief niet kan wegzakken. De plankjes die ik gebruik zijn iets van een 200x150mm en 15mm dik. Indien je statief zelfs dan nog weg zakt, zou ik maken dat je daar weg bent . Want dan wil het zeggen dat zelfs jij er kan wegzakken .
Helemaal in het begin van men panorama experimentjes zette ik men statief waterpas met men statiefkop gemonteerd. Ik ging toen van de gedacht uit, dat wanneer men statiefkopplaat waterpas staat alles in orde is. Blijkt achteraf fout!
Waar ik toen niet aan gedacht had, was dat op dat moment je statiefkopplaat wel waterpas kan staan, maar als je statief zelf niet waterpas staat en je draait je statiefkop deze terug schuin komt te staan vanwege de helling tov je statief.
Dus al doende geleerd ALTIJD statief waterpas zetten gemeten vanop je staief!
foto3
Als de eerste meetrichting waterpas staat, verdraai dan je waterpas 90° en kijk of het in deze richting ook goed is. Indien niet verstel de lengten van je poten tot deze richting ook goed staat. Als deze goed staat kijk je weer naar de eerste meetrichting om te zien of deze goed is blijven staan, blijf dit herhalen tot beide richtingen goed zijn.
Als beide richtingen goed zijn, kan je je waterpas leggen hoe je wil. Je zal zien dat het altijd goed is dan.
TIP:Schuif je bovenste deel van je statief maar half uit ipv volledig. Dit omdat je zal merken dat je soms met een bepaald been naar boven moet schuifen om je statief waterpas te zetten. Maar als je al volledig bent uitgeschoven kan je dat niet meer. . Waardoor je alles wat moet laten zakken en terug volledig opnieuw moet beginnen, als je al gemeten had in een andere richting. Als je van in het begin half uitgeschoven staat heb je er nooit last mee.
1e meetrichting
foto4
2e meetrichting, zoals je ziet stond deze niet waterpas althans de eerste richting goed was.
foto5
2e meetrichting, nu wel goed.
foto6
Beide richtingen in orde wil zeggen dat het zelfs goed blijft als je je waterpas schuin tussen deze 2 rictingen legt.
foto7
4. Opstellen van statiefkop voor landscape positie.
Nu kan je zonder problemen je statiefkop terug op je statief monetren.
Plaats dan je statiefplaatje onderaan de inoxlat waar het 1/4 gat in zit.
foto8
Klik deze nu in je statiefkop en zet deze nu waterpas.
foto9
Let wel op! Enkel de horizontale richting is belangrijk (zoals hierboven afgebeeld.) Dus verticaal kan je van hartelust naar boven of beneden richten.
foto10
Als je camera onder een bepaalde hoek staat bij het maken van je eerste foto, MOET deze onder dezelfde hoek blijven tijdens het maken van de volgende foto's.
Verticaal mag je enkel bijstellen in het begin van een panorama reeks!
Monteer nu je toestel, met de 1/4 bout, boven op de lat en je kan beginnen.
foto11
foto12
.
5. Opstellen van statiefkop voor portret positie.
Als we dan toch al foto's aan elkaar aan het "lijmen" zijn, kunnen we evengoed in portret positie werken. Hierdoor moet je wel meerdere foto's nemen om eenzelfde lengte te overbruggen, maar mits goed uitgelijnd maakt dat niet uit.
Maar op deze manier kunnen we natuurlijk wel meer voorgrond of lucht in onze foto plaatsten.
Hiervoor hebben wel nog 2 extra onderdelen nodig. Nl de 2e rechte inox lat en de haaksgeplooide inox lat.
Plaats de rechte lat mooi haaks tov de andere rechte lat.
foto13
Plaats dan de haaks geplooide lat daarboven op. Hier kun je duidelijk zien waarom ik er 2 gaatjes heb in geboord. Indien je maar 1 gaatje hebt kan deze rond zijn eigen as beginnen rondraaien, en dat willen we voorkomen.
foto14
Plaats nu je toestel tegen de verticale lat.
foto15
Zoals je hierboven kan zien staat de lens niet mooi centrisch boven het draaipunt. De panasonic FZ28 is dan ook veel kleiner dan men D700. (Duid aan waar de haakse lat moet komen voor jouw toestel. Zie 2 zwarte streepjes aan de zijkant in mijn geval.)
Let er dus altijd op dat het midden van je lens mooi boven het draaipunt komt te staan!
foto16
Als dit allen goed staat kan je van hartelust beginnen!
6. Nog enkele belangrijke punten.
Hopelijk heb ik hiermee een mooie bijdrage kunnen leveren voor het maken van een panorama kop en foto's.
1. Mijn gebruikt materiaal bij het maken van panorma foto's.
- 3 houten plankjes
- waterpas
- statief
- statiefkop
- panoramakop
foto1
2. Iets meer uitleg het maken van de panorama kop.
Benodigdheden:
- 2 inox latten: 200x50mm 6mm dik
- 1 inox lat: 250x50mm 6mm dik. Deze is 50mm 90° geplooid.
- 3 inox boutjes van M6 x 20mm
- 4 inox rondellen van M6 (beter een groter model dan een standaard model).
- 1 inox bout van 1/4 x 12mm (Deze dient om het toestel vast te zetten).
In de inox latten heb ik een gleuf van 7mm geslepen starten van 10mm van de kant en 140mm lang. In 1 lat heb ik 20mm van de andere zeide een gat van 5mm geboord en deze getapt naar M6. In de andere lat heb ik een gat geboord en getapt naar 1/4. (maat van de boor ontsnapt me hier.) Zowel gleuf als gat in het midden van de lat .
Bij de haakse lat heb ik dezelfde gleuf voorzien. Enkel heb ik hier op het 50mm deel, 2 gaten geboord en getapt naar M6. Dit om te voorkomen dat deze zou kunnen rondraaien wanneer gemonteerd bovenop de andere lat. (Wordt verder indeze topic duidelijker.)
foto2
3. Opstellen van statief.
Dit lijkt misschien het simpelste van alles voor het maken van panorama foto's. Maar uit ondervinding weet ik dat het wel het meest belangrijke is! Als je statief niet waterpas staat ga je dit merken bij het stitchen van je foto's. Dus neem hiervoor liever een aantal minuten extra en wees zeker dat het goed staat, ipv dat je achteraf ziet dat je volledig opnieuw kan beginnen. Wat niet altijd mogelijk is, zoals bv bij foto's gemaakt op een reis.
Vergeet zeker geen rekening te houden met welke ondergrond je te maken hebt. Als het stevig en harde ondergrond is, is er geen probleem en kan je je statief zo neerzetten. Heb je echter te maken met een zachtere ondergrond, bv: nat zand, strand, ..., leg er dan eerst 3 plankjes om je draagoppervlak te vergroten waardoor je statief niet kan wegzakken. De plankjes die ik gebruik zijn iets van een 200x150mm en 15mm dik. Indien je statief zelfs dan nog weg zakt, zou ik maken dat je daar weg bent . Want dan wil het zeggen dat zelfs jij er kan wegzakken .
Helemaal in het begin van men panorama experimentjes zette ik men statief waterpas met men statiefkop gemonteerd. Ik ging toen van de gedacht uit, dat wanneer men statiefkopplaat waterpas staat alles in orde is. Blijkt achteraf fout!
Waar ik toen niet aan gedacht had, was dat op dat moment je statiefkopplaat wel waterpas kan staan, maar als je statief zelf niet waterpas staat en je draait je statiefkop deze terug schuin komt te staan vanwege de helling tov je statief.
Dus al doende geleerd ALTIJD statief waterpas zetten gemeten vanop je staief!
foto3
Als de eerste meetrichting waterpas staat, verdraai dan je waterpas 90° en kijk of het in deze richting ook goed is. Indien niet verstel de lengten van je poten tot deze richting ook goed staat. Als deze goed staat kijk je weer naar de eerste meetrichting om te zien of deze goed is blijven staan, blijf dit herhalen tot beide richtingen goed zijn.
Als beide richtingen goed zijn, kan je je waterpas leggen hoe je wil. Je zal zien dat het altijd goed is dan.
TIP:Schuif je bovenste deel van je statief maar half uit ipv volledig. Dit omdat je zal merken dat je soms met een bepaald been naar boven moet schuifen om je statief waterpas te zetten. Maar als je al volledig bent uitgeschoven kan je dat niet meer. . Waardoor je alles wat moet laten zakken en terug volledig opnieuw moet beginnen, als je al gemeten had in een andere richting. Als je van in het begin half uitgeschoven staat heb je er nooit last mee.
1e meetrichting
foto4
2e meetrichting, zoals je ziet stond deze niet waterpas althans de eerste richting goed was.
foto5
2e meetrichting, nu wel goed.
foto6
Beide richtingen in orde wil zeggen dat het zelfs goed blijft als je je waterpas schuin tussen deze 2 rictingen legt.
foto7
4. Opstellen van statiefkop voor landscape positie.
Nu kan je zonder problemen je statiefkop terug op je statief monetren.
Plaats dan je statiefplaatje onderaan de inoxlat waar het 1/4 gat in zit.
foto8
Klik deze nu in je statiefkop en zet deze nu waterpas.
foto9
Let wel op! Enkel de horizontale richting is belangrijk (zoals hierboven afgebeeld.) Dus verticaal kan je van hartelust naar boven of beneden richten.
foto10
Als je camera onder een bepaalde hoek staat bij het maken van je eerste foto, MOET deze onder dezelfde hoek blijven tijdens het maken van de volgende foto's.
Verticaal mag je enkel bijstellen in het begin van een panorama reeks!
Monteer nu je toestel, met de 1/4 bout, boven op de lat en je kan beginnen.
foto11
foto12
.
5. Opstellen van statiefkop voor portret positie.
Als we dan toch al foto's aan elkaar aan het "lijmen" zijn, kunnen we evengoed in portret positie werken. Hierdoor moet je wel meerdere foto's nemen om eenzelfde lengte te overbruggen, maar mits goed uitgelijnd maakt dat niet uit.
Maar op deze manier kunnen we natuurlijk wel meer voorgrond of lucht in onze foto plaatsten.
Hiervoor hebben wel nog 2 extra onderdelen nodig. Nl de 2e rechte inox lat en de haaksgeplooide inox lat.
Plaats de rechte lat mooi haaks tov de andere rechte lat.
foto13
Plaats dan de haaks geplooide lat daarboven op. Hier kun je duidelijk zien waarom ik er 2 gaatjes heb in geboord. Indien je maar 1 gaatje hebt kan deze rond zijn eigen as beginnen rondraaien, en dat willen we voorkomen.
foto14
Plaats nu je toestel tegen de verticale lat.
foto15
Zoals je hierboven kan zien staat de lens niet mooi centrisch boven het draaipunt. De panasonic FZ28 is dan ook veel kleiner dan men D700. (Duid aan waar de haakse lat moet komen voor jouw toestel. Zie 2 zwarte streepjes aan de zijkant in mijn geval.)
Let er dus altijd op dat het midden van je lens mooi boven het draaipunt komt te staan!
foto16
Als dit allen goed staat kan je van hartelust beginnen!
6. Nog enkele belangrijke punten.
- Zet de draaiklem van je statief kop altijd vast bij het meten.
- Zet de draaiklem altijd vast bij het nemen van een foto. Bij het los of vast staan zit er een klein verschil in. Speel altijd zeker dus zet vast!
- Houd je waterpas na het monteren van je toestel nog eens onderaan tegen de latten. Je zal zien dat door het gewicht alles een beetje is doorgezakt. Stel dit even bij!
- Gebruik liefst een 3-weg statiefkop ipv een balhoofd. Bij een balhoofd staat altijd alles los, waardoor het zeer onhandig, zelfs tot frustratie toe, werken is als de ene richting mee weg kanteld als je enkel de andere richting wil verstellen.
- Zoek het nodal point van je lens voor elk mm aangeduid op je lens. En duid deze afstand aan op de onderste lat.
foto17
Dit zijn de posities waar men rondel staat op dat bepaald aantal mm. Dus bij landscape opstelling komt daar de 1/4 bout, bij portret opstelling komt daar de bout van de andere platte inox lat. - Het zoeken van je nodal point staat hier mooi beschreven.
Hopelijk heb ik hiermee een mooie bijdrage kunnen leveren voor het maken van een panorama kop en foto's.
Comment