Bij deze wil ik graag een werkwijze delen welke ik vorig weekend heb 'uitgevonden'.
Bijna alle (D)SLR's hebben 3 manuele standen, of beter gezegd 1 manuele en 2 semi-automatische standen:
- Sluitertijdvoorkeuze (jij kiest de sluitertijd, camera doet de rest)
- Diafragmavoorkeuze (jij kiest diafragma, camera doet de rest)
- Volledig manueel (jij kiest beiden, camera doet nog steeds een beetje rest )
Meestal werk ik volledig manueel, omdat ik:
1. De scherptediepte onder controle wil hebben dmv diafragma
2. Bij hondensport het mij niet kan veroorloven dat mijn camera plots een te trage sluitertijd kiest.
Bij wisselende belichting (bijv. een dag met afwisselend bewolking en zon) is dit wel eens moeilijk werken, omdat je constant je instellingen in't oog moet houden.
Maar daar heb ik dus vorig weekend een oplossing op gevonden:
- Ik kies diafragma voorkeuze
- Stel de ISO in op 200
- Ik kies in mijn D700 automatische ISO keuze, en stel in dat de sluitertijd niet onder 1/1000s mag komen, en de ISO niet boven 3200.
Resulaat:
- Diafragma altijd hetzelfde (voor mij liefst altijd een groot diafragma zodat er geen storende drukke achtergrond is)
- Sluitertijd zakt nooit onder 1/1000ste
- Indien het te donker wordt gaat de ISO omhoog gekrikt, maar ook niet tot over 3200 om ruis te voorkomen
- Indien het te licht wordt, wordt de sluitersnelheid opgevoerd.
Met deze instellingen kon ik vorig weekend dus zonder probleem foto's maken bij afwisselende bewokling/knallende zon zonder naar mijn instellingen hoeven te kijken. En dat toch altijd met dezelfde scherptediepte, ik was een gelukkig mens
Ik hoop dat anderen hier wat mee kunnen doen!
Bijna alle (D)SLR's hebben 3 manuele standen, of beter gezegd 1 manuele en 2 semi-automatische standen:
- Sluitertijdvoorkeuze (jij kiest de sluitertijd, camera doet de rest)
- Diafragmavoorkeuze (jij kiest diafragma, camera doet de rest)
- Volledig manueel (jij kiest beiden, camera doet nog steeds een beetje rest )
Meestal werk ik volledig manueel, omdat ik:
1. De scherptediepte onder controle wil hebben dmv diafragma
2. Bij hondensport het mij niet kan veroorloven dat mijn camera plots een te trage sluitertijd kiest.
Bij wisselende belichting (bijv. een dag met afwisselend bewolking en zon) is dit wel eens moeilijk werken, omdat je constant je instellingen in't oog moet houden.
Maar daar heb ik dus vorig weekend een oplossing op gevonden:
- Ik kies diafragma voorkeuze
- Stel de ISO in op 200
- Ik kies in mijn D700 automatische ISO keuze, en stel in dat de sluitertijd niet onder 1/1000s mag komen, en de ISO niet boven 3200.
Resulaat:
- Diafragma altijd hetzelfde (voor mij liefst altijd een groot diafragma zodat er geen storende drukke achtergrond is)
- Sluitertijd zakt nooit onder 1/1000ste
- Indien het te donker wordt gaat de ISO omhoog gekrikt, maar ook niet tot over 3200 om ruis te voorkomen
- Indien het te licht wordt, wordt de sluitersnelheid opgevoerd.
Met deze instellingen kon ik vorig weekend dus zonder probleem foto's maken bij afwisselende bewokling/knallende zon zonder naar mijn instellingen hoeven te kijken. En dat toch altijd met dezelfde scherptediepte, ik was een gelukkig mens
Ik hoop dat anderen hier wat mee kunnen doen!
Comment