Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelvelden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstelvelden

Hoi,

ik ben al een hele tijd aan het worstelen met de scherpstelvelden van mijn Camera.
    Wanneer gebruik ik ze bijv. allemaal (bij de D80 zijn dat er 11) en/of wanneer gebruik ik bijv. alleen een centrum gericht veld??
    Ook zou ik willen weten wat jullie voor lichtmeting gebruiken?

Alvast bedankt voor de moeite.

Re: Scherpstelvelden

Ik gebruik (bijna)altijd maar één scherpstelveld, maar wel dat veld dat op het onderwerp, dat scherp moet zijn, staat. Daar manouvreer je het naar toe.

Nikon heeft het voordeel als je spotmeting gebruikt het licht gemeten wordt op de plaats waar scherpgesteld wordt, heeft soms grote voordelen bv bij concerten.

Alle scherpstelpunten en dan het dichstbijzijnde gebruik ik alleen bij BiF(birds in flight) en dat werkt nog ook, maar je hebt ook wel eens een scherpe tak.

Bij slechte lichtomstandigheden alleen het middelste punt gebruiken, dat is gevoeliger.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

uw centerveld is een kruispunt, en is gevoeliger als er bv. weinig licht is

anders gebruik je best het scherpstelpunt dat het dichtste zit bij de zone die je wilt scherpstellen zodat het herkadreren zo minimaal mogelijk is.

Comment

alvast bedankt voor de reacties ik gahet een en ander proberen met de Camera.Hopelijk helpt het om mijn probleem op te lossen.
        Meer reacties zijn altijd welkom.

Comment

Working...
        X