Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeting overdag probleem.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeting overdag probleem.

    Ik weet niet goed hoe ik het exact moet uitleggen, maar doe mijn best en hopenlijk snappen jullie het.

    Ik (iemand die het leuk vind foto's te maken niets meer of minder) en mijn camera (350D en tamron 18-200).

    Mijn probleem:
    Als ik overdag wat plaatjes ga schieten van onderwerpen waarbij het lichtverschil best groot is dan zijn mijn foto's veel te vaak overbelicht met als resultaat .. resoluut deleten.

    Mijn (ontwijfeld) foute werkwijze:
    Ik stel eerst in op automaat, richt dan de enkele af punt (dus niet allemaal) op de lucht, dan kijk ik naar de AV en ga dan naar de AV stand en stel het F# in op de camera en maakt een plaatje.

    Eventueel nog een belichtingscompensatie en soms dan is het niet overbelicht, maar ik heb het eigenlijk nog nooit echt goed gekregen en steevast is een bewerking in de pc nodig. Dat wil zeggen als het niet te overbelicht is.

    Mijn vraag:
    Kan je de camera zo afstellen dat je én een mooie lucht kan krijgen én dat het onderwerp niet (te) donker is.

    Ik heb al wat gelezen over ND filters, maar vraag mij af of dat dit uberhaupt mogelijk is dat de camera dit gelijk goed kan krijgen of dat de zwakste schakel in dit verhaal ik ben wat mij niet zou verbazen.

    Laat maar horen want ik zou toch heel graag dit willen voorkomen of in ieder geval niet meer zo van die overbelichte foto's maken want dat staat gelijk aan weggooien en da's gewoon niet leuk.

  • #2
    Re: Lichtmeting overdag probleem.

    Je kan zonder filters een mooie foto bekomen als je 2 foto's neemt; 1 lichtmeten op de lucht en 1 lichtmeten op je voorgrond/onderwerp en daarna beide foto's samenvoegd op je PC..
    -flickr-

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeting overdag probleem.

      Ik ben een complete beginner en vandaar de domme vraag maar: hoe voeg je zo'n twee foto's samen? Voor alle duidelijkheid: ik ken (nog) niks van photoshop etc (ga wel vanaf september een cursus volgen)..
      Canon 450D

      Portfolio

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmeting overdag probleem.

        Als je je onderwerp in fel zonlicht nog mooi belicht wil hebben en je wil een mooie achtergrond dan moet je een invulflits gebruiken. De schaduwen van het onderwerp zullen dan verdwijnen door de flits.
        Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmeting overdag probleem.

          Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
          Als je je onderwerp in fel zonlicht nog mooi belicht wil hebben en je wil een mooie achtergrond dan moet je een invulflits gebruiken. De schaduwen van het onderwerp zullen dan verdwijnen door de flits.
          In het volgende voorbeeld wordt het duidelijk. voorbeeldje
          Als ik lichtmeet tegen de zon gaan de schaduwen erg donker worden. Ik heb 1 flits op het toestel om de voorgrond op te lichten en 1 flits op statief links van het toetsel (dwars op de heuvel en net buiten beeld) om de donkere zijkant van de heuvel in te flitsen. Flitsen stonden op vol vermogen.
          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmeting overdag probleem.

            Een ieder bedankt voor de info.

            Als mogelijke aanvulling nog dit.

            Het schijnt zo te zijn dat het dynamische bereik van een camera ongeacht prijs/kwaliteit ed nooit meer is dan 10 á 13 en het menselijke is 100.

            Volgens de uitleg is daarmee verklaart dat in een omgeving met sterke licht/donker verhouding het camera plaatje nooit zo is als dat wij als mens het hebben waargenomen.

            De conclusie was dan ook dat je zelden of nooit bv. overdag met zon én een goede belichting krijgt van de lucht én een goede belichting krijgt van het donkere onderwerp.

            Mijn conclusie is dan hoe fout ook dat ik mij maar moet concentreren op de compositie en zorgen dat het lichtste deel niet overbelicht is.

            Verder via PS en smart filters de lucht en het donkere onderwerp met een masker en verloop samen kan voegen en dan zeg maar een grijsfilter effect heb gecreëerd.

            Ik kies maar voor het laatste pc deel dat ligt mijn veel meer dan via de camera want echt talent heb ik daar absoluut niet voor.

            Ik zeg niet dat deze info die ik ergens op internet heb gelezen dé oplossing is of dé waarheid mbt. dit onderpwerp, maar gewoon een ervaring van iemand of meerderen personen en zoals zoveel zaken gaan er meerdere wegen naar Rome.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmeting overdag probleem.

              Excuses, ik heb iets verkeerd gedaan, hoe kan ik mijn bericht verwijderen?
              Last edited by heaucheneaudt; 21 augustus 2009, 12:18.

              Comment

              Working...
              X