Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

    Beste,

    Binnenkort fotografeer ik voor het eerst een huwelijk. Vriendendienst voor erg goeie vrienden. Nu, bespaar me aub jullie commentaar over het al dan niet ingaan op dergelijke vraag, die heb ik hier reeds voldoende gelezen

    Ik heb 2 body's (allebei Nikon D70s), voldoende batterijen, voldoende geheugenkaarten, Speedlight SB-800, ... Het is zo dat ik momenteel ook enkele lenzen ter beschikking heb die ik mag gebruiken. Vandaar dat ik graag eens jullie mening had geweten.

    Zelf heb ik een Nikon-lens 18-200mm VR.
    In bruikleen ook een Nikon AF Nikkor 80-200mm 1:2.8 D en een Nikon AF Nikkor 35-70mm 1:2.8 D.

    M'n eerste bevindingen zijn dat de de Nikon AF Nikkor 80-200mm 1:2.8 D toch wel stukken lichtsterker is dan m'n eigen Nikon 18-200mm VR. Heb reeds heel wat geëxperimenteerd, maar wou toch even de mening van de kenners weten

    De trouw gaat door in het fabriekspand te Roeselare. Vooraf, in de voormiddag, wordt eerst een shoot gedaan in het stoomcentrum te Maldegem.

    Alle tips zijn welkom en worden enorm geäpprecieerd. Ook wat evt instellingen ed betreft.

    Groeten, diNnE
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen

  • #2
    Re: Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

    Het lijkt de evidentie zelf, maar w soms toch vergeten... > ga vooraf even op verkenning. Enkel ervaren pro's kunnen zich permiteren toe te komen en op moment zelf de (licht)situatie in te schatten! Ga er heen rond zelfde tijdstip van de shoot (en vraag je ook eens af welk effect eventueel ander (slecht/mooi) weer zou hebben op de lichtomstandigheden)

    -Je kan al wat concrete locaties/poses verzinnen en uittesten (eventueel neem je standin mee of het koppel zelf indien ze tijd/zin hebben)

    -Uiteraard experimenteer je rustig met belichting en bestudeer nadien thuis

    -Je weet beter waar je aan toe bent en zal daardoor minder nerveus zijn op moment zelf. Het laatste is van groot belang om het koppel ontspannen te houden op de trouwdag; een nerveuse fotograaf krijgt een nerveus koppel en dus mindere foto's...

    -Qua lens is afwisseling het leukst, breedhoek voor beelden met interieur/sfeer, korte tele voor hoofd/schouder portret en 50mm voor klassiekere koppel-beelden of uitgelichte details zoals een boeket of handen etc... Vergeet ook niet te varieren met horizontaal/vertikaal beeld

    -last but not least: let bij foto's volledige lichaam op de voeten!! Stress neemt je zo in beslag dat net bij de perfecte foto het topje van de schoen er niet opstaat

    -plan je shoot qua soort en aantal foto's, de voorziene tijd is 2x zo snel om als verwacht; verlies geen tijd met foto's op display te bekijken, gewoon doorschieten, (eventueel met bracketing), later thuis triëren, digitaal kost niets!

    Succes!
    .: Simplicity is the ultimate sophistication :.

    Comment


    • #3
      Re: Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

      je mist een breedhoek.

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #4
        Re: Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

        Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
        je mist een breedhoek.

        G
        Zelf heb ik een Nikon-lens 18-200mm VR.
        18mm is toch genoeg ?

        Comment


        • #5
          Re: Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
          18mm is toch genoeg ?
          sorry, 'k had 28mm gelezen als breedste.

          G
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

          Comment


          • #6
            Re: Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

            Bedankt voor de eerste reacties/tips ...
            Toch had ik nog graag geweten waarnaar jullie voorkeur gaat wat de lenzen binnen mijn bezit betreft.

            Eerst doen we een fotoshoot in 't Stoomcentrum te Maldegem, buitenlocatie met vermoedelijk goed zonnig weer.
            's Middags stadhuis en iets later viering in het Fabriekspand.
            Kies ik dan voor m'n eigen 18-200mm VR van Nikon? Of eerder voor de andere lenzen?

            Thanks
            Greetz
            2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

              Ik zou die 35 70 mm F2.8 lekker veel gaan gebruiken, lijkt me een prima objectief al heb ik als canongebruiker met dit specifieke objectief geen ervaring. De eerst superzoom met goeie prestaties oer het gehele bereik moet nog geboren worden. Deze zou je alleen voor wat overzichtfoto's binnen kunnen gebruiken op 18-25 mm. Vergeet ook niet om verschillende diafragma's te gebruiken. Zo nu en dan helemaal open om een lekker bokeh te krijgen.

              Ik zou ook een soort draaiboek opstellen met alle mogelijke poses voor het bruidspaar zodat je terplekke met stress niet steeds zit te sunten, wat zullen we nu eens doen.
              Last edited by kalahari; 18 augustus 2009, 17:45.
              Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

              Comment


              • #8
                Re: Huwelijk ... Hulp bij keuze lens

                Hallo, het fabriekspand is best een donkere plaats, zelfs overdag.
                Daar ga je zeker ISO 800 of meer moeten kiezen om aan de slag gaan. De 35-70 2.8 zal daar vermoedelijk ook beter focussen. Wel opletten als je meerdere personen eropzet dat bij 2.8 niet iedereen binnen die scherptediepte zal vallen, dus dan eerder 4.0 gebruiken. Daarboven zal je zeker moeten flitsen en ik ben bijna zeker dat je nergens kan plafond of muurkaatsen daar. Dus gewoon rechtdoor flitsen met een aangepaste flitsbelichtingscompensatie om er een beetje sfeer in te houden. De 17-200 zal voor in het stadhuis van Roeselare net breed genoeg zijn maar niet lichtsterk. Ikzelf heb met mijn 17-55 2.8 al eens de lichtschakelaar uitgeklikt met mijn rug tegen de muur ;-)
                Website http://www.kristofpattyn.be

                a lotta canonstuff

                Comment

                Working...
                X