Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

    Er zijn vele wegen die naar Rome gaan en dat geld ook met scherpstellen van foto's.
    Ik heb er hier twee neer gezet en als jullie het leuk vinden, wil ik best meer hier neer gaan zetten

    1e Methode
    Als je een onscherpe foto hebt, dan is er een een hele goede manier om deze weer mooi scherp te krijgen.
    Klik eerst op CTRL+J. Ga dan naar Filter - Other - High Pass. Vul hier bij de Radius 1.5 pixels in en klik op OK.
    De foto lijkt nu helemaal nergens op, maar dat gaan we nu goed maken.

    Zet nu bij de Blend Mode (die standaard op Normal staat) op Soft Light. De foto komt nu tevoorschijn.
    Vind je het resultaat te mager, zet dan de layer op Hard light. Als je hem dan nóg te mager vind, maak dan een copy van deze layer (CTRL+J). Vind je hem nu té hard... gebruik dan even de Opacity.

    2e Methode
    De manier zorgt er voor dat je geen nare en lelijke scherpe randen rond het object krijgt. Open de foto die verscherpt moet worden en doe dan het volgende:
    Image - Mode - Lab Color
    Layerpallet - Channels - Lightness
    Dit kanaal bevat alleen de details van de foto niet de kleuren waardoor je geen problemen krijgt met de kleuren tijdens het verscherpen
    Filter - Sharpen - Unsharp mask
    Hier ziet u 3 schuiven:
    Amount
    Radius
    Threshold
    Je mag nu het volgende aannemen:
    Voor mensen:
    Amount 150% Radius 1, Threshold 10
    Voor gebouwen en stadsgezichten, landschappen:
    Amount 65% Radius 3, Threshold 2
    Voor andere dingen:
    Amount 85% Radius 1, Threshold 4
    Image - Mode - RGB

  • #2
    Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

    Oorspronkelijk geplaatst door Nikonlady Bekijk bericht
    Als je een onscherpe foto hebt, dan is er een een hele goede manier om deze weer mooi scherp te krijgen.
    Als je een onscherpe foto hebt, is er geen bal meer aan te doen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

      Dat vind jij. Maar je kan het altijd toch wel een beetje beter maken en scherper...

      Comment


      • #4
        Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

        Onscherpe foto's gaan bij mij zowieso in de prullenmand

        Toch een mooi initiatief voor gewoon gebruik (er zijn er velen die hiermee sukkelen)
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

          Een echte onscherpe foto kun je volgens mij toch ook niet meer redden.
          Maar deze techniekjes zijn heel handig om foto's te verscherpen die er wat soft uitkomen

          de eerste had ik ook onlangs ontdekt, heel leuk effect.
          De tweede heb ik net ook eens geprobeerd, maar zie geen verschil met wanneer ik gewoon unsharp mask gebruik zonder de lab colour mode...
          Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

          Comment


          • #6
            Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

            Dank aan Nikonlady
            zeer nuttige uitleg

            Comment


            • #7
              Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

              Geweldig, ik sukkelde al sinds het begin met het verscherpen. Nu heb ik echt het gevoel dat ik er controle over heb. Bedankt!

              Comment


              • #8
                Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

                Graag gedaan ieders... ik wens jullie er veel plezier er mee. Er is niets leukers dan dingen te delen met je vrienden he

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

                  echt onscherpe foto's zijn niet meer te redden en gaan er bij mij dus onherroepelijk uit.
                  Ik gebruik de eerste methode echter vooral bij portretten (enkele de ogen en evt. haar, beiden in een aparte laag).

                  grt,

                  Raf
                  Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Als je een onscherpe foto hebt, is er geen bal meer aan te doen.
                    amen ..

                    trouwens ik gebruik de "oude methode" met
                    rad: 0,33
                    amount: 399
                    tres: 2

                    (of 0,7/111/2 voor iets drastischere ingrepen en naargelang de gebruikte camera)

                    het voordeel is dat je dan in stappen kan verscherpen ...

                    en wil je de "haze" weg dan gaat er eerst nog een 60/20/10 oid overheen of een mogelijk andere combinatie van dit principe ..

                    da's allemaal in 't lang en in 't breed al lang beschreven in diverse artikels op internet

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

                      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                      Onscherpe foto's gaan bij mij zowieso in de prullenmand

                      Toch een mooi initiatief voor gewoon gebruik (er zijn er velen die hiermee sukkelen)
                      idem hier,
                      en voor foto's gebruik ik ook de filter high pas en dan niet soft light maar blending mode. en dan met opacity spelen,want ik hou niet van oververscherpte foto's.
                      Ze moeten er natuurlijk uitzien zelfs al zijn ze dat niet meer eens je PS opendoet.
                      En de instellingen die je geeft pas ik niet toe, ik voel aan, bij high pass, hoeveel detail ik zie op het voorbeeld, en als deze goed is voor mij pas ik de fitler toe, geeft een heel goed effect waardoor zaken zoals bvb gras of water niet oververscherpt worden en je toch meer detail krijgt in je hoofdonderwerp. Ook vindt ik dat als je lichte ruis in je foto hebt dat deze totaal niet meeverscherpt wordt
                      enfin dat is in mijn geval toch vaak zo
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

                        Goeie uitleg....heb het geprobeert en in elk geval is er verbetering zichtbaar.

                        Laat je vooral niet ontmoedigen door de reactie van diegenen die reeds alles weten. De meeste van deze mensen zijn als volleerde fotograaf geboren en hebben nooit van iemand anders iets bijgeleerd. Deze heerschappen zijn zo volleerd dat je nauwelijks tips van hun krijgt ....je kunt ook nergens hun kennis terugvinden....ze reageren enkel en alleen wanneer ze iemands uitleg kunnen verbeteren of de grond in duwen.Je zult ze vast en zeker opnieuw kruisen op het BD-forum

                        Er zijn inmiddels ongeveer 700 mensen die dit onderdeel gelezen hebben en er zullen vast en zeker ook mensen tussenzitten die je beschreven techniek eens kunnen gebruiken. Hou je vooral vast aan die gedachte en blijf vooral tips toesturen.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

                          Hier kan ik je alleen maar bijtrede RUPSELKOPKE

                          Gr Eddy,
                          Ik doe het met Canon
                          Canon EOS 50 D Signa 70-200mm +converter 2.0/canon 100 f 2.8 mm /en de 400 mm f 5.6 /24-70 f2.8f en een setje tussenringen van Solinger

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

                            2de methode I like!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's verscherpen met Photoshop (2x)

                              Ik gebruik eigenlijk altijd USM in Capture NX voor de standaard verscherping van mijn RAWs


                              Gebruik je beter High Pass of USM?
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X