Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting concertfotografie: hoe & wat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belichting concertfotografie: hoe & wat?

Oorspronkelijk geplaatst door quint'n Bekijk bericht
    Licht-meet-methode instellen lijkt mij ook overbodig als het over volledig manuele settings gaat. Dit dient toch enkel om de verhouding diafragma-sluitertijd te beïnvloeden, afhankelijk van het licht op de gemeten zone?
    Je stelling klopt niet, het één heeft met het andere niets te zien, het is niet omdat je in manuele modus werkt en zelf je sluitertijd en diafragma kiest dat er geen rekening gehouden wordt met de wijze waarop de lichtmeter van de camera het licht meet.
    Bij spotmeting meet de camera slechts een heel klein gebied van waarop je scherpstelt, dikwijls handig bij concertfotografie vanwege de snel en sterk wisselende lichten on stage.
    Een goed boek lezen of cursus gaan volgen kan verder een en ander verduidelijken
    Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
      Je stelling klopt niet, het één heeft met het andere niets te zien, het is niet omdat je in manuele modus werkt en zelf je sluitertijd en diafragma kiest dat er geen rekening gehouden wordt met de wijze waarop de lichtmeter van de camera het licht meet.
      Bij spotmeting meet de camera slechts een heel klein gebied van waarop je scherpstelt, dikwijls handig bij concertfotografie vanwege de snel en sterk wisselende lichten on stage.
      Een goed boek lezen of cursus gaan volgen kan verder een en ander verduidelijken
      Gesteld dat de camera dan merkt dat het gekozen diafragma/iso/sluitertijd zal resulteren in een overbelichting bijvoorbeeld, wat doet die dan? Niets toch?

Comment

@ Teun_2 en alle anderen die in dit topic beweren dat spotmeting geen invloed heeft op de belichting bij gebruik van manuele modus, jullie hebben gelijk
        Ik heb zonet de test gedaan en tot mijn stomme verbazing maakt spotmeting bij manuele instelling inderdaad totaal geen verschil, in tegenstelling tot de S A of P standen.
        Ik heb weer wat bijgeleerd en ben daar blij om, goed dat er mensen zijn die af en toe mijn eigenzinnige ik durven tegenspreken zal in het vervolg 2 maal nadenken vooraleer mijn grote mond op te zetten.
        Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

@ Teun_2 en alle anderen die in dit topic beweren dat spotmeting geen invloed heeft op de belichting bij gebruik van manuele modus, jullie hebben gelijk
          Ik heb zonet de test gedaan en tot mijn stomme verbazing maakt spotmeting bij manuele instelling inderdaad totaal geen verschil, in tegenstelling tot de S A of P standen.
          Ik heb weer wat bijgeleerd en ben daar blij om, goed dat er mensen zijn die af en toe mijn eigenzinnige ik durven tegenspreken zal in het vervolg 2 maal nadenken vooraleer mijn grote mond op te zetten.
          Anderzijds -en dat bedenk ik nu net- heb je wel een indicatie van hoeveel je onder/overbelicht tegenover wat de camera zou kiezen als je je spotmeteringlaat opstaan en dat kan helpen bij het juist kiezen van je instellingen.

De verklaring van het niet effect-hebbende is (voor het geval je het nog niet zelf uitgevogeld hebt) de volgende:
          In de A, S en P stand kan de camera een of meerdere parameters kiezen (sluitersnelheid/diafragma/iso) die effect hebben op de belichhting. De camera meet daarvoor het licht (op welke methode doet er eigenlijk niet toe, Sommige situaties ben je meer met spot of segment) en kiest op basis daarvan de juiste parameters. Op de M stand kies je alles volledig zelf. De camera kan dan wel een meting doen (spot of segment), maar kan geen parameters meer instellen en heeft dus geen controle over de uiteindelijke belichting. Dat de camera dan beweert of iets over- of onderbelicht is en op welke manier hij dat meet is dan irrelevant.
          Last edited by Teun_2; 24 augustus 2009, 20:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Anderzijds -en dat bedenk ik nu net- heb je wel een indicatie van hoeveel je onder/overbelicht tegenover wat de camera zou kiezen als je je spotmeteringlaat opstaan en dat kan helpen bij het juist kiezen van je instellingen.
            Inderdaad. Ik gebruik meestal ook spot-meting gecombineerd met manuele modus. Die indicatie is heel handig, maar je kan deze links kan laten liggen en gewoon beelden schieten zonder inmenging van de lichtmeting. Pas wanneer de indicatie aanduidt dat je er constant 2 of meer stops naast zit, gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen dat de instellingen beter gecorrigeerd zouden worden.
            Persoonlijk vind ik dit een heel handige manier om te leren omgaan met het wisselende licht on-stage. (Soms beter dan het goeie boek dat EVA aanraadt )
            Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

Comment

D50 niet op 1600 iso?????

spotmeting op het gezicht en dan de focusspot kiezen die het best uitkomt en dan gaat de lichtmeting mee.

Als je spotmeting doet op het belangrijkstegezicht, is dat goed belicht, Spot zijn dan overbelicht, maar dat zijn ze altijd, podium te donker, who cares.

NEF ontwikkelen in DxO 5 en je bent van heel veel ruis af, maar deze is nog gewoon in CS2 gedaan. Veel ruis in donkere delen->met levels net iets donkerder maken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Anderzijds zie je nu wel geen overgang meer tussen het t-shirt en de achtergrond door de curve links wat naar beneden te trekken. Ik vermijd dus liever die 1600, als het ook op 800 kan.

Comment

ik had mezelf nu net voorgenomen om nog es me handleiding te lezen, want kon ook nie volgen
                  Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Voor buiten gebruik ik de 80-200, voor binnen een prime 85 1.8, stand manueel diafragma vol open (de 85mm heeft daar zeker geen last van, is een superlens!), vaste sluitersnelheid 1/80 of volgens de zoomwaarde (200mm zoom geeft een sluiter van 1/200), en de iso aanpassen volgens de omstandigheden.
                    De focus op enkelpuntfocus en niet vergeten de focus-hulpverlichting uit te zetten (is hinderlijk voor de artist). Soms zijn de lichtomstandigheden zo slecht dat je manueel moet focussen, dan heb je wel een groot percentage uitval (ik toch), maar het is een keuze die je maakt om teveel ruis te vermijden.
                    Veel succes,
                    Hagar
                    Nikon Df

Comment

Ik zet hem op P, zodat de camera de beste sluitertijd en diaframa instelt die passen bij de helderheid van het onderwerp. Spotmeter en centraal scherpstelpunt. Iso 800, one shot. Niet te zuinig met het aantal opnames, ca 300 foto's op een voorstelling van anderhalf uur.

https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                        Ik zet hem op P, zodat de camera de beste sluitertijd en diaframa instelt die passen bij de helderheid van het onderwerp. Spotmeter en centraal scherpstelpunt. Iso 800, one shot. Niet te zuinig met het aantal opnames, ca 300 foto's op een voorstelling van anderhalf uur.

helemaal mijn oorspronkelijke werkwijze, nu toch TV voorkeur ifv te lange sluitertijden
                        Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

Comment

Gisteren op het slofeest van krinkel (mega-chirokamp), toch maar camera meegenomen, heb na een optreden de camera toch maar gaan wegleggen en verder gaan feesten. Heb de fotootjes nederig in het beginnershoekje gepost, toch maar hier een linkje: http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ro-276517.html

Alles manueel en toch maar iso 1600 om slmuitertijden snel genoeg te houden, anders was het niet mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                            en de iso aanpassen volgens de omstandigheden.
                            In deze situatie is juist de auto iso funktie zo handig.

Soms zijn de lichtomstandigheden zo slecht dat je manueel moet focussen.
                            Ik heb de ervaring dat als de camera niet meer focussed, je ook geen foto's meer kan nemen zonder flits

maar het is een keuze die je maakt om teveel ruis te vermijden.
                            Wat heeft scherpstellen met ruis te maken??????????????
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

En (een deel van) het resultaat: http://forum.belgiumdigital.com/f89/...ck-277344.html

Comment

Vreemd dat veel mensen toch met dezelfde vragen zitten hé ...
                                Ik las in een cursus over concertfotografie "stel de camera manueel in en gebruik spotmeting" en mijn idee was onmiddellijk ook "waarom is die spotmeting belangrijk als je toch manueel instelt?"
                                Mag ik dus concluderen: "Spotmeting is in deze situatie correcter als je vóór het nemen van de foto een idee wil hebben of je zelf manueel correct aan het belichten bent"

Correct of niet correct?

Bijkomende vraag: geldt dit ook voor belichtingscompensatie? Maw heeft belichtingscompensatie een invloed op de uiteindelijke foto als je volledig manueel je camera instelt?

Comment

Working...
                                X