Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in fel zonlicht, help!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen in fel zonlicht, help!

Bij fel zonlicht fotograferen vind ik het erg moeilijk. Ik probeer het midden van de dag zoveel mogelijk te vermijden, maar soms ontkom je er niet aan zoals bij een bruiloft. Als dan ook nog eens de bruid volledig wit gekleed is (zoals meestal) heb ik veel moeite met de juiste belichting
    * de ogen zijn veel te donker, er valt een schaduw over een deel van het gezicht (incl oogkassen) terwijl de rest van het gezicht overbelicht is
    * het wit van de jurk bijt uit, zodat er geen tekening meer te zien is.

Deze foto is gemaakt met een EOS 5D, lens 28-105 genomen op 45 mm, diafragma f/12, sluitertijd 1/200, ISO 100, belichtingscompensatie 0, ingeflitst met een 580EX met flitscompensatie -2/3 stop.

Wie kan mij nuttige tips geven om een dergelijke foto in de toekomst te voorkomen?

(helaas lukt het me nog niet om de foto te plaatsen omdat ik geen URL heb, maar wellicht dat er ook zonder de afbeelding reacties zijn? hartelijk dank)

Re: Fotograferen in fel zonlicht, help!

Spotmeting gebruiken en flits gebruiken om oogkassen te belichten.

Comment

[MOD] Topic verplaatst want met fotobewerking heeft de vraag niets te maken.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Beste Psychodweep, dank voor je reactie. Als ik de spotmeting op het gezicht doe, wordt het wit van de jurk sterk overbelicht. Hoe kan ik dit vermijden?
        bvd

Comment

volgens mij kan je dit niet vermijden! I

Enige wat je kan doen is in RAW fotograferen en je genomen foto nadien software-matig underexposen zodat de jurk niet meer overbelicht is..
          dan de originele RAW en de onderbelichte samenvoegen.. en je hebt je goed belichte foto..

ofwel instellen zodat de jurk goed belicht is en dan je flash gebruiken om het gezicht ook goed te hebben.. off-camera flash?

Dit is mijn beste antwoord met mijn 'kennis'

Comment

jezelf een fuji aanschaffen, die een iets grotere dynamic range heeft dan de meeste (zoniet alle) andere toestellen

verder: belichtingstrapjes maken (kan je waarschijnlijk instellen dat het automatisch gebeurd) en dan de verschillende onderdelen met PS of iets samenvoegen. Hoe het juist werkt weet ik niet, maar het zou werken.
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Koop u een S3 of een S5 van fuji en uw probleem is van de baan
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Als ik in fel zonlicht fotografeer let ik op een aantal dingen:

1. Invulflits gebruiken (AV stand)
                2. Flits op High Speed Syncro zetten. Zo kan je camera een kortere sluitertijd kiezen dan de maximale syncronisatietijd. Door de flits worden de hardste schaduwen normaal weg gewerkt.
                3. Spot meting gebruik ik hiervoor zelfden. Eventueel kan je ook nog de EV aanpassen. Lichte onderwerpen kan je overbelichten. Het klinkt tegenstrijdig maar zo werkt het wel. De lichtmeting van je camera probeert een goede belichting te zoeken. Als dit nu een wit onderwerp is, sneeuw, bruidsjurk, ... dan heeft die de reflex om te onderbelichten aangezien het onderwerp al wit is en dus veel licht terug kaatst.
                4. `t heeft niets met cameramerk te maken, wel met de man achter de camera :-)

Tim
                Last edited by Fantasia; 12 juni 2009, 10:04.
                Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                  Koop u een S3 of een S5 van fuji en uw probleem is van de baan
                  Dit is nogal kort door de bocht. Alsof een camera alles zou oplossen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fantasia Bekijk bericht
                    Als ik in fel zonlicht fotografeer let ik op een aantal dingen:

1. Invulflits gebruiken (AV stand)
                    2. Flits op High Speed Syncro zetten. Zo kan je camera een kortere sluitertijd kiezen dan de maximale syncronisatietijd. Door de flits worden de hardste schaduwen normaal weg gewerkt.
                    3. Spot meting gebruik ik hiervoor zelfden. Eventueel kan je ook nog de EV aanpassen. Lichte onderwerpen kan je overbelichten. Het klinkt tegenstrijdig maar zo werkt het wel. De lichtmeting van je camera probeert een goede belichting te zoeken. Als dit nu een wit onderwerp is, sneeuw, bruidsjurk, ... dan heeft die de reflex om te onderbelichten aangezien het onderwerp al wit is en dus veel licht terug kaatst.
                    4. `t heeft niets met cameramerk te maken, wel met de man achter de camera :-)

Tim

Dank voor je reactie. Er is een paar dingen die ik niet goed begrijp.
                    1. Wat is het voordeel van High Speed Syncro ten opzichte van de "gewone" ETTL stand?
                    2. Bij het overbelichten van een licht onderwerp lijkt mij dat je volledig de structuur wegflitst en dat in dit geval de jurk wit uitbijt en dus geen tekening laat zien?
                    3. Het feit dat de camera de neiging heeft om onder te belichten bij een wit onderwerp, maakt dat de rest vd foto (zoals het gezicht) niet juist donkerder?
                    4. Kun je de lichtmeting het beste op integraal meting of een andere stand zetten?

Dit forum is voor mj een manier om bij te leren zodat de man achter de camera steeds beter wordt

Comment

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je de witte jurk "kapot" flitst. Daarom is het ook belangrijk dat je de flits als "invulflits" zet. D.w.z dat je het aanwezige licht gebruikt als hoofdbelichting (hier de felle zon) en de schaduwen op het gezicht worden weggewerkt door de flits. De high speed syncro zet ik aan omdat anders mijn sluitertijd niet "kort genoeg" kan worden. Laatst fotografeerde ik ook in fel zonlicht en was dat vergeten aan te zetten. Probleem is dat je toestel dan niet korter kan dan je max-syncro tijd. In mijn gevaal kon hij dus niet korter dan 1/250ste. Aangezien ik op de AV stand fotografeerde stond mijn fototoestel met vast ingesteld diafragma. Het toestel had dus geen andere keuze dan dan mijn gekozen diafragma te nemen, de kortst mogelijke sluitertijd met flits (1/250ste) en ik had dus bijgevolg een overbelichte foto. (ISO stond ook vast ingesteld op 100). Door nu high speed syncro te nemen laat je je toestel toe om kortere sluitertijden te nemen en daarna was de foto perfect belicht.

Over lichtmeting zou ik hier een heel hoofdstuk kunnen schrijven maar een fotograaf waar ik naar opkijk kan dat veel beter dan ik dus wie ben ik dat om dat in andere woorden uit te leggen? Kijk eens op http://www.natuurfotografen.org/webfm_send/1 vanaf pagina 29. En daar staat alles haarfijn uitgelegd.
                      Canon EOS 40D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm 1.8, Canon 55-250 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                        Spotmeting gebruiken ...
                        En op welke spot moeten we dan meten?
                        David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
                          En op welke spot moeten we dan meten?
                          Het gezicht zou ik zeggen. Misschien op de jurk als je dicht bij staat, maar als je 10 meter verder staat en je gaat dan in volle zon meten op een witte jurk kan je flash volgens mij nooit de shaduwen invullen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                            Het gezicht zou ik zeggen. Misschien op de jurk ...
                            Als je gaat spotmeten moet je 1; weten wat je toestel dan precies gaat meten en 2; zeker weten waarop je moet mikken tijdens het meten.
                            Ik zou zeggen; gebruik gewoon de globale lichtmeting, want een iets of wat degelijk toestel (en zeker een EOS 5D) bepaalt de belichting ook aan de hand van de uiterst heldere en donkere partijen.
                            David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
                              Als je gaat spotmeten moet je 1; weten wat je toestel dan precies gaat meten en 2; zeker weten waarop je moet mikken tijdens het meten.
                              Ik zou zeggen; gebruik gewoon de globale lichtmeting, want een iets of wat degelijk toestel (en zeker een EOS 5D) bepaalt de belichting ook aan de hand van de uiterst heldere en donkere partijen.

Hoe verhoudt een 'blanke huidskleur' zich tot 18% grijs? Globale meting geef toch sowieso problemen als het dynamisch bereik te groot is? Bijvoorbeeld de jurk gaat goed belicht zijn maar het gezicht veel te donker, terwijl bij spot op het gezicht eerder andersom zal zijn..

Comment

Working...
                              X