Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Productfotografie sluitertijd / diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Productfotografie sluitertijd / diafragma

    Ben sinds kort bezig met productfotografie, en ben op zoek naar wat tips. Ik heb een lichttent met 2 daglichtlampen en een canon 1000d. Nu lees ik veel over sluitertijd en diafragma.

    Wat kan je me hier over vertellen. Is het zo dat de diafragma (f-waarde) zo hoog mogelijk moet zijn ? en hoe moet deze in balans staan tot de sluitertijd?

    als ik b.v. een sluitertijd van 1sec neem en een diafragma van f32 dan krijg ik een redelijk witte achtergrond, maar de diepte mis ik.

    Iemand tips

  • #2
    Re: Productfotografie sluitertijd / diafragma

    De sluitertijd is afhankelijk van de hoeveelheid licht, de iso en de gekozen diafragma-opening.

    Voor productfotografie kan je werken in de diafragmavoorkeuzestand, dan laat je de camera zelf de gewenste sluitertijd berekenen. Als de foto dan te licht of te donker is, dan gebruik je de belichtingscompensatie om dat aan te passen.

    Ik heb vorige week nog een reeks productfoto's gemaakt, en toen heb ik de diafragmavoorkeuzestand gebruikt omdat de scherptediepte belangrijk is (het hele onderwerp moet gewoonlijk scherp op de foto staan).
    Maar ik zal het diafragma eerder op f16-f22 zetten, verder dan f22 ga ik liefst niet omdat de foto's dan heel wat minder scherp worden.

    Als je een witte achtergrond wil, dan kan je die bij een lichttentje meestal nog langs de achterkant bijlichten (dan heb je wel een derde lamp nodig), en dan wordt die vanzelf wit. Maar je kan achteraf bij de bewerking meestal ook nog wel wat aanpassen.
    Ik heb liever een zachte schaduw onderaan het onderwerp, anders lijkt het onderwerp te zweven. Maar dat is natuurkijk afhankelijk van het resultaat dat je wil, en de toepassing waarvoor je de foto's maakt.

    Een paar voorbeeldjes van de productfoto's die ik vorige week heb gemaakt:
    Forum voor stillevens of abstracte fotos. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

    Geen lichttentje, deze foto's zijn in het magazijn van dat bedrijf gemaakt, de belichting is daglicht dat door plastieken golfplaten kwam, de onder/achtergrond is een wit papieren tafellaken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment

    Working...
    X