Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
    TNX! geeft heel wat mooiere resultaten dat photomatrix in de HDR stand!
    Is dit ook goed te gebruiken als je 1 perfecte RAW hebt en in photoshop over- en onderbelicht? Ik heb namelijk niet altijd mijn lompzware statief bij :-)
    Van één enkele raw die op een paar manieren ontwikkeld is een belichtingsblend maken zal ook nog wel lukken indien er nog genoeg details terug te halen zijn.....anders gezegd indien het contrastverschil niet te extreem groot was. Indien het verschil groter was dan pakweg 1,5 - 2 stops in beide richtingen dan zal er zichtbaar verlies zijn in ofwel de hooglichten ofwel de schaduwen....soms zelfs in beide.

Indien je geen statief gebruikt tijdens de opname kan je nog steeds de aeb( bracketing) modus gebruiken van je cam gebruiken. Dat er dan verplaatsing tussen de onderlinge foto's is is haast onvermijdelijk....maar de optie om achteraf deze foto's met verschillende belichting uit te lijnen met photoshop verkies ik nog steeds boven de enkele raw die ik tweemaal moet ontwikkelen. De kans is te groot dat je teveel verlies hebt in deze ene raw....dan kom je thuis met helemaal niets.

Het grootste nadeel van het gebruik van een zwaar stevig statief is dat je naderhand geen uitvlucht meer hebt indien je de belichting achteraf niet 100% goed krijgt......je had immers zelf de volledige controle over het al da niet slagen van de foto zelf in de hand ;0)
    Last edited by RUPSELKOPKE; 15 juni 2009, 21:11.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Bedankt Rupselkopje.
      En wat mij ook 'deugd ' doet is dat jij, al een der enigen, het zo verstaanbaar maakt in het nederlands.
      Anderen liggen meer wakker om het aan de volledige wereld te verkondigen, niettegenstaande het in die taal ,zoals je ook al aanhaalde, vezadigd is van informatie.
      En voor anderen het komen te zeggen, ja , ik ben nog zo'n idioot die de taal van Shakespeare niet machtig is, sorry.
      Klein kodakske

Comment

ook van mij een dikke merci, alleen moet ik uitzoeken hoe dit in PSPX2 te doen!

nooit gedacht om een bundeltje uit te geven..of een aantal PDF's?
        Sony RX10 Mark IV
        nog een fijne dag verder!
        Guido

Comment

Zeer duidelijk en begrijpbaar uitgelegd, ideaal om mee aan de slag te gaan als beginneling. Thx.....

Comment

Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
            Als je deze 2 foto's merged in Photomatix, zelfde resultaat?

Ik dacht ik test het even uit... met de beschreven methode heb je veel meer mogelijkheden en kan je veel meer fine-tunen natuurlijk

Dit even snel met photmatix 3.1 gedaan (PS als u wil dat ik dit wegdoe moet u t maar zeggen hoor!

Deze is HDR

en deze is met exposure blending

Last edited by Cartman; 18 juni 2009, 12:12.

Comment

Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
              Ik dacht ik test het even uit... met de beschreven methode heb je veel meer mogelijkheden en kan je veel meer fine-tunen natuurlijk

Dit even snel met photmatix 3.1 gedaan (PS als u wil dat ik dit wegdoe moet u t maar zeggen hoor!

Deze is HDR

en deze is met exposure blending

Bedankt voor je bijdrage Cartman

De photomatix versie is er voor mij persoonlijk te ver over. Lijkt me niet langer realistisch. Je ziet gewoon dat de foto erg bewerkt is......dat is wat nu precies wat ik wil vermijden. Maar er zijn mensen die deze hdr bewerking verkiezen net omdat ze houden van het onrealistische effect. Ieder zijn ding natuurlijk.
              De exposure blend optie van photomatix doet hier een veel betere job....de keuze of je nu voor de beschreven blending techniek gaat of de exposure blending van photomatix is gewoon een kwestie van smaak. Zoals eerder reeds gezegd is het slechts een basis om van te vertrekken. De techniek die ik hierboven beschreef werkt minder goed indien je horizon grilliger is ( bv met boomtoppen of bergen die boven de horizon uitsteken enz). Voor die moeilijkere foto's zijn er dan weer andere technieken. Doormiddel van laagmaskers of plaatselijke selecties. Voor diegenen die zich verder willen specializeren in deze andere technieken kan ik de site van Tony Kuyper aanraden. Dat is echt een crack op dit gebied.....maar een nadeel is dat je reeds bedreven moet zijn met photoshop om te begrijpen hoe hij dit allemaal doet. Engels verstaan is ook een must.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Hey Peter, ik heb deze al op uwe site gevolgd,en kan iedereen eens aanraden om er een kijkje te gaan nemen,uw adem stokt even in je keel als je al die sjieke en lekkere platen bekijkt"beter dan Playboy"
                maar serieus pure sang "top"

grtjs,

jeannot

Comment

@RUPSELKOPKE: DIe link zal ik strak eens wat uitpluizen

altijd leuk om nieuwe dingen in PS te leren..

Comment

Bedankt voor deze tutorial en de moeite om dit voor ons neer te zetten! ik ga er zeker gebruik van maken
                    even een vraag...
                    Ik heb deze tutorial stap voor stap geprobeerd, maar op de een of andere manier loop ik steeds vast bij het gummen, elke keer wordt het beeld lichter en lichter...... nu ben ik gaan zoeken op internet op 'blenden' en bij sommige tutorials zag ik een extra stap staan die jij in deze tutorial niet vermeld.. namelijk:
                    Click on the Highlights layer. Now go to the Layers menu bar - Layer > Layer Mask > Hide All. (als ik deze extra stap doe en dan ga gummen gaat het wel goed)...

Ik ben niet zo thuis in photoshop dus wellicht doe ik iets fout als ik jou methode volg? maar wat?

Groet,Rob..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                      Bedankt voor deze tutorial en de moeite om dit voor ons neer te zetten! ik ga er zeker gebruik van maken
                      even een vraag...
                      Ik heb deze tutorial stap voor stap geprobeerd, maar op de een of andere manier loop ik steeds vast bij het gummen, elke keer wordt het beeld lichter en lichter...... nu ben ik gaan zoeken op internet op 'blenden' en bij sommige tutorials zag ik een extra stap staan die jij in deze tutorial niet vermeld.. namelijk:
                      Click on the Highlights layer. Now go to the Layers menu bar - Layer > Layer Mask > Hide All. (als ik deze extra stap doe en dan ga gummen gaat het wel goed)...

Ik ben niet zo thuis in photoshop dus wellicht doe ik iets fout als ik jou methode volg? maar wat?

Groet,Rob..
                      Wel, uiteraard moet je gommen op de layer mask, en niet op de layer zelf.
                      Je moet dus eerst een layer mask toevoegen aan de layer waarvan je een deel wil weggommen. Als je op de layer zelf werkt, wordt die inderdaad lichter en lichter als je met een witte brush bezig bent .
                      Om het layer mask te selecteren, moet je er gewoon op klikken. En als je de layer mask zelf wil zien, hou dan de Alt-key ingedrukt, en klik op het mask (dat zw rechthoekje).
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                        even een vraag...

Groet,Rob..

Indien je blijft gommen ...gom je natuurlijk de volledige bovenliggende donkere laag weg en wordt de onderliggende blekere laag volledig terug zichtbaar. Je hoeft dus helemaal geen extra laagmasker toevoegen (al kan het wel). Je moet enkel zelf beoordelen tot waar je moet gommen......in de voorbeeldfoto's ga ik niet hoger dan de overgangszone voorgrond lucht(hier horizon).Zoals ik eerder reeds zei is dit de simpelste basisblend die je kan toepassen......er zijn zeker tientallen manieren om verscheidene lagen te blenden met moeilijke selecties en meerdere maskers. Voor wie pas begint met blenden zou een ingewikkelde techniek op chinees kunnen lijken....dat heb ik bewust niet gedaan. Met de manier die ik hier beschrijf lukt het zonder dat je extra lagen of maskers moet aanbrengen.Ik heb ook rekening gehouden met mensen die enkel een goedkope versie van photoshop gebruiken.....in deze basic versies van Photoshop heb je zelfs geen optie tot laagmaskers. In de voorbeeldfoto is er geen masker of extra stap aan te pas gekomen. Eén donkere foto op de blekere leggen...... en gommen met een zeer zachte borstel is alles wat je moet kunnen.

Jullie beiden ( Dleemans en Natuurfreak) zitten al in een iets moeilijkere manier van blenden. Dat mag natuurlijk ook en de volledige beschrijving van deze methode mag je zeker ook delen. De start voor de meest eenvoudige manier heb ik gegeven..... ik hoop erop dat er ook nog andere manieren hier neergeschreven worden. ;0)
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 1 juli 2009, 14:11.

Comment

THX voor de grondige uitleg!

Comment

Bedankt voor de duidelijke uitleg
                            Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                              Bedankt voor de duidelijke uitleg
                              "Maak één foto waarin de belichting goed is voor de schaduwen in de voorgrond.....deze foto zal onherroepelijk overbelichting tonen in de lucht"

Hoe doe je dit praktisch? (zonder de camera te bewegen enz.)
                              En hoe weet je dan dat je juist zit?
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                "Maak één foto waarin de belichting goed is voor de schaduwen in de voorgrond.....deze foto zal onherroepelijk overbelichting tonen in de lucht"

Hoe doe je dit praktisch? (zonder de camera te bewegen enz.)
                                En hoe weet je dan dat je juist zit?
                                Je moet manueel de sluitertijd aanpassen totdat in het histogram de curve net niet tegen de linkerkant zit om geen verlies van schaduwdetails te krijgen......best doe je dit via eerst via een testfoto.Zit de histogram niet juist dan moet je bijsturen via de belichtingscompensatie(verhogen of verlagen van sluitertijd) Iemand die nog maar net deze techniek probeert zal misschien een 5-6 foto's moeten maken om de histogram voor de schaduwfoto en hooglichtfoto juist te krijgen. Na wat oefenen heb je genoeg aan 3-4 foto's. Het is niet echt ingewikkeld ...na een tijd gebruik je niks anders dan het histogram om de belichting te beoordelen.

Comment

Working...
                                X