Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO en ruisinstelling concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
    Nou heb deze info van een beroepsfotograaf. En die zei dit ook wat ik zei. Dat je beter je ogen kan gebruiken om tebepalen of een foto goed is. En die histogram gebruikt hij ook nooit.
    Dat vind ik ook! Elke foto kan zo anders zijn dat je met dat histogram verkeerde conclusies gaat trekken. Extreem voorbeeld: een sneeuwlandschap met enkele donkere objecten of een zeer donkere ruimte met een klein kaarsje dat brandt, hoe ga je aan de hand van het histogram zeggen of de belichting snor zit zonder dat je de foto zelfs nog maar ziet? Op het scherm kan je toch beter uw White-clipping en Black-clipping indicatie activeren en aan de hand van die info besluiten nemen. Neen, ik gebruik het histogram ook niet maar misschien kunnen anderen mij overhalen om het toch te gebruiken als er een reden is die ik over het hoofd zie ... maar ik mis het momenteel niet.

    https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

    http://wim-meeus.blogspot.com/
    https://1x.com/wimmeeus/

    Comment


    • #17
      Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

      histogram moet je steeds SAMEN MET de foto bekijken hé!

      en je moet weten hoe te interpreteren:

      > een boom in een verder wit sneeuwlandschap heeft zijn piek uiterst rechts,
      echter zonder dicht te klappen tegen de rechterzijde. als die piek in het midden zit,
      dan ga je op je schermpje alsnog een "schone" foto zien, maar je gaat serieus moeten sleuren nadien om geen "grijze" sneeuw te hebben.
      > idem met een donkergeklede dame op een zwarte achtergrond:
      als je histogram maar net links van het midden staat, ga je serieus veel ruis weg te werken krijgen
      en zal haar gezicht haast heel zeker overbelicht zijn. hier verwacht je dus een histogram dat helemaal links ligt,
      echter opnieuw zonder dicht te lopen tegen de linker rand.

      histogram is natuurlijk niet zaligmakend, net als je lichtmeter trouwens.
      je moet weten hoe je het dient te interpreteren (beide).

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #18
        Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
        Nou heb deze info van een beroepsfotograaf.
        Retorische vraag: waarom ben ik nooit onder de indruk van dit soort opmerkingen?

        Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
        En die zei dit ook wat ik zei. Dat je beter je ogen kan gebruiken om tebepalen of een foto goed is. En die histogram gebruikt hij ook nooit.
        Als je het volgende leest en begrijpt, zul je zien waarom dat histogram juist belangrijke info geeft: http://www.luminous-landscape.com/tu...se-right.shtml
        Let vooral op die tabel, dan zie je hoeveel informatie je eventueel weggooit. Heb je daar geen problemen mee dan let je gewoon niet op het histogram. Zo simpel is het.

        Zoals mm en anderen al schreven: het is niet alleen het histogram dat je beoordeelt maar het is wel verstandig om het mee te nemen in je beoordeling.

        Comment


        • #19
          Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
          Nou heb deze info van een beroepsfotograaf. En die zei dit ook wat ik zei. Dat je beter je ogen kan gebruiken om tebepalen of een foto goed is. En die histogram gebruikt hij ook nooit.
          En ik werk samen met een beroepsfotograaf en die raadt mij aan om wél óók de histogram in de gaten te houden.

          Gr. X.

          Comment


          • #20
            Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
            Waarom houden veel mensen histogrammen in de gaten? Alsof een histogram beter kan bepalen of een foto goed is dan mijn 2 ogen? Denk toch niet dat een histogram een heel bepalend onderdeel is voor de goede foto.
            Als je in een donkere zaal staat, dan lijken de plaatjes op je display correct belicht en dan in de pauze/thuis komt de teleurstelling.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
              Ik zou het anders instellen. Ik zou diafragma zolaag mogelijk zetten. Dus bv f2.8 en je ISO waarde gewoon vastzetten op 1600. En ik zou de sluitertijd laten bepalen door de camera. Want naar wat ik weet is dat auto ISO niet hoger gaat dan 800. En bij ISO 1600 en f-waarde van 2.8 is de sluitertijd snel genoeg voor het voorkomen van bewegingsonscherpte. Of je moet achteraan in de zaal staan, maar daar ga ik niet vanuit. Als er voldoende licht aanwezig is en je vooraan het podium staat kun je zelfs ISO 800 proberen of je f-waarde iets verhogen.
              Sluitervoorkeuze? NEEN

              A of M stand altijd.
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

              Comment


              • #22
                Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                Sluitervoorkeuze? NEEN

                A of M stand altijd.

                Comment


                • #23
                  Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Xarder
                  En ik werk samen met een beroepsfotograaf en die raadt mij aan om wél óók de histogram in de gaten te houden.Gr. X.
                  Dus hieruit concludeer ik dat het weer een kwestie is van smaak. Of je gebruikt het of niet. Net wat je zelf makkelijk en belangrijk vind

                  Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography
                  Sluitervoorkeuze? NEEN

                  A of M stand altijd.
                  Tja wat moeten we hiermee ... je zegt de A stand en dat zeg ik dus ook in mijn verhaal
                  "The only easy day was yesterday"

                  Comment


                  • #24
                    Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                    Ik dacht dat je bedoelde dat je de sluitertijd zelf instelt.
                    Ik heb het verkeerd begrepen waarschijnlijk.
                    In ieder geval is "enkel" A of M geschikt voor concertfotografie.

                    Hans
                    Last edited by CH Photography; 27 april 2009, 20:43.
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                    Comment


                    • #25
                      Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                      Dus hieruit concludeer ik dat het weer een kwestie is van smaak.
                      Als dat je conclusie is heb je het wellicht niet helemaal begrepen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door mental-marco Bekijk bericht
                        Nou heb deze info van een beroepsfotograaf. En die zei dit ook wat ik zei. Dat je beter je ogen kan gebruiken om tebepalen of een foto goed is. En die histogram gebruikt hij ook nooit.
                        Die man is waarschijnlijk via analoge fotografie gestart en daar had je geen histogram. Dan lijkt het ook normaal dat je zo blijft verder werken.

                        Maar nu kan je het histogram gebruiken en het bevat nuttige info om daarna je toestel weer wat beter in te stellen. Maar de allereerste keer is dat misschien niet handig, want het vergt een beetje oefening om het juist te interpreteren.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #27
                          Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                          Ik dacht dat je bedoelde dat je de sluitertijd zelf insteld.
                          Ik heb het verkeerd begrepen waarschijnlijk.
                          In ieder geval is "enkel" A of M geschikt voor concertfotografie.

                          Hans
                          Kun je dat iets meer toelichten?

                          Als je A gebruikt en dus de opening op bv F/2.8 (het maximum van je lens). Dan zal de camera een sluiter instellen (eventueel ISO als je die ook op auto zet) die nog voldoende licht doorlaat. Als het te donker wordt dan krijg je dus foto's met een te kleine sluiter. Als er voldoende licht is krijg je dus een snelle sluiter.

                          Als je T gebruikt en de sluiter instelt naar de beweging vb 1/125s. Dan zal de camera de opening verkleinen als er voldoende licht is, en een onderbelichte foto nemen als de opening al op maximaal staat en er niet voldoende licht is.

                          Is een foto met een te lange sluiter dan altijd beter dan eventueel een foto die onderbelicht is?
                          Tot sluitertijd, Dirk

                          Comment


                          • #28
                            Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sven Mees Bekijk bericht
                            Hoi!
                            Volgende week fotografeer op vraag van een kennis een concert. De laatste jaren is dit soort fotografie wat op de achtergrond verdwenen waardoor ik mij afvraag tot hoever ik mijn ISO-waarde kan instellen + doe ik er best aan de ruisonderdrukking op de camera al dan niet (en hoe hoog) in te stellen. Alle tips zijn welkom! Dank!!!
                            Sven
                            Ruisonderdrukking in de camera dient om de ruis (hotpixels) die ontstaat bij een lange sluiter (vb 1s) te onderdrukken. Het duurt dan gewoonlijk dubbel zo lang (vb dus 2s) om de foto te nemen. Aangezien dergelijke lange sluiters geen zin hebben bij een concert. Heeft deze instelling dus geen enkele waarde.
                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment


                            • #29
                              Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                              Als je T gebruikt en de sluiter instelt naar de beweging vb 1/125s. Dan zal de camera de opening verkleinen als er voldoende licht is, en een onderbelichte foto nemen als de opening al op maximaal staat en er niet voldoende licht is.
                              Bij mijn weten maakt mijn Canon geen foto als de max opening bereikt is en de foto onderbelicht is, in de T stand wel te verstaan. Dit is nu net het punt.
                              Ten tweede heb je in de A stand meer controle over de scherptediepte wat wel wenselijk is bij concertfotografie. Ik hoef geen scherpe foto van de binnenkant vna tent op podia... you get my point right?

                              Hans
                              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                              Comment


                              • #30
                                Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                                Ruisonderdrukking in de camera dient om de ruis (hotpixels) die ontstaat bij een lange sluiter (vb 1s) te onderdrukken. Het duurt dan gewoonlijk dubbel zo lang (vb dus 2s) om de foto te nemen. Aangezien dergelijke lange sluiters geen zin hebben bij een concert. Heeft deze instelling dus geen enkele waarde.
                                Ruisonderdrukking in de camera bij hogere ISO bestaat toch ook Dit is wel erg verwarrende info waar Sven geen boodschap aan heeft.

                                https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                                http://wim-meeus.blogspot.com/
                                https://1x.com/wimmeeus/

                                Comment

                                Working...
                                X