Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

    Soms is het dynamisch bereik van onze digitale toestellen te laag om in één enkele foto een landschap vast te leggen zonder verlies van details. Ofwel slagen we er in om via een overbelichte foto alle details in de schaduwen te behouden maar krijgen we sterk overbelichte detailloze hooglichten ( meestal in de lucht en wolken).....ofwel slagen we er in om net alle hooglichten te behouden door onder te belichten , maar zijn we alle schaduwdetails kwijt. Indien je met raw bestanden werkt is het wel mogelijk om achteraf nog wat meer informatie terug te halen uit onderbelichte of overbelichte delen dan wanneer je van jpeg bestanden zou vertrekken. In een raw bestand schaduwen extreem oplichten resulteerd meestal in vlekkerige ruis en banding in deze schaduwpartijen. Hooglichten terughalen in een raw bestand zal meestal leiden tot grauwe detailloze vlekken op die plaatsen waar de overbelichting het hoogst was. Meestal is terughalen van details zonder verlies van beeldkwaliteit beperkt tot maximum 1 a 1.5 stops in beide richtingen indien je van één raw vertrekt.

    We kunnen het tekort aan dynamisch bereik opvangen door meerdere bestanden samen te voegen tot één enkele foto. In het merendeel van de situaties zijn twee foto's voldoende om het volledige bereik van een scene te kunnen vangen. In heel extreme gevallen kan het nodig zijn om ook een derde foto te maken. Deze foto's moeten qua inhoud exact 100% gelijk zijn.....uitgezonderd een verschil in belichting mag er niets wijzigen. Het is bijgevolg noodzaak om de foto's vanop een stevig statief te maken en liefst met een draadontspanner of via de ingebouwde timer van de camera. Mirror lock-up gebruik je best ook nog in die situaties waar de trilling van een opklappende spiegel ook nog invloed zou kunnen hebben op de foto. Tussen 1 sec en 1/40 sec had ik ergens opgevangen. Op die manier voorkomen we verplaatsing en(of) trillingen die het slagen van de foto's en nabewerking nadelig kunnen beinvloeden.

    Maak één foto waarin de belichting goed is voor de schaduwen in de voorgrond.....deze foto zal onherroepelijk overbelichting tonen in de lucht ( zie voorbeeldfoto belicht. voorgrond). Deze foto is ideaal belicht indien de curve( zwarte piekjes) de linkerkant van het histogram net niet raakt.Een piek in de curve wat de histogram aan de linkerkant wel raakt wil zeggen dat je verlies van details hebt in de schaduwen. Het kan dus best zijn dat je via compensatie van de belichting meerdere foto's moet maken om de belichting voor de eerste foto perfect goed te krijgen.
    Maak vervolgens de tweede foto nodig voor de nabewerking. In deze tweede foto proberen we de belichting goed te krijgen voor de hooglichten. Dat wil zeggen dat wanneer we het histogram bekijken de curve absoluut de rechterkant van het histogram net niet mag raken.(zie voorbeeldfoto belichting lucht). Een piekje in de curve wat het histogram aan de rechterkant wel raakt wil zeggen dat er daar verlies aan details in de hooglichten zal zitten.Veel camera's hebben een overbelichtingswaarschuwing (soms ook blinkies genoemd) in het lcd wanneer je de foto opnieuw bekijkt. Je ziet dan delen die zwart oplichten op de plaatsen waar er overbelichting was. Je moet zeker voorkomen dat ze in de foto belicht voor de lucht zichtbaar zijn.



    Deze werkmethode is geschikt voor zowel raw als jpeg bestanden. Bij raw bestanden zou een beetje over of onderbelichting merkbaar in het histogram nog te corrigeren zijn achteraf via raw-software. Wil je echter veilig spelen....dan ben je toch best dat je werkt op de eerder beschreven manier.

    Nu gaan we de bestanden samenvoegen via software. Voor de bewerking heb je software nodig die je toelaat in meerdere lagen te werken en je moet er ook een gomgereedschap in kunnen gebruiken. De meest simpele versie van photoshop is hiervoor geschikt. Ik houd deze bewerking ook bewust zo eenvoudig en simpel mogelijk.....het is echt maar een basis zodat haast iedereen begrijpt hoe het werkt. Voor diegenen die via maskers en meerdere selecties willen werken zijn er vast en zeker een dozijn Engelstalige tutorials te vinden op het internet. Zoek op "exposure blending" "Multiple exposures".

    Open beide bestanden in Photoshop. Klik eerst op de donkerste foto ....klik vervolgens op je toetsenbord op de toetsencombinatie Ctrl-A. De donkerste foto is nu volledig geselecteerd....je kan dit zien omdat er een bewegende stippellijn rondom deze foto zichtbaar is. Druk vervolgens de toetsencombinatie Ctrl-C in. Via deze toetsen sla je de donkere foto tijdelijk op in het geheugen. De donkere foto mag je nu afsluiten....we hebben hem nu niet meer nodig. Enkel de blekere foto is nu nog zichtbaar op je scherm. Druk nu op de toetsencombinatie Ctrl- V .....de donkere foto wordt nu bovenop de bleke foto geplaatst.
    Bekijk je lagenpallet ( openen via F7 bovenaan toetsenbord). Je ziet beide foto's....de bleke foto heeft de naam background gekregen. Deze foto is de onderliggende laag. De donkere foto heeft de naam layer 1 gekregen. Deze donkere foto is de bovenliggende laag.

    Selecteer in de gereedschapspalet het gomgereedschap. Stel een heel zachte gom in en zet de dekking op 15-25 %.De grootte van de gom is een beetje afhankelijk van de resolutie van het bestand. Voor een 8mpixel bestand is 300-450 pix gom een goeie maat voor de grotere vlakken.....zitten er grillige vormen in de foto waarlangs je moet gommen dan kies je best een wat kleinere gom om preciezer te kunnen werken. Wel aan te raden is steeds een erg zachte gom. Begin onderaan op de foto te gommen en werk stilletjes aan omhoog richting horizon zonder echter tot tegen de horizon te gaan. Je zal meerdere keren over dezelfde plaats moeten gaan omdat we met slechts 15-25%dekking werken. Waar je met de gom gewerkt hebt zal je zien dat stilletjes aan de onderliggende blekere laag zichtbaar wordt. We gommen dus eigelijk de donkerdere laag geleidelijk aan weg. Naarmate we meer richting de horizon (overgang bleek donker werken) kunnen we best de dekking van de gom nog verder laten zakken tot 5-10%. Op deze manier zal de overgang tussen beide foto's heel geleidelijk en zacht zijn....een veel te sterke of harde gom gaat zichtbaar strepen of vlekken laten zien.
    Het resultaat zal grotendeels van je eigen beoordeling afhangen en de eerste keren dat je deze bewerking gebruikt zal het resultaat misschien niet 100% naar je zin zijn. Hier is het ook weer oefenen om te verbeteren.De tweede foto (voorbeeld blend) laat het resultaat zien na de bewerking. In het histogram zie je dat zowel de schaduwen en de hooglichten nog alle informatie bevatten. De linkerkant en de rechterkant van het histogram worden net niet geraakt door de curve. Na de bewerking kies je onder "layer" " flatten layer" en sla je de foto op als tiff of jpeg. Indien je nog verder wil werken op een later tijdstip dan mag je de "flatten layer" stap overslaan en sla je de foto op als psd bestand.Het resultaat kan je altijd nog fijntunen hé.....in de voorbeeldfoto moet ik bv de horizon nog rechtrekken, stofjes verwijderen enz. Deze bewerkingen doe ik meestal allemaal na de blend.



    Last edited by RUPSELKOPKE; 11 juni 2009, 21:09.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

    Als je deze 2 foto's merged in Photomatix, zelfde resultaat?
    Canon 5D2 en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

      mooie tutorial rupselkopke

      deze ga ik bookmarken

      Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
      Als je deze 2 foto's merged in Photomatix, zelfde resultaat?
      vermoedelijk niet...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

        Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
        Als je deze 2 foto's merged in Photomatix, zelfde resultaat?
        Indien je voor de exposure blending optie gaat (in de nieuwere versies van Photomatix)
        zal het resultaat misschien deze bewerking benaderen. Indien je via HDR werkt zal het er toch enigzins anders gaan uitzien. Helemaal hetzelfde resultaat ga je nooit halen omdat de persoon die de hierboven beschreven manier handmatig met gommen doet anders redeneerd dan software van photomatix die haast alles volgens bepaalde parameters zelf doet.Voor de versie die hierboven beschreven staat heb je een minimum aan beeldbewerkingssoftware nodig...photoshop elements krijg je soms zelfs al gratis bij de aankoop van een point en shoot.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

          Thx voor deze how to!!!!
          NIKON D80 | Nikkor AF-S DX 18 - 135 F/3.5-5.6G | Nikkor AF 50 F/1.8D | Lowepro Slingshot AW200

          ...De wereld van de digitale fotografie aan het ontdekken...

          Comment


          • #6
            Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

            Super!
            hier ga ik zeker eens mee experimenteren!

            Comment


            • #7
              Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

              Bedankt voor de duidelijke uitleg, interessant

              Als newbie ga ik misschien een heel domme vraag stellen: hoe kan je in deze omstandigheden de camera zo instellen dat de foto die je neemt onmiddellijk dicht aanleunt bij de 'blended' foto? M.a.w. kan je vermijden dat je achteraf de foto nog moet bewerken?

              Comment


              • #8
                Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

                Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
                Bedankt voor de duidelijke uitleg, interessant

                Als newbie ga ik misschien een heel domme vraag stellen: hoe kan je in deze omstandigheden de camera zo instellen dat de foto die je neemt onmiddellijk dicht aanleunt bij de 'blended' foto? M.a.w. kan je vermijden dat je achteraf de foto nog moet bewerken?
                In dit geval (met een redelijk rechte horizon) zou je tevens kunnen opteren voor een gradueel filter (grijsverloopfilter). Zulke filter is aan één zijde donkerder getint ....aan de andere zijde is het filter volledig transparant helder. Je bedekt met de donkerdere kant van zulke filter de heldere helft van het landschap.Zo kan je een gedeelte van de helderheid van het licht verminderen en tot een betere balans komen.
                Om eerlijk te zijn heb ik reeds een tijd geleden deze filters gelaten voor wat ze waren.
                De meningen over of je al da niet met zulke filters moet werken liggen ver uiteen. Ik gebruik ze niet langer. De reden waarom je met filters of met een nabewerking moet werken is omdat het bereik van je camerasensor gewoonweg te beperkt is in deze situaties. Er is echt geen andere manier om tot dit resultaat te komen indien er teveel verschil zit tussen de schaduwen of hooglichten in een landschap zoals in dit voorbeeld. Dus ofwel kies je de filters( meerdere met verschillende waardes voor verschillende situaties) ofwel de nabewerking.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 14 juni 2009, 14:16.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

                  In plaats van HDR en tonemapping te gebruiken kan je ook DRI gebruiken.
                  DRI is hetzelfde dan wat Rupselkopke beschrijft. zie link http://www.dslr.nl/?cat=workshops&id=514
                  je kan hier zelfs tot 9 of 10 foto's gaan

                  Tech8
                  www.hellinckx-foto.be
                  Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

                    Hoe weet je wanneer het nodig is om meerdere foto's te maken m.a.w. wanneer overstijgt een situatie het dynamisch bereik van je camera. Ga je dan eerst het donkerste deel van je compo meten, dan het lichtste en tel je dan het verschil in stops uit? Gebruik je hiervoor spotmeting?
                    Mijn camera heeft (40D) heeft een dynamisch bereik van zo'n kleine 7 stops, in de praktijk betekent dit dat ik in de meeste situaties (waarbij de zon schijnt) tekort kom. Dan kan ik bijna altijd beter meerdere foto's maken. Kan ik hiervoor de aeb -mode uit de hand gebruiken, of moet het echt op een statief met tweemaal een verschillende belichting.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

                      Mijn camera heeft (40D) heeft een dynamisch bereik van zo'n kleine 7 stops,
                      Als het dynamisch bereik van je foto hoger is dan het dynamisch bereik van je camera, ga je over op HDR of DRI.
                      Je bekijkt eerst de instellingen voor de donkerste delen en daarna de instelling voor de klaarste delen, dus in jouw geval als je meer dan 7 stops hebt, dan neem je verschillende foto's.
                      Het best doe je dit van op een statief, met een afstandsbediening en als het nog effe kan ook je spiegel opklappen.

                      Tech8
                      www.hellinckx-foto.be
                      Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                        Hoe weet je wanneer het nodig is om meerdere foto's te maken m.a.w. wanneer overstijgt een situatie het dynamisch bereik van je camera. Ga je dan eerst het donkerste deel van je compo meten, dan het lichtste en tel je dan het verschil in stops uit? Gebruik je hiervoor spotmeting?
                        Mijn camera heeft (40D) heeft een dynamisch bereik van zo'n kleine 7 stops, in de praktijk betekent dit dat ik in de meeste situaties (waarbij de zon schijnt) tekort kom. Dan kan ik bijna altijd beter meerdere foto's maken. Kan ik hiervoor de aeb -mode uit de hand gebruiken, of moet het echt op een statief met tweemaal een verschillende belichting.
                        Wanneer je een foto maakt kan je op je lcd ook het bijhorende histogram opvragen. Indien de curve in het histogram de linker of rechterkant raakt zie je meteen of je belichtingsinstellingen een onderbelichting of overbelichtingsprobleem had. Is er nog open(witte ) ruimte aan de andere kant van de curve in het histogram dan kan je de belichting nog proberen te compenseren. Indien er na compensatie nog steeds een probleem is ; wanneer de curve nog steeds de linker of rechterrand van het histogram raakt en er geen witte open plaats in het histogram vrij is om verder te compenseren. ......dat is een teken dat het bereik van de camera overschreden is.

                        De aeb modus van een camera kan je gebruiken....enkel is de instelling op voorhand moeilijk te voorspellen. En één foto(veelal werkt aeb met 3 belichtingen) is ook totaal overtollig. Hoe kan je bepalen op voorhand hoever de 3 foto's qua belichting uit elkaar moeten liggen zonder dat je dit kunt beoordelen via histogram Dan moet je volgens mij al een echte fijne neus hebben. Uit de hand fotograferen via aeb en achteraf samenvoegen gaat maar er zit dan wel heel wat meer bewerking bij. De kans dat je tussen de 3 foto's wat bewogen hebt is onvermijdelijk groot. Een bijkomende bewerking zal dan het perfect uitlijnen zijn van de foto's die je wil gebruiken voor de blend. In photoshop CS gaat dit nog met auto alings layers....maar die optie zit volgens mij niet in elements of voorlopers van Cs.En uitlijnen betekend vaak ook een stuk van de foto kwijt. Manueel de foto's perfect over elkaar leggen is ook mogelijk....maar geen simpele opdracht. Voor kleinere foto's op het web nog geen probleem....maar bij grotere bestanden en afdrukken val je door de mand en zie je gegarandeerd overlapfouten. De aeb modus is geschikt in die situaties dat het moeilijk is om in te schatten welke instelling meteen de juiste belichting geeft . Bijzonder in die gevallen waar je de foto niet opnieuw kunt maken(actie). Indien dan de camera op aeb staat en je zet de modus op verschillende foto's direct na elkaar(burst modus)dan zal er altijd wel één van de 3 opnames kort bij een goeie belichting zitten.

                        Je mag ook niet overdrijven in het perfectioneren van de belichting. De zon is iets wat je met je ogen ook niet kan zien als een mooi rond balletje en terwijl ook de rest van het landschap volledig in details waarnemen. Foto's die de zon weergeven als een mooi rond oranje knikkertje en de rest van het landschap volledig gedetailleerd zullen erg onrealistisch overkomen. Zover ga je dus best niet.
                        Voor mij persoonlijk is de blend geslaagd wanneer ik de wolkjes en de lucht volledig doortekend met alle details op de foto krijg en tevens alle details in het landschap kan zien. De plek die kort rond de zon zit ( wanneer de zon mee in de compositie zit) probeer ik nog van kleur te voorzien....de zon op zich hoeft voor mij geen mooi afgelijnd bolletje te zijn.

                        Je vraag over spotmeting of niet ; Je kunt dit zeker gebruiken en uitrekenen wat het verschil is voordat je één foto maakt.... en zo de levensduur van de sluiter enigzins te verlengen. Enkel is spotmeting niet perfect wanneer er in de voorgrond en lucht contrastverschillen zitten.....welk deel neem je dan in de meting. Beter gezegd ; stel er zitten een paar bleke rotsen mee in de voorgrond en de rest is donkere aarde.....op wat doe je dan best de spotmeting??? Of de lucht is nagenoeg volledig blauw uitgezonderd een paar witte wolkjes.....op wat meet je dan. Ik pers. maak een proefopname van hetgene wat ik wil fotograferen( compositie) vandaar beoordeel ik het histogram en maak eventuele wijzigingen. Meestal heb ik voldoende aan 3-4 foto's om er twee geschikte over te houden......soms lukt het zelfs direct met twee indien je in dezelfde omgeving hetzelfde licht in een volgende compositie gebruikt. Het lijkt een beetje op fietsen hé........in het begin dikwijls vallen met schaafwonden.....na een tijdje kan je zelfs rijden zonder handen......toch blijft het opletten dat je niet op je smoel valt ongeacht de ervaring die je hebt ;0)
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 16 juni 2009, 11:29.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                          Bedankt voor het delen van je kennis !
                          Het is uitermate mooi van je dat je steeds opnieuw de tijd neemt om ons allemaal hier (soms met veel geduld) uit te leggen welke technieken je gebruikt om dergelijke meesterwerkjes te maken
                          BD0723BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                            Bedankt voor het delen van je kennis !
                            Het is uitermate mooi van je dat je steeds opnieuw de tijd neemt om ons allemaal hier (soms met veel geduld) uit te leggen welke technieken je gebruikt om dergelijke meesterwerkjes te maken
                            Bedankt voor de pluim Geert
                            De beperkte kennis die ik heb geef ik graag door....ik denk dat dat uiteindelijk ook de bedoeling van een forum is. Ik heb er op mijn beurt ook altijd nuttige informatie gevonden.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Landschapsfoto's maken met meerdere belichtingen(blending)

                              TNX! geeft heel wat mooiere resultaten dat photomatrix in de HDR stand!
                              Is dit ook goed te gebruiken als je 1 perfecte RAW hebt en in photoshop over- en onderbelicht? Ik heb namelijk niet altijd mijn lompzware statief bij :-)
                              Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                              My flickr My site

                              Comment

                              Working...
                              X