Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Je moet manueel de sluitertijd aanpassen totdat in het histogram de curve net niet tegen de linkerkant zit om geen verlies van schaduwdetails te krijgen......best doe je dit via eerst via een testfoto.Zit de histogram niet juist dan moet je bijsturen via de belichtingscompensatie(verhogen of verlagen van sluitertijd) Iemand die nog maar net deze techniek probeert zal misschien een 5-6 foto's moeten maken om de histogram voor de schaduwfoto en hooglichtfoto juist te krijgen. Na wat oefenen heb je genoeg aan 3-4 foto's. Het is niet echt ingewikkeld ...na een tijd gebruik je niks anders dan het histogram om de belichting te beoordelen.
    Hartelijk dank Peter
    Het is eveneens van belang om het diafragma met rust te laten he
    Enkel werken met de sluitertijd.
    Ik had al een en ander hierover gelezen bij mijn collega J. P. Caponigro
    MAAR zoals gevraagd: ik had geen praktisch voorbeeld he, nu wel.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #32
      Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

      Bedankt voor de duidelijke en verstaanbare uitleg. Ik was op zoek hoe je moet blenden, de hdr lukte maar niet naar mijn wensen en ga nu oefen met blenden.

      Groeten
      Groetjes, Herman.
      Ik zal nooit te oud zijn om bij te leren.

      Comment


      • #33
        Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

        Oorspronkelijk geplaatst door hemt Bekijk bericht
        Bedankt voor de duidelijke en verstaanbare uitleg. Ik was op zoek hoe je moet blenden, de hdr lukte maar niet naar mijn wensen en ga nu oefen met blenden.

        Groeten
        Heel wat HDR software neemt de beslissingen in jouw plaats. D.w.z je hebt weinig of geen controle over welke delen er gebruikt worden van de foto's met verschillende belichting om tot een eindresultaat te komen.Wat je wel krijgt is de optie om het effect of de verzadiging wat aan te passen via tone mapping. D.m.v handmatige blending kan jij helemaal zelf beslissen hoe het eindresultaat moet zijn. Degene die de foto's nam op lokatie kan ook veel beter dan geautomatiseerde software inschatten hoe de lokatie en het licht er toen uit zagen . Een nadeel aan manueel blenden is dat het wat meer tijd en inspanning vraagt bij de nabewerking.....een voordeel is dat jij als fotograaf al de beslissingen en het uitzicht van het eindresultaat zelf bepaald. In het begin is het wat zoeken....maar een tijdje wordt je techniek beter en zal je een beter resultaat kunnen bekomen dan met geautomatiseerde software.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #34
          Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Heel wat HDR software neemt de beslissingen in jouw plaats. D.w.z je hebt weinig of geen controle over welke delen er gebruikt worden van de foto's met verschillende belichting om tot een eindresultaat te komen.
          Is dat de reden dat de meeste van die foto's er zo onnatuurlijk uitzien?
          Wat jij hier gedaan hebt is alleszins een ongelooflijk mooi resultaat!
          mvg, Wilfried
          http://www.familialebemiddeling.net
          http://www.mestdagh.biz

          Comment


          • #35
            Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

            Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried54 Bekijk bericht
            Is dat de reden dat de meeste van die foto's er zo onnatuurlijk uitzien?
            Wat jij hier gedaan hebt is alleszins een ongelooflijk mooi resultaat!
            Het resultaat wat je via HDR software bekomt hangt een beetje af van de inhoud van de foto's die je gebruikt . Ook de default settings van de tone mapping die je na het genereren van een 32 bit hdr bestand steeds moet gebruiken om je foto's toonbaar te maken op een gewoon 16bit computerscherm beinvloeden je resultaat.Soms is de default setting een goed startpunt om nog met de schuivertjes bij te stellen....maar soms zit deze standaard instelling heel ver van een mooi resultaat en door teveel met de schuivertjes te moeten werken loopt het dan meestal fout. Enkel in de tone mapping instellingen na het aanmaken van een hdr bestand kan je wijzigingen aanbrengen....hoe de software eerst tot een hdr bestand komt daar heb je geen invloed op....dat gaat helemaal automatisch. Soms krijg je daardoor heel realistische resultaten....een andere keer lijkt het resultaat totaal onecht. Sommige mensen prefereren het onecht ogende resultaat boven een realistisch resultaat en bewerken hun foto's totdat ze dit onechte effect bekomen....maar dat was origineel niet echt de doelstelling waarom men hdr software gemaakt heeft.

            Bij de betere hdr software(bv photomatix) krijg je tegenwoordig ook de optie om een exposure blend te maken van meerdere foto's. Deze exposure blend optie geeft wel resultaten die dicht aanleunen tegen een manuele blend......maar ook hier moet je weerom kiezen uit een paar vooraf ingestelde variaties waar je nog erg weinig aan kan wijzigen. Hoe het licht en de kleur er op een bepaalde lokatie uit zag dat kan geen enkel software programma weten.....dat weet enkel de fotograaf via zijn geheugen.

            Ik zweer het gebruik van hdr programma's helemaal niet af hé.....je kunt er ook zeer mooie resultaten mee bekomen...maar indien ik een eindresultaat wil wat dichter bij de realiteit zit doe ik de bewerking manueel.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 13 september 2010, 09:05.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #36
              Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

              Bedankt voor de zeer volledige uitleg. Ik ga hier inderdaad eens mee experimenteren (maar dan in GIMP).
              mvg, Wilfried
              http://www.familialebemiddeling.net
              http://www.mestdagh.biz

              Comment


              • #37
                Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                heb je HDR Expose al eens bekeken. Ik heb er op de Mac mee geëxperimenteerd en vind dit erg sterk aanleunen bij een manuele blend. De onnatuurlijke 'pop' is er niet en de realiteit is sterk benaderd. Ook het gekende 'halo' effect kan worden teruggedrukt, al moet ik toegeven dat er altijd wel ergens een zaakje opduikt, vooral als erg donkere partijen in een sterk belicht gebied zitten (bijvoorbeeld een donkere toren in een sterk belichte lucht). HDR kan erg mooi zijn, zelfs de 'over de top' beelden die erg cartoon aanvoelen, maar voor landschappen hou ik ook meer van natuurlijke blend.

                Ik wacht met spanning op de komst van de HDR toepassing van NIK SOFTWARE. Ik werk erg graag met viveza 2 en hoop op een een sterk product.

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Ik zweer het gebruik van hdr programma's helemaal niet af hé.....je kunt er ook zeer mooie resultaten mee bekomen...maar indien ik een eindresultaat wil wat dichter bij de realiteit zit doe ik de bewerking manueel.

                Comment


                • #38
                  Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                  Mooie uitleg ik ga hier een keer testen maar moet dan eerst foto's maken !
                  In ieder geval bedankt!!!
                  Greetz Twan

                  http://500px.com/TwanGroenen

                  Comment


                  • #39
                    Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                    Heb momenteel Lightroom 2.7 en PS CS2.

                    Wanneer ik met PS CS2 foto's tot een hdr wil 'blenden' dan krijg ik de volgende boodschap:

                    '' Kon de opdracht Samenvoegen tot HDR niet uitvoeren omdat een opdracht niet beschikbaar was.''

                    Is dat omdat ze nog in RAW staan? Dacht dat jze net dan tot hdr moet samenvoegen?
                    EMBLEMATA.BE
                    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                    Comment


                    • #40
                      Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                      Ziet er alleszins prachtig uit!

                      Ga deze zomer naar Tenerife, zou dit ook dolgraag kunnen maken!

                      Kan je ff de EXIF-gegevens doorspelen van alletwee de foto's?

                      Thnx!
                      Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

                      Comment


                      • #41
                        Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                        Oorspronkelijk geplaatst door h0pper Bekijk bericht
                        Ziet er alleszins prachtig uit!

                        Ga deze zomer naar Tenerife, zou dit ook dolgraag kunnen maken!

                        Kan je ff de EXIF-gegevens doorspelen van alletwee de foto's?

                        Thnx!
                        Ik zoek het even op......deze foto's zijn alweer een tijd geleden gemaakt.

                        Update ; De exif van de donkerste foto Iso 100 , f18 , 1/30 sec. . Canon 5DmkII + Nikkor 14-24@14mm
                        De exif van de bleekste foto Iso 100 , f18 , 0,4 sec . Canon 5DmkII + Nikkor 14-24@14mm.
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2011, 12:25.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #42
                          Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                          Kom hier nu ook net op deze tutorial terecht. Het is toch gemakkelijker en sneller via selectie van het alphakanaal? Of was het net de bedoeling dat nagenoeg iedereen met een softwarepakketje met beperkte mogelijkheden toegang heeft tot het "exposure blenden" (mengen van foto's met verschillende belichting dus).
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                            Misschien nog even bij vermelden dat je deze techniek of grijsverloopfilters niet alleen gaat gebruiken wanneer je "clipping" hebt in je histogram. Er zijn vaak situaties waar je bvb. een "felle" lucht hebt met min of meer een middentoon op de voorgrond (zoals bvb. gras).In zo'n situatie blijf je in principe vaak binnen het contrastbereik van je camera blijft en zie je dus zogezegd geen problemen met het histogram, alleen wordt je gras dan te donker en is het geen middentoon meer.
                            In zo'n geval zal je dus, ondanks het feit dat je eigenlijk geen problemen met het contrastbereik hebt, toch filters of exposure blending gaan gebruiken zodat je middentoon toch correct belicht is. In principe is de werkwijze hetzelfde wat de foto voor de "hooglichten" betreft, alleen is het dan de taak van de fotograaf om goed te kunnen inschatten waar de middentoon zich precies op het histogram moet bevinden, voor de tweede foto.

                            Ik werk zelf persoonlijk bijna steeds met filters, niet omdat ik de exposure blending techniek afkeur (in sommige situaties is die trouwens een betere oplossing dan filters), maar omdat ik van het principe ben dat ik zoveel mogelijk "goed" probeer te doen in de camera. Ik hou er niet van om twee beelden over te houden die eigenlijk afzonderlijk niet bruikbaar zijn.
                            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                            Comment


                            • #44
                              Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              Kom hier nu ook net op deze tutorial terecht. Het is toch gemakkelijker en sneller via selectie van het alphakanaal? Of was het net de bedoeling dat nagenoeg iedereen met een softwarepakketje met beperkte mogelijkheden toegang heeft tot het "exposure blenden" (mengen van foto's met verschillende belichting dus).
                              De bedoeling was om iedereen met zelfs de simpelste versie van photoshop of andere software die toelaat in lagen te werken op weg te helpen. Er zijn tientallen technieken die beter werken....maar voor iemand die nog niet echt thuis is met maskers of selecties is het al snel veel te ingewikkeld. Vanaf deze simpele techniek kan je alle kanten uit.Samen met deze techniek heb ik ook uitgelegd waar je op moet letten bij het maken van de opnames. En hoe het histogram er een beetje moet uitzien.
                              Ik heb ook eerder reeds aangehaald dat éénieder zijn versie om verschillende belichtingen samen te voegen hier bij dit topic kan neerpennen....of zelfs een nieuw topic mag opstarten ( zoals Dama).Hoe meer info hoe beter.
                              Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2011, 12:27.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment


                              • #45
                                Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                                Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                                Misschien nog even bij vermelden dat je deze techniek of grijsverloopfilters niet alleen gaat gebruiken wanneer je "clipping" hebt in je histogram. Er zijn vaak situaties waar je bvb. een "felle" lucht hebt met min of meer een middentoon op de voorgrond (zoals bvb. gras).In zo'n situatie blijf je in principe vaak binnen het contrastbereik van je camera blijft en zie je dus zogezegd geen problemen met het histogram, alleen wordt je gras dan te donker en is het geen middentoon meer.
                                In zo'n geval zal je dus, ondanks het feit dat je eigenlijk geen problemen met het contrastbereik hebt, toch filters of exposure blending gaan gebruiken zodat je middentoon toch correct belicht is. In principe is de werkwijze hetzelfde wat de foto voor de "hooglichten" betreft, alleen is het dan de taak van de fotograaf om goed te kunnen inschatten waar de middentoon zich precies op het histogram moet bevinden, voor de tweede foto.

                                Ik werk zelf persoonlijk bijna steeds met filters, niet omdat ik de exposure blending techniek afkeur (in sommige situaties is die trouwens een betere oplossing dan filters), maar omdat ik van het principe ben dat ik zoveel mogelijk "goed" probeer te doen in de camera. Ik hou er niet van om twee beelden over te houden die eigenlijk afzonderlijk niet bruikbaar zijn.
                                Indien het met verloopfilters werkt waarom niet. Je zal zeker tijd uitsparen met nabewerken en je zal ook maar 1 ipv 2 foto's moeten maken.Enkel bestaat er geen enkel verloop filter dat elke situatie aankan + de opname die je maakt met het filter bevat ook effectief het effect van de filter....je kan aan deze opname nog bitter weinig veranderen. De plaatsing en de keuze van het juiste filter om een foto met hoog dynamisch bereik in balans te krijgen lijkt ook niet altijd even simpel. Ik had deze week nog een discussie op het ND FILTERS website op het blog van Sander Poppe. De voorbeeldfoto's die hij plaatst gemaakt met verloopfilters schreeuwen gewoon dat er een gradueel filter gebruikt is....dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
                                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                                Comment

                                Working...
                                X