Hallo
Ik ben in het bezit van een SIGMA EF-500 DG Super flits.
Destijds werkte deze PERFECT op een Nikon D70.
Een groot jaar geleden kocht ik mij een nieuwe Nikon D80.
Eerst werkte de Sigma niet met de D80.
Via de verkoper (perfecte service van Topfoto.de) mocht ik de flitser opsturen, en werd de Eprom blijkbaar upgedated. En werkt deze flitser nu ook op mijn D80.
Ik zet de flitser uiteraard in de i-TTL stand, waarbij normaal gesproken alles perfect automatisch zou moeten verlopen.
In de praktijk zijn 99 % van mijn opnames echter serieus onderbelicht ! Vooral opnames van groepjes personen op een afstand van 3 à 4 meter.
Is er iemand anders op dit forum die deze flitser ook gebruikt en mij enige nuttige tip kan geven ?
De handleiding van de Sigma is nogal cryptische en zéér kort van stof ...
Dien ik ergens een instelling te wijzigen of manueel aan te passen ?
Of mijn toestel dat normaal op de P stand staat op iets anders zetten ?
Moet ik misschien een diafragma waarde als prioriteit instellen ?
Met mijn beste dank op voorhand voor elke bruikbare tip !
Groetjes
Marc uit Brugge
PS : Dit is wel een les voor mij: de volgende keer koop ik enkel nog origineel materiaal van NIKON. Maar destijds waren de commentaren voor het gebruik van deze SIGMA DG SUPER op de D70 zéér lovend en dat voor een fractie van de prijs, en dat was toen ook zéér terecht ! De flits werkte toen feilloos op i-TTL en al mijn foto's met de D70 waren toen perfect belicht. Op mijn huidige D80 zijn ze allemaal onderbelicht ....
Ik ben in het bezit van een SIGMA EF-500 DG Super flits.
Destijds werkte deze PERFECT op een Nikon D70.
Een groot jaar geleden kocht ik mij een nieuwe Nikon D80.
Eerst werkte de Sigma niet met de D80.
Via de verkoper (perfecte service van Topfoto.de) mocht ik de flitser opsturen, en werd de Eprom blijkbaar upgedated. En werkt deze flitser nu ook op mijn D80.
Ik zet de flitser uiteraard in de i-TTL stand, waarbij normaal gesproken alles perfect automatisch zou moeten verlopen.
In de praktijk zijn 99 % van mijn opnames echter serieus onderbelicht ! Vooral opnames van groepjes personen op een afstand van 3 à 4 meter.
Is er iemand anders op dit forum die deze flitser ook gebruikt en mij enige nuttige tip kan geven ?
De handleiding van de Sigma is nogal cryptische en zéér kort van stof ...
Dien ik ergens een instelling te wijzigen of manueel aan te passen ?
Of mijn toestel dat normaal op de P stand staat op iets anders zetten ?
Moet ik misschien een diafragma waarde als prioriteit instellen ?
Met mijn beste dank op voorhand voor elke bruikbare tip !
Groetjes
Marc uit Brugge
PS : Dit is wel een les voor mij: de volgende keer koop ik enkel nog origineel materiaal van NIKON. Maar destijds waren de commentaren voor het gebruik van deze SIGMA DG SUPER op de D70 zéér lovend en dat voor een fractie van de prijs, en dat was toen ook zéér terecht ! De flits werkte toen feilloos op i-TTL en al mijn foto's met de D70 waren toen perfect belicht. Op mijn huidige D80 zijn ze allemaal onderbelicht ....