Er zijn vele wegen die naar Rome gaan en dat geld ook met scherpstellen van foto's.
Ik heb er hier twee neer gezet en als jullie het leuk vinden, wil ik best meer hier neer gaan zetten
1e Methode
Als je een onscherpe foto hebt, dan is er een een hele goede manier om deze weer mooi scherp te krijgen.
Klik eerst op CTRL+J. Ga dan naar Filter - Other - High Pass. Vul hier bij de Radius 1.5 pixels in en klik op OK.
De foto lijkt nu helemaal nergens op, maar dat gaan we nu goed maken.
Zet nu bij de Blend Mode (die standaard op Normal staat) op Soft Light. De foto komt nu tevoorschijn.
Vind je het resultaat te mager, zet dan de layer op Hard light. Als je hem dan nóg te mager vind, maak dan een copy van deze layer (CTRL+J). Vind je hem nu té hard... gebruik dan even de Opacity.
2e Methode
De manier zorgt er voor dat je geen nare en lelijke scherpe randen rond het object krijgt. Open de foto die verscherpt moet worden en doe dan het volgende:
Image - Mode - Lab Color
Layerpallet - Channels - Lightness
Dit kanaal bevat alleen de details van de foto niet de kleuren waardoor je geen problemen krijgt met de kleuren tijdens het verscherpen
Filter - Sharpen - Unsharp mask
Hier ziet u 3 schuiven:
Amount
Radius
Threshold
Je mag nu het volgende aannemen:
Voor mensen:
Amount 150% Radius 1, Threshold 10
Voor gebouwen en stadsgezichten, landschappen:
Amount 65% Radius 3, Threshold 2
Voor andere dingen:
Amount 85% Radius 1, Threshold 4
Image - Mode - RGB
Ik heb er hier twee neer gezet en als jullie het leuk vinden, wil ik best meer hier neer gaan zetten
1e Methode
Als je een onscherpe foto hebt, dan is er een een hele goede manier om deze weer mooi scherp te krijgen.
Klik eerst op CTRL+J. Ga dan naar Filter - Other - High Pass. Vul hier bij de Radius 1.5 pixels in en klik op OK.
De foto lijkt nu helemaal nergens op, maar dat gaan we nu goed maken.
Zet nu bij de Blend Mode (die standaard op Normal staat) op Soft Light. De foto komt nu tevoorschijn.
Vind je het resultaat te mager, zet dan de layer op Hard light. Als je hem dan nóg te mager vind, maak dan een copy van deze layer (CTRL+J). Vind je hem nu té hard... gebruik dan even de Opacity.
2e Methode
De manier zorgt er voor dat je geen nare en lelijke scherpe randen rond het object krijgt. Open de foto die verscherpt moet worden en doe dan het volgende:
Image - Mode - Lab Color
Layerpallet - Channels - Lightness
Dit kanaal bevat alleen de details van de foto niet de kleuren waardoor je geen problemen krijgt met de kleuren tijdens het verscherpen
Filter - Sharpen - Unsharp mask
Hier ziet u 3 schuiven:
Amount
Radius
Threshold
Je mag nu het volgende aannemen:
Voor mensen:
Amount 150% Radius 1, Threshold 10
Voor gebouwen en stadsgezichten, landschappen:
Amount 65% Radius 3, Threshold 2
Voor andere dingen:
Amount 85% Radius 1, Threshold 4