Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

architectuurfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• architectuurfotografie

Geachte fotografen...

ik ben opzoek naar de meest gebruikte instellingen voor het fotograferen van gebouwen, meer bepaald grotere complexen, appartement blokken, project gebouwen, en dergelijke. Ik heb de neiging om trage sluitertijd, statief timer op 2sec (geen afstand bediening) F16, zijn er beter meer aan te raden instellingen, diepe en scherpte zijn de key woorden...d100 standaart lens 18-55mm en tele 70-300mm...dit met de bedoeling dit als broodwinning te gaan doen...ik schiet pas een ruime maand dus alle tips zijn welkom.

Re: architectuurfotografie

Persoonlijk denk ik niet dat je kan spreken van "de beste instellingen voor dit of dat". Alles hangt af van de situatie, het weer, het moment op de dag, de locatie,...

Zoals altijd: veel fotograferen gaat je veel meer bijbrengen dan proberen de beste instellingen te achterhalen op een forum...
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GoYa Fo Tografie Bekijk bericht
      2sec (geen afstand bediening)
      Je geeft zelf al aan wat je beter zou kunnen doen... een afstandsbediening, Of de timer op de camera gebruiken.. Scheelt een beetje geschok.
      Wat vaak als tip wordt gegeven is dat als je camera op het statief plaatst VR/IS/etc. uitzet.

Verder is F16 goed voor gehele scherpte, maar spelen met een grote scherptediepte kan voor verrassende effecten zorgen natuurlijk
      Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
      My flickr My site

Comment

wil je dat je fotos beter en creatiever worden dan gaat het om meer dan het puur technische van diafragma instellingen enzo.. belangrijker is dat je leert een originele positie in te nemen - let op met een statief dat je dan niet altijd vanop dezelfde hoogte fotos neemt en soms eens extreem hoog of laag gaat met de camera en ook inzoomt op details enzo..

wat ook een verschil maakt tussen amateur en pro fotos is dat je perspectiefcorrectie toepast op je fotos om lijnen mooi vertikaal te krijgen (en natuurlijk zien dat je altijd mooi horizontaal staat tenzij je bewust voor diagonaal kiest)
        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Bij architectuurfotografie (wat heel ruim is en meer dan enkel gebouwen en interieurs) komt er meer kijken dan een statief, alles scherp en wat perspectiefcorrectie achteraf.
          Interesante compositie, het juiste licht en creativiteit met daarbij nog heel dikwijls het gebruik van de technische camera zijn de pluspunten van de goede architectuurfotograaf.
          Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

...dit met de bedoeling dit als broodwinning te gaan doen...ik schiet pas een ruime maand dus alle tips zijn welkom.
            En hoe wil je voor elkaar krijgen dat je dit als "broodwinning" mag gaan doen dan? Denk dat je er beter eerst plezier in hebt en vervolgens altijd nog kan kijken óf er wat te verdienen valt dan op voorhand al iets (creatiefs) willen doen om er geld mee te verdienen...

Verder is het allemaal al wel gezegd dacht ik zo

edit: Daarnaast zul je als (prof) fotograaf ook eerst beter je spullen leren kennen, want vermoed dat je camera een Canon 1000D is en geen (niet bestaande) Canon D100 (in je andere topic gelezen...). Of het is een "oudje" namelijk de Nikon D100...
            Last edited by jeroen.k; 28 mei 2009, 13:44.
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

via via zijn er twee project ontwikkelaars die me als fotograaf willen...vandaar...zo ook juwelen en product fotografie...dus ben druk aan het leren, lezen, en studeren...de eerste foto's voor een bewust maak campagne "jongeren en kanker" meer bepaald ivm huidkanker, zal verschijnen in nieuwsbrief van klasse, in de apotheek en de dokter...festivals enz...dus tja...geluk zeker...wel leuker iets mee te verdienen valt...nu nog full time kunnen doen..met jullie hulp lukt het wel...

Comment

Hierboven inderdaad enkele goeie tips. Verder ga ik eerlijk zijn en zeggen dat ik heel benieuwd ben naar de resultaten en ook naar het verdere verloop van je carière als beroepsfotograaf...
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

Comment

Roland ik sta nog ver van waar jij staat...mooie portfolio en site...

Comment

idd d1000 was een typ foutje

Comment

In de meeste boeken over fotografie staat 1 heel belangrijke tip. Dat is het tijdstip dat je de foto's neemt. Je zal het beste vroeg uit de veren gaan. Dan heb je het mooiste licht en de minste mensen op je foto. Of heel laat vanwege dezelfde regels alleen zijn de mensen nog laat op straat. De meeste grote bureaus kijken vaker nog niet eens naar foto's die niet op deze tijden zijn gemaakt.

Veel plezier en succes met je verse baan. Hoop dat je het van de grond krijgt allemaal. Komt veel bij kijken.

grtjs Wim
                      "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

via via zijn er twee project ontwikkelaars die me als fotograaf willen...vandaar...zo ook juwelen en product fotografie...dus ben druk aan het leren, lezen, en studeren...de eerste foto's voor een bewust maak campagne "jongeren en kanker" meer bepaald ivm huidkanker, zal verschijnen in nieuwsbrief van klasse, in de apotheek en de dokter...festivals enz...dus tja...geluk zeker...wel leuker iets mee te verdienen valt...nu nog full time kunnen doen..met jullie hulp lukt het wel...
                        Dat is idd een groot geluk dat je mensen hebt die je willen betalen voor je foto's; maar zijn 3 of 4 klanten (en ik veronderstel dat het niet ikea of zo is) voldoende om je fulltime bezig te houden? Als je dit om den brode wil gaan doen, dan zul je echt wel wat meer klanten moeten vinden. Ook voor juwelen zul je nog wat moeten oefenen als ik eerlijk mag zijn (heb even je foto's bekeken). Verder vrees ik dat je nog wat zal moeten investeren in meer materiaal (in de eerste plaats extra licht), want wat je nu opnoemt zijn niet de eenvoudigste zaken, en bovendien ver uiteenlopende dingen. Voor architectuur en product heb je compleet ander materiaal nodig...

mijn tip; richt niet al je pijlen op je fotografie; als je hier een extra centje mee kan verdienen, fantastisch, maar full time fotograferen is vrees ik nog niet voor morgen...
                        ps. vergeet niet om je ook wettelijk in orde te stellen; geld verdienen wil zeggen belastingen betalen (toch als het meer is dan een zakcentje).

mvg
                        Brecht
                        Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

ik heb nog een job dus heb niet al mijn pijlen daarop gericht, het zijn inderdaad uiteenlopende dingen, maar het zou jammer zijn deze niet te gebruiken (de kansen) zo ook het netwerk erachter, ik investeer geleidelijk aan in dingen zodat ik de juiste koop, als het met simpele dingen lukt zal het met de betere zeker ook lukken. Licht heb ik al bij gekocht...ik denk dat ik zeker voldoende feed back nodig heb...ik neem ook veel foto's (dagelijks) om te oefenen...maar krijg te weinig gerichte feed back en hier de gehele tijd posten is ook beetje erover denk ik...op face book zet ik wel regelmatig dingen op maar die worden niet echt gekeurd....

Comment

het wettelijk in orde stellen doe ik via kunstenaars statuut...tips wat je anders zou doen bij de juwelen?

Comment

Working...
                            X