Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO en ruisinstelling concertfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ISO en ruisinstelling concertfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
    Ruisonderdrukking in de camera bij hogere ISO bestaat toch ook Dit is wel erg verwarrende info waar Sven geen boodschap aan heeft.
    Inderdaad, 2 settings
    Lange sluitertijd ruisonderdrukking
    Hoge ISO ruisonderdrukking.

Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
      Bij mijn weten maakt mijn Canon geen foto als de max opening bereikt is en de foto onderbelicht is, in de T stand wel te verstaan. Dit is nu net het punt.
      Ten tweede heb je in de A stand meer controle over de scherptediepte wat wel wenselijk is bij concertfotografie. Ik hoef geen scherpe foto van de binnenkant vna tent op podia... you get my point right?

Hans
      Ik heb op mijn Pentax k20d de stand TAv, een ideale stand als je niet goed weet wat je moet kiezen

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
      https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
        Ik heb op mijn Pentax k20d de stand TAv, een ideale stand als je niet goed weet wat je moet kiezen
        No thanks, werk altijd manueel
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

No thanks, werk altijd manueel
          Houden zo zou ik zeggen want het resultaat dat je neerzet mag best gezien worden

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
          https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Bij mijn weten maakt mijn Canon geen foto als de max opening bereikt is en de foto onderbelicht is, in de T stand wel te verstaan.
            de mijne wel (die van jouw ook vermoed ik)! en dan gaat hij alsnog de T naar beneden halen.
            ik ben dit eigenlijk pas onlangs gaan checken toen ik in Tv-stand aan het trekken was (in tegenstelling tot anders meestal M of Av).
            T blijft constant tot volopen diafragma, en eenmaal dat bereikt gaat de tijdsaanduiding pinken, maar hij past ze wel naar onderen aan, als ik afdruk.
            ik HAAT het als de camera geen foto maakt als ik afdruk. nog een reden waarom mijn AF op de rechter duim-* staat: ook zonder AF-confirmatie wordt de foto gemaakt

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Bij mijn weten maakt mijn Canon geen foto als de max opening bereikt is en de foto onderbelicht is, in de T stand wel te verstaan. Dit is nu net het punt.
              Ten tweede heb je in de A stand meer controle over de scherptediepte wat wel wenselijk is bij concertfotografie. Ik hoef geen scherpe foto van de binnenkant vna tent op podia... you get my point right?

Hans
              Mijn 5D doet dat dus wel. En ik gebruik vaak de T mode. Omdat ik meestal dans fotografeer en dan heeft een sluiter onder de 1/200s meestal weinig zin. Als ik merk dat de opening te klein wordt dan is het of de sluiter sneller zetten of de ISO verlagen.

Voor groepen is het soms wel handig om iets meer scherpte diepte te hebben anders staat er maar 1 danser scherp op.
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Dank, dank, dank voor alle wetenswaardigheden, opinies en tips!!! Tijd om erin te vliegen nu!!! Merci!!!!

Comment

Omdat de display van je camera niet is gecalibreerd, of omdat het contrast en de intensiteit van je display "technisch" niet optimaal ingesteld is, maar (meestal) wel door jou is ingesteld opdat jij het beeldje op het display zo goed mogelijk zou kunnen zien, is het raadzaam om effe het histogram te bekijken. Indien je contrast of intensiteit nu helemaal open of helemaal dicht is gedraaid, je histogram blijft steeds dezelfde bij diezelfde foto. (het geeft enkel enkel een indicatie over de belichting, niet over de compo of over de scherpte)

Over 't algemeen en voor concertfotografie in het bijzonder zou ik de ruisonderdrukking van je camera uitschakelen. (ik gebruik die functie nooit).Het duurt minstens 2 keer zolang eer je de volgende foto kan nemen. En de resultaten zijn dan nog meestal bedroevend. (Je kan die ruis nog steeds nadien corrigeren indien gewenst.)

Ik werk bij concertfotografie op Av, iso zo laag mogelijk, terwijl ik probeer om alsnog aan minimum sluitertijden van rond de 1/200 (met m'n 70-200) te geraken. Op een gewoon concert zit ik dan meestal rond de (800 à) 1600 iso bij diafragma van 2.8 op sluitertijden van 1/100 tot 1/800 op 200mm.

Experimenteren is de boodschap. Veel hangt af van de belichting op het concert. Wordt het concert opgenomen voor tv of live-dvd ofzo dan is de belichting super. In de meeste gevallen is de belichting niet altijd optimaal. In dat geval is een goede camera gecombineerd met materiaalkennis een pluspunt.
                  BD0910BE

Comment

Working...
                  X