Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsen en scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitsen en scherpte

    Waar ik absoluut niet graag mee werk is de flits.
    Toch een vraagje hierover : Het gebeurt al eens dat wanneer ik 2 (of meer) personen fotografeer ( met flits) ééntje scherp is afgebeeld op de foto de andere(n) niet. Ze staan nochtans "praktisch" op gelijke afstand.
    Wie weet, kan en wil mij eventueel laten weten hetgeen ik fout doe.
    Dank voor de reacties.
    Last edited by vinstermik; 14 augustus 2009, 08:24.

  • #2
    Re: flitsen en scherpte

    Misschien kan je een foto plaatsen ?
    Mogelijke oplossingen: diafragma dichtknijpen of personen richtlijnen geven zodat ze op 1 lijn evenwijdig staan tov lens.

    Comment


    • #3
      Re: flitsen en scherpte

      Is niet echt gemakkelijk, om zonder voorbeeld een idee te vormen.
      Al bij al is flitsen vrij simpel te doen, en ook met goede resultaten.
      Het lastigste is flitsen als er bijna geen omgevingslicht is, en dus je enigste lichtbron je flitser is, Dit geeft zelden goede resultaten.

      Gelukkig is dit maar uitzonderlijk het geval, ik werk op de volgende manier.

      - Meestal trek ik de iso op tot minimaal 400 ISO
      - Ik werk manueel met een meting op het bestaande licht met een externe lichtmeter
      - Aan de hand van die meting stel ik mijn toestel in, uiteraard in functie van lengte van de lens en beoogde (gewenste) dieptescherpte, voor mijn meeste gebruikte lens de 28 -70 mm op een 1D Mark II, zit dat zo rond 1/100ste op diafragma F 4,5 tot F5,6
      - Dan zet je de flitser op je toestel in ETTL mode, en in sommige gevallen de High speed sync actief. die mag eigelijk altijd op, dan heb je 1 ding minder om te controleren.

      Wat gebeurt er nu tijdens een opname :
      - de omgeving gaat vrij goed uitgelicht zijn door de meting en de instelling volgens die meting of ongeveer dat mag 1 tot 2 stops minder zijn dan de meting.
      - het onderwerp wat normaal het dichtst bij is gaat correct belicht worden door de flitser en die sluit af als het voldoende belicht is, door het gebruik van ETTl.

      Bij controle op het LCD scherm kan je de volgende correcties doen

      Bij over of onderbelichting van de omgeving pas je de sluitersnelheid aan
      Bij over of onderbelichting van het onderwerp pas je de flits aan dat kan + of - 3 stops
      Dieptescherpte blijft gelijk met of zonder flits.

      Deze werkwijze heeft voor mij altijd voor goede resultaten gezorgd en kan worden gebruikt met meerdere flitsen door een infrarode trigger hetzij in de flits of een externe zoals de ST-E2. We spreken hier wel over Canon apparatuur.

      Ik hoop dat deze uitleg je verder kan helpen .

      MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: flitsen en scherpte

        @Digipics, hij heeft het over onscherpte en en niet over verkeerde belivhting. Zonder voorbeeld is het voor ons onmogelijk om te helpen.

        Comment


        • #5
          Re: flitsen en scherpte


          Het gaat 'm bij deze foto alleen om de onscherpere rechtse persoon.
          (vind ik toch)
          Niet over kwaliteit van de foto waarvan ik weet welk de kwalteit is. ;-)

          ter info 1/60
          200 iso d700
          gewoon ingesteld op "p"

          Ik vermoed dat het aan de 2.8 ligt.

          Comment


          • #6
            Re: flitsen en scherpte

            Ik denk het inderdaad ook. 2.8 geeft in heel veel gevallen een te kleine scherptediepte, zeker als de personen zo dicht bij de camera staan. Als ik op feestjes fotos trek, neem ik bijna altijd F4 voor dit soort shots. 2.8 enkel als de gezichten heel dicht bij elkaar zijn.

            Comment


            • #7
              Re: flitsen en scherpte

              Je maakt de verkeerde link tussen flitsen en scherpte. Want daar tussen is geen link, toch niet rechtstreeks.

              Je flitste hier omdat er te weinig licht was. In P stand zal de camera ook voor het grootste diafragma kiezen (hier 2.8), om dezelfde reden: te weinig licht.
              Dat laatste is de oorzaak, je krijgt beperkte scherptediepte door de F2.8

              Het nadeel van in 'P' stand te werken..

              Zet de camera in 'A' stand en je diafragma op f4 en je probleem is opgelost - toch zeker in foto's met afstanden tussen de personen zoals je hier toont.

              Comment


              • #8
                Re: flitsen en scherpte

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                @Digipics, hij heeft het over onscherpte en en niet over verkeerde belivhting. Zonder voorbeeld is het voor ons onmogelijk om te helpen.

                Dat is juist Teun, maar als je werkt zoals ik het beschrijf, dan zou de foto wel scherp zijn. Om de simpele reden dat je meer beseft wat je doet als je manueel je camera instelt en bewust niet gaat kiezen om op F2,8 te werken, en werken in de A modus heeft ook zijn nadelen door dat je snelheid echt vlug naar zeer trage waarden gaat.

                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: flitsen en scherpte

                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Dat is juist Teun, maar als je werkt zoals ik het beschrijf, dan zou de foto wel scherp zijn. Om de simpele reden dat je meer beseft wat je doet als je manueel je camera instelt en bewust niet gaat kiezen om op F2,8 te werken, en werken in de A modus heeft ook zijn nadelen door dat je snelheid echt vlug naar zeer trage waarden gaat.

                  MVG, Jeff
                  Misschien wel, maar je werkwijze is behoorlijk traag, wat op evenementen al snel wat gemiste kansen oplevert. Ieder zijn manier he

                  Comment


                  • #10
                    Re: flitsen en scherpte

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Je maakt de verkeerde link tussen flitsen en scherpte. Want daar tussen is geen link, toch niet rechtstreeks.

                    Je flitste hier omdat er te weinig licht was. In P stand zal de camera ook voor het grootste diafragma kiezen (hier 2.8), om dezelfde reden: te weinig licht.
                    Dat laatste is de oorzaak, je krijgt beperkte scherptediepte door de F2.8

                    Het nadeel van in 'P' stand te werken..

                    Zet de camera in 'A' stand en je diafragma op f4 en je probleem is opgelost - toch zeker in foto's met afstanden tussen de personen zoals je hier toont.
                    P of M, ik zet die meestal in M en kies een sluitertijd en ISO die nog voldoende achtergrondlicht binnenlaat en laat de flits met TTL flitsen en diafragma F/4 oid. Werkt snel en redelijk foutloos.

                    Comment


                    • #11
                      Re: flitsen en scherpte

                      Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                      P of M, ik zet die meestal in M en kies een sluitertijd en ISO die nog voldoende achtergrondlicht binnenlaat en laat de flits met TTL flitsen en diafragma F/4 oid. Werkt snel en redelijk foutloos.

                      Dat is toch ook zoals ik het doe, alleen dat ik één keer mijn omgevingslicht meet , maar voor de rest is exact hetzelfde zoals ik het doe.

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: flitsen en scherpte

                        wreed bedankt! Hiermee ben ik al een heel stuk verder!

                        Comment


                        • #13
                          Re: flitsen en scherpte

                          Volgens mij is er helemaal niks mis met deze foto en staan beide personen er scherp op.
                          Belichting is ook goed.

                          Comment


                          • #14
                            Re: flitsen en scherpte

                            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Volgens mij is er helemaal niks mis met deze foto en staan beide personen er scherp op.
                            Belichting is ook goed.

                            Comment


                            • #15
                              Re: flitsen en scherpte

                              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                              P of M, ik zet die meestal in M en kies een sluitertijd en ISO die nog voldoende achtergrondlicht binnenlaat en laat de flits met TTL flitsen en diafragma F/4 oid. Werkt snel en redelijk foutloos.
                              Ja dat geldt alleen voor feestjes en andere nachtelijke evenementen.

                              Probleem van TS was hier scherptediepte - overdag of nacht, dus moet het diafragma kleiner. Daarom is 'A' stand de meest voor de hand liggen - je zet je diafragma vast, camera doet de rest.

                              TS werkt nog op 'P' stand - ik denk niet dat hij al de stap kan zetten om soepel te werken met M-stand.

                              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                              Volgens mij is er helemaal niks mis met deze foto en staan beide personen er scherp op.
                              Belichting is ook goed.
                              Zien wij dezelfde foto? Want ik zie foto waar Marcel zeer scherp opstaat, de fan staat al half voorbij de scherptediepte.

                              Comment

                              Working...
                              X