Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

    Wat een interessante post komt hier nu naar boven !
    Dat ik dit nog niet eerder gezien had...
    Op een heel duidelijke manier uitgelegd, zoals we van je gewoon zijn
    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    De bedoeling was om iedereen met zelfs de simpelste versie van photoshop of andere software die toelaat in lagen te werken op weg te helpen. Er zijn tientallen technieken die beter werken....maar voor iemand die nog niet echt thuis is met maskers of selecties is het al snel veel te ingewikkeld. Vanaf deze simpele techniek kan je alle kanten uit.Samen met deze techniek heb ik ook uitgelegd waar je op moet letten bij het maken van de opnames. En hoe het histogram er een beetje moet uitzien.
    Ik heb ook eerder reeds aangehaald dat éénieder zijn versie om verschillende belichtingen samen te voegen hier bij dit topic kan neerpennen....of zelfs een nieuw topic mag opstarten ( zoals Dama).Hoe meer info hoe beter.
    Er zijn inderdaad verschillende manieren om te blenden. Geen enkel is de beste, het is een kwestie van gewoonte en gebruiksgemak...

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Indien het met verloopfilters werkt waarom niet. Je zal zeker tijd uitsparen met nabewerken en je zal ook maar 1 ipv 2 foto's moeten maken.Enkel bestaat er geen enkel verloop filter dat elke situatie aankan + de opname die je maakt met het filter bevat ook effectief het effect van de filter....je kan aan deze opname nog bitter weinig veranderen. De plaatsing en de keuze van het juiste filter om een foto met hoog dynamisch bereik in balans te krijgen lijkt ook niet altijd even simpel. Ik had deze week nog een discussie op het ND FILTERS website op het blog van Sander Poppe. De voorbeeldfoto's die hij plaatst gemaakt met verloopfilters schreeuwen gewoon dat er een gradueel filter gebruikt is....dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
    Ik heb een tijdje ge-experimenteerd met GND-filters alvorens ik naar layerblending overgestapt ben. Ik ben ook van het 'zuivere ras' die de foto zo goed mogelijk wil maken met de cam, en nabewerking zoveel mogelijk te vermijden. Daarom was het ook een motivatie om die GND filters te proberen. Misschien was het gebrek aan ervaring, maar ik kon mijn draai niet vinden met die filters.
    Ik vond het bvb heel moeilijk om de juiste sterkte te bepalen (zelfs met lichtmeting van gedeelte lucht en gedeelte voorgrond etc...), ook heel moeilijk om hem goed te positioneren in de hoogte, en om de gradient mooi horizontaal te krijgen.
    Verder kampte ik met problemen zoals elementen die boven de horizon uitkwamen, zoals bergen, bomen, gebouwen, waardoor die deels donker en lichter werden.
    Een ander probleem zijn reflecties in het water, waardoor je dan een 2e zone hebt die moet verdonkerd worden.
    Ik wou er mee door gaan, en het moest mij lukken, maar ik heb het opgegeven en mij verdiept in exposureblending. Jammer dat ik dit topic dan ook niet eerder tegenkwam.

    Ondertussen ben ik heel erg gewoon geraakt aan die methode, die evengoed geldt bij binnenopnamen, met licht in de ramen. Dit is ook iets waar je je met GND filters niet kan behelpen.
    Ik heb ondertussen en werkwijze ontwikkeld waarbij ik in de kortste tijd een bevredigend resultaat haal, omdat mijn deelopnamen correct zijn. Heb er dan ook maar een tutorial over geschreven, dat topic waar Rupsel naar verwees.

    Bij die manier van werken voel ik mij ook 100% zeker, en kan dan ook bijna elke lichtsituatie aan, zonder verrassingen waarbij ik thuis vaststel dat het filter niet goed zat, of te licht/donker was. Als je er dan toch nog moet zitten aan tunen, is het doel van "opname maken in de cam" ook voorbijgestreefd.

    Zo heeft ieder zijn manier van werken...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #47
      Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

      Bart, hier kan ik je wel in volgen...
      Heel vervelend bij de selectie, omdat je steeds maar "halve" goede beelden ziet, en dus niet het afgewerkt resultaat.
      Je bent dan eigenlijk verplicht om eerst de blend te maken, om dan de foto te kunnen evalueren, en dan toch weg te gooien
      Zoals hierboven aangehaald, blijft deze manier (exposureblending) toch mijn voorkeur dragen.
      Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
      ...Ik hou er niet van om twee beelden over te houden die eigenlijk afzonderlijk niet bruikbaar zijn.
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #48
        Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

        Beide hebben zo hun voor -en nadelen. Exposure blending werkt inderdaad het beste als er veel "bomen" of iets dergelijk boven de horizon uitsteken, alhoewel ik daar vaak met een zachte grijsverloop ook goed wegkom. Iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze, ik verkies filters omdat de exposureblending me minder ligt...

        Ik heb weinig problemen om te bepalen hoeveel filtratie ik nodig heb. Als het snel moet gaan doe ik het gewoon op het "zicht" met wat ervaring zie je op het histogram en de hoeveelheid "blinkies" al vaak hoeveel je nodig hebt. En je kan altijd "opbouwen". Als ik het héél precies wil doen dan gebruik ik een aparte lichtmeter. Door gebruik te maken van een spotmeting op het lichtste gedeelte en vervolgens op een middentoon of het donkerste gedeelte kan ik vrij correct bepalen hoeveel filtratie ik nodig heb. Het is ook altijd goed nadenken welke filters je gaat gebruiken en hoe je die gaat positioneren. (Lee filters heeft trouwens een leuk boekje waar er veel voorbeelden instaan over hoe filters gepositioneerd werden)
        Nu die trage werkwijze past ook bij mijn manier van fotograferen, ik neem altijd mijn tijd voor één bepaalde foto...

        Verder is de belichting van de foto ook steeds de belichting die de fotograaf er aan toekent. Je bepaalt uiteindelijk zelf hoeveel detail je wilt geven aan de lucht of de voorgrond door er een bepaalde toon aan toe te kennen. Uiteindelijk is dat ook iets die al werd gebruikt door de "pioniers" zoals Ansel Adams en zijn zone systeem. Waarbij hij trouwens ook flink "speelde" in z'n donkere kamer. Een techniek die uiteindelijk vergelijkbaar is met de exposure blending.

        Reflecties blijven inderdaad een probleem, had ik gisterenavond nog voor. Daarvoor moet je héél goed opletten wat ze zijn een goede indicatie die het gebruik van filters verraden. Achteraf gebruik ik daar soms wat "dodging" als ik het niet kon vermijden in het veld. Ik ben net als Rupselkopke van mening dat het niet de bedoeling is dat je ziet dat er gefilterd werd. Evenmin dat je ziet dat er gebruik werd gemaakt van exposure blending of HDR technieken.

        En om nog eens een misvatting uit de wereld te helpen (want die hoor ik vaak): "Nee filters, noch exposure blending maken van een 'slechte' foto een 'goede' en compenseren zeker niet voor 'slecht' licht..."
        Last edited by * Fuse *; 16 juni 2011, 10:24.
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

        Comment


        • #49
          Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          Heb er dan ook maar een tutorial over geschreven, dat topic waar Rupsel naar verwees.

          ..
          Waar zou deze gepost staan? Vind 'm niet onmiddellijk.

          Comment


          • #50
            Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            De bedoeling was om iedereen met zelfs de simpelste versie van photoshop of andere software die toelaat in lagen te werken op weg te helpen. Er zijn tientallen technieken die beter werken....maar voor iemand die nog niet echt thuis is met maskers of selecties is het al snel veel te ingewikkeld.
            Dit is dan ook prima gelukt.
            Mijn dank is groot, dit is zeer bruikbare info voor mij.
            Ik heb al diverse HDR programma's geprobeerd maar vind de resultaten niet altijd even realistisch overkomen.
            De uitleg op diverse (engelse) sites om het handmatig te gaan doen waren voor een beginner in deze materie ook niet altijd even makkelijk te lezen.
            Deze zeer duidelijk omschreven manier ga ik dan ook zeker proberen !!

            Ps:
            Heeft u ook ergens een bundeling staan van al u andere uitleg zoals deze ?
            Nikon D5000 en wat lenzen.

            Comment


            • #51
              Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

              Tom, zie hier :
              Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


              Oorspronkelijk geplaatst door Tom V Bekijk bericht
              Waar zou deze gepost staan? Vind 'm niet onmiddellijk.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #52
                Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                Ik dank u

                Comment

                Working...
                X