Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips Architectuur (Interieur) ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips Architectuur (Interieur) ?

Hoi,

Ik mag binnenkort via een goede kennis foto's maken van het interieur van een eetcafé. De zaak opzich, de kaart, een gedekte tafel, en andere details...

Ik ben zelf vooral bezig met party en events... Heel iets anders uiteraard! Ik weet in ieder geval wel al dat dit een heel andere benadering vergt qua denken. Meer in lijnen en vlakken denken... Verder heb ik al inspiratie opgedaan via google etc.

Toch wou ik even polsen of iemand nog waardevolle tips kan meegeven, waar ik miss niet direct zelf aan denk... Of wie is hier op't forum zoal bezig met architectuur/interieur?

Ik heb momenteel een Canon 400D en de 17-55 f2.8. Mogelijk heb ik tegen dan (half juni) mijn 50D. Qua groothoek kom ik volgens mij dan een beetje tekort en wou daarom eventueel de 14 f2.8 L van Canon huren bij Konijnenberg. Zal die extra 3mm mij veel vooruit helpen? Misschien een 10-22 ofzo zien te lenen van een collega links of rechts?

Alvast bedankt voor je reacties!
    . fashion & artist photography
    . www.kurtvandeweerdt.be
    . twitter . facebook . flickr

Re: Tips Architectuur (Interieur) ?

op 14mm ga je teveel vervorming hebben.
    kun je overweg met photoshop? misschien is een merging hier aangewezen.

gebruik f11 - f16 en lage iso, sluitersnelheid speelt ondergeschikte rol.
    gebruik een degelijk statief en als het kan een draadontspanner.
    hou rekening met de aanwezige lichten (dag, kunst, sfeer, ...).
    probeer dag- en kunstlicht op een goeie manier te mengen.
    pas op voor hooglichten door de ramen als je overdag werkt.
    ...

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Thanks so far!

Maar wat bedoel je met merging? Is dat niet foto's of layers samenvoegen? In welk opzicht is dat dan aangewezen? Verder ben ik wel vrij goed vertrouwd met PS.

Diafragma etc had ik ook al aangedacht. Thanks!

Hoe bedoel je om dag- en kunstlicht te mengen?

Die hooglichten, die ga ik miss wel hebben... 't Is in de voormiddag dat ik er moet zijn. Maar dat heb ik volgens mij toch niet helemaal in de hand, ofwel? Uiteindelijk moet ik de ruimte goed belichten (prioriteit).

Alvast bedankt!
      . www.kurtvandeweerdt.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cosnovitz Bekijk bericht
        Maar wat bedoel je met merging?
        yep, meerdere foto's samenvoegen.
        Hoe bedoel je om dag- en kunstlicht te mengen?
        je witbalans! elk licht heeft een andere temperatuur, dus ...
        Die hooglichten, die ga ik miss wel hebben ...
        eventueel met gesloten gordijnen werken? of extra (flits)licht binnenzetten.

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"

Comment

Thanks again!

Merging weet ik toch niet goed te gebruiken dan, ze... Als ik het perspectief wat rechttrek, zal ik uiteindelijk toch ook wel leuke resultaten krijgen, niet? Of hoe zie jij dat met mergen?

Witbalans was ik me van bewust, maar ik schiet in RAW in maakt het in principe niks uit, hè.

Gesloten gordijnen is in principe een oplossing, maar weet niet of dat wel mooi overkomt... Maar kga het onthouden! Dat extra flitslicht... Daar zie ik niet direct het nu van in? Want hoe of wat ga je flitsen zodat de ramen niet uitgebeten zijn?

Cheers!
          . www.kurtvandeweerdt.be

Comment

Als ik het perspectief wat rechttrek,
            Je moet het perspectief niet rechttrekken, je moet zorgen dat de foto rechtstaat. Camera goed waterpassen en evenwijdig aan het onderwerp.

Voorkomen van uitbranden door het licht door de ramen->wachten tot het buiten net zo licht is als binnen
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Want hoe of wat ga je flitsen zodat de ramen niet uitgebeten zijn?
              Als je het interieur oplicht / invult / uitlicht met flitslicht, dan verklein je het contrast met het licht buiten. Je kan op die manier dus uitgebeten ramen voorkomen...
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

Comment

kun je overweg met photoshop? misschien is een merging hier aangewezen.

Misschien kan je een 360° pano maken, dat scoort altijd goed op een website.

Tech8
                www.hellinckx-foto.be
                Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  Dit klopt helemaal niet.

ik maakte onlangs fotos in een winkel (juwelier) op 10 mm met amper vervorming.
                  Klein beetje corrigeren, meer niet
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik heb nu en dan wat opdrachten binnen de interieurfotografie. Onlang nog foto's genomen in restauant dell'anno (foto's kan je op DEZE LINK vinden) Interieurfotografie linken de meeste mensen met groothoek en overzichtsfoto's. Je kan evengoed interieurfoto's nemen met een (lichte)tele die de foto's krachtiger maken in sommige gevallen.Ik heb een oa 17-40L van canon op mijn 5d en ik probeer die zo weinig mogelijk op 17mm te gebruiken om vervorming tegen te gaan. Werk op statief en probeer lijnen in beeld te brengen die mensen zonder fotogafiekennis niet of moeilijk zijn. Probeer niet altijd het volledige interieur op 1 foto te zetten, let op details en probeer boeiende kaderages te maken van die details. zorg er ook voordat alleverlichting aanstaat(ook overdag) Hopelijk ben je met deze tips al iets op weg. Succes ermee

Mvg Lennen Descamps

Comment

volledig mee akkoord, lennen!

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"

Comment

Die hooglichten, die ga ik miss wel hebben... 't Is in de voormiddag dat ik er moet zijn. Maar dat heb ik volgens mij toch niet helemaal in de hand, ofwel? Uiteindelijk moet ik de ruimte goed belichten (prioriteit).
                        Gebruik een stevig statief en maak twee identieke opnames:
                        - één met het interieur correct belicht (en overbelichte ramen)
                        - tweede opname met correct belichte ramen (en onderbelicht interieur)
                        => combineer het beste van de twee opnames met Photoshop.

Werk in Raw en zet je witbalans op "automatisch" omdat je wellicht met verschillende lichtbronnen werkt. Je kan eventueel inflitsen via het plafond. Houdt beide handen achter je opgerichte flitser om wat licht te weerkaatsen naar je voorgrond. De kleur van je handpalmen zorgt voor een min of meer warmere tint dan wanneer je het uitklapbare witte plaatje gebruikt (ingebouwd in je flitskop).

Groetjes en succes,
                        Philippe
                        beeldbank www.arterra.be
                        persoonlijke site www.wildeyes.be
                        Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

Comment

Working...
                        X