Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tip voor automatische sluitertijd instelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tip voor automatische sluitertijd instelling

    Bij deze wil ik graag een werkwijze delen welke ik vorig weekend heb 'uitgevonden'.

    Bijna alle (D)SLR's hebben 3 manuele standen, of beter gezegd 1 manuele en 2 semi-automatische standen:
    - Sluitertijdvoorkeuze (jij kiest de sluitertijd, camera doet de rest)
    - Diafragmavoorkeuze (jij kiest diafragma, camera doet de rest)
    - Volledig manueel (jij kiest beiden, camera doet nog steeds een beetje rest )

    Meestal werk ik volledig manueel, omdat ik:
    1. De scherptediepte onder controle wil hebben dmv diafragma
    2. Bij hondensport het mij niet kan veroorloven dat mijn camera plots een te trage sluitertijd kiest.

    Bij wisselende belichting (bijv. een dag met afwisselend bewolking en zon) is dit wel eens moeilijk werken, omdat je constant je instellingen in't oog moet houden.

    Maar daar heb ik dus vorig weekend een oplossing op gevonden:
    - Ik kies diafragma voorkeuze
    - Stel de ISO in op 200
    - Ik kies in mijn D700 automatische ISO keuze, en stel in dat de sluitertijd niet onder 1/1000s mag komen, en de ISO niet boven 3200.

    Resulaat:
    - Diafragma altijd hetzelfde (voor mij liefst altijd een groot diafragma zodat er geen storende drukke achtergrond is)
    - Sluitertijd zakt nooit onder 1/1000ste
    - Indien het te donker wordt gaat de ISO omhoog gekrikt, maar ook niet tot over 3200 om ruis te voorkomen
    - Indien het te licht wordt, wordt de sluitersnelheid opgevoerd.

    Met deze instellingen kon ik vorig weekend dus zonder probleem foto's maken bij afwisselende bewokling/knallende zon zonder naar mijn instellingen hoeven te kijken. En dat toch altijd met dezelfde scherptediepte, ik was een gelukkig mens

    Ik hoop dat anderen hier wat mee kunnen doen!
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

  • #2
    Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

    is uiteraard zeer handig maar helaas heeft niet elke camera die functie...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

      Is inderdaad handig, maar je spreekt wel over D700!
      Mijnen nikon die kan zoiets niet.

      Comment


      • #4
        Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

        heb net ff gechecked : met mijn D80 lukt dit ook, en das toch ook niet meer zo'n cutting-edge toestel
        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
        Foto-Alex

        Comment


        • #5
          Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

          zal effe kijken, als de d80 het kan moet een d90 dit ook kunnen.


          blijf dit hier zeker volgen


          update: iso gevonden de rest gelijk nie! waar haal je deze uit bij de d80???

          iso zit onder 't camerake in de menu's: 3 mogelijkheden: 1. iso auto aan/uit 2. max iso 3. langste sluitertijd
          of omvat dit de gehele instelling die jij doet?
          Last edited by david_ve; 17 juli 2009, 19:46.
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

            Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
            Bij deze wil ik graag een werkwijze delen welke ik vorig weekend heb 'uitgevonden'.

            Bijna alle (D)SLR's hebben 3 manuele standen, of beter gezegd 1 manuele en 2 semi-automatische standen:
            - Sluitertijdvoorkeuze (jij kiest de sluitertijd, camera doet de rest)
            - Diafragmavoorkeuze (jij kiest diafragma, camera doet de rest)
            - Volledig manueel (jij kiest beiden, camera doet nog steeds een beetje rest )

            Meestal werk ik volledig manueel, omdat ik:
            1. De scherptediepte onder controle wil hebben dmv diafragma
            2. Bij hondensport het mij niet kan veroorloven dat mijn camera plots een te trage sluitertijd kiest.

            Bij wisselende belichting (bijv. een dag met afwisselend bewolking en zon) is dit wel eens moeilijk werken, omdat je constant je instellingen in't oog moet houden.

            Maar daar heb ik dus vorig weekend een oplossing op gevonden:
            - Ik kies diafragma voorkeuze
            - Stel de ISO in op 200
            - Ik kies in mijn D700 automatische ISO keuze, en stel in dat de sluitertijd niet onder 1/1000s mag komen, en de ISO niet boven 3200.

            Resulaat:
            - Diafragma altijd hetzelfde (voor mij liefst altijd een groot diafragma zodat er geen storende drukke achtergrond is)
            - Sluitertijd zakt nooit onder 1/1000ste
            - Indien het te donker wordt gaat de ISO omhoog gekrikt, maar ook niet tot over 3200 om ruis te voorkomen
            - Indien het te licht wordt, wordt de sluitersnelheid opgevoerd.

            Met deze instellingen kon ik vorig weekend dus zonder probleem foto's maken bij afwisselende bewokling/knallende zon zonder naar mijn instellingen hoeven te kijken. En dat toch altijd met dezelfde scherptediepte, ik was een gelukkig mens

            Ik hoop dat anderen hier wat mee kunnen doen!
            Deze instelling is mij bekend en ik gebruik hem ook vaak bij vogeltjes fotograferen in de winter echter:

            Bij creatief fotograferen, spelen met DOF en beweging/snelheid van het onderwerp, geeft de auto ISO juist het tegeneffect.
            Ook wanneer je creatief wilt zijn met invulflitsen werkt de Auto ISO tegen.
            Het woord zegt het al Auto ISO: De ISO zal zich ten allen tijde auto aanpassen en soms wil ik dit helemaal niet.
            Auto ISO is alleen een handig instrument als je weet wanneer je het toepast.

            mvg
            Antoine
            Last edited by antoine200; 17 juli 2009, 22:30.

            Comment


            • #7
              Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
              Deze instelling is mij bekend en ik gebruik hem ook vaak bij vogeltjes fotograferen in de winter echter:

              Bij creatief fotograferen, spelen met DOF en beweging/snelheid van het onderwerp, geeft de auto ISO juist het tegeneffect.
              Ook wanneer je creatief wilt zijn met invulflitsen werkt de Auto ISO tegen.
              Het woord zegt het al Auto ISO: De ISO zal zich ten allen tijde auto aanpassen en soms wil ik dit helemaal niet.
              Auto ISO is alleen een handig instrument als je weet wanneer je het toepast.

              mvg
              Antoine
              Als je alles onder controle wil hebben is volledig manueel werken de enigste oplossing. De bedoeling van deze tip was om aan te tonen hoe je een camera best kunt instellen (mijns inziens allesinds) zodat je niet constant je instellingen moet in de gaten houden.

              Mijn ervaring is trouwens dat het aanpassen van de ISO het minste effect heeft op het uiteindelijke beeld, je kan hoogstens wat meer ruis krijgen, maar je DOF blijft hetzelfde , en de sluitertijd komt niet onder het minimum dat je ingesteld hebt (zo krijg je geen bewogen foto's).

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve
              iso zit onder 't camerake in de menu's: 3 mogelijkheden: 1. iso auto aan/uit 2. max iso 3. langste sluitertijd
              of omvat dit de gehele instelling die jij doet?
              Ik ken het menu van de D90 niet, maar als het zoals bij de D80 is dan:
              - Zet je auto ISO aan in keuze 1
              - In keuze 2 stel je de max ISO die je wil toelaten (om ruis te voorkomen)
              - In keuze 3 stel je de langste sluitertijd in je wil gebruiken

              Nu kies je een ISO waarde (best gewoon de laagste nemen, 200 bijvoorbeeld)
              De camera zal dan:
              - Bij teveel licht een snellere sluitertijd nemen
              - Bij teweinig licht een hogere ISO waarde gebruiken

              Een voorbeeld:
              - auto ISO aan
              - Max ISO : 1600
              - Minimum sluitertijd : 1/1000s
              Je kiest diafragmavoorkeuze (A-stand) en kiest bv. f/9
              En verder stel je je ISO op 200 in
              --> Is er te weinig licht (bewolking) gaat de sluitertijd eerst terug naar 1/1000s, is het dan nog te donker, zal de ISO omhoog gaan, maar niet hoger dan 1600
              --> Is er te veel licht (felle zon) gaat de ISO eerst terug naar 200, is het dan nog te licht zal de sluitertijd sneller gemaakt worden
              Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
              Foto-Alex

              Comment


              • #8
                Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

                zal het eens moeten testen.

                leuk om dit met ons te delen
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

                  Gaat zelfs met een ouwe D70.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

                    Volledig manueel werk ik eigenlijk maar heel zelden. Slechts bij feestjes, waarbij het licht constant verandert en ik niet op de lichtmeting van de camera reken. Al gebruik ik daarbij vaak nog een automatische fillflash.

                    Ik gebruik meestal a, s of p. iso zet ik meestal ook vast. Wat de camera er van andere instellingen bijrekent gok ik vooraf meestal wel ongeveer juist. De reden dat ik soms P gebruik ipv A, is omdat je evengoed de verhouding shutterspeed - diafragma kan bijregelen en dat P ook rekening houdt met de brandspuntafstand. Bij langere brandpunten zal die veeleer een groter diafragma kiezen en een kortere sluitertijd. Ik laat de camera dan ook vaak automatisch werken, aangezien ik onderhand goed kan inschatten wat de waarden zullen zijn. Dit alles met een D50.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

                      nikon D40, D60, D70, ... hebben ook auto-iso.

                      Mijn bedenking daarbij is dat niet alle camera's even goed presteren op hogere ISO waarden. Dus dan zit je al met een kleiner bereik. Stel nu nog dat je toestel het goed doet van 200 tot 800 ISO (D40 bv) dan heb je slechts 2 stops speling?

                      Wat doet je camera als ISO 3200 niet voldoende is? Zie je in de zoeker wat de huidige ISO instelling is?

                      Er is trouwens nog een stand die je vergeet (toch bij Nikon). De P-stand, of variabel progamma. Daarmee kun je de voorgestelde belichtingscombinatie altijd aanpassen in beide richtingen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

                        Oorspronkelijk geplaatst door cappelleh Bekijk bericht
                        nikon D40, D60, D70, ... hebben ook auto-iso.

                        Mijn bedenking daarbij is dat niet alle camera's even goed presteren op hogere ISO waarden. Dus dan zit je al met een kleiner bereik. Stel nu nog dat je toestel het goed doet van 200 tot 800 ISO (D40 bv) dan heb je slechts 2 stops speling?

                        Wat doet je camera als ISO 3200 niet voldoende is? Zie je in de zoeker wat de huidige ISO instelling is?

                        Er is trouwens nog een stand die je vergeet (toch bij Nikon). De P-stand, of variabel progamma. Daarmee kun je de voorgestelde belichtingscombinatie altijd aanpassen in beide richtingen.
                        Als hij er met de maximumwaarde niet geraakt, dan krijg je een onderbelichte foto, net zoals bij mijn weten elke andere nikon in een (half) automatische mode. De D700 geeft volgens mij ook de isowaarde in de zoeker, iets wat de d50 (en vermoed ook de d40) niet doen. Als hij er met de gekozen instellingen en vrij te kiezen parameters niet geraakt, krijg je normaal een melding. Als ik op mijn D50 op A stand 2.8 instel en iso 1600 selecteer en dan in vol zonlicht ga fotograferen is 1/4000 niet kort genoeg en zie ik bij sluitersnelheid h1 staan. De foto wordt dan wel genomen, maar is overbelicht.
                        Last edited by Teun_2; 24 juli 2009, 10:54.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tip voor automatische sluitertijd instelling

                          Als mijn camera toevallig in diafragma voorkeur stand staat en ik wil de sluitertijd veranderen dan schakel ik echt niet om naar sluitertijd voorkeur, ik vergroot of verklein gewoon het diafragma.
                          Als mijn camera toevallig in de sluitertijd voorkeur staat.... enz enz enz
                          Gezien voorgaande is de P(rogrammable shift) stand zo gek nog niet

                          Wanneer ik niet de gewenste kleine diafragma opening of korte sluitertijd kan bereiken dan gaat de ISO waarde omhoog of ik pas kunstlicht toe.

                          Wanneer het belichtingsconcept in je hoofd zit dan maakt het niet uit in welke stand je fotografeert... en als het niet in je hoofd zit ook niet .

                          De M stand gebruik ik alleen in de studio.

                          Comment

                          Working...
                          X