Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

in kleur printen op gekleurd papier

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• in kleur printen op gekleurd papier

hallo allemaal
    ik ben bezig met een projectje waarbij ik wil printen op oranje gekleurd papier, de tekst die er op moet komen is in het blauw.
    wanneer ik mijn kleur blauw in photoshop kies, en dan afprint op het papier, geeft dit natuurlijk een volledig ander effect , het blauw is eerder een grijstint geworden op het oranje papier.
    is er een manier om dit te verhelpen? een manier om de kleur die in photoshop gebruikt moet worden te berekenen om het gewenste effect te verkrijgen?
    alle hulp is zeer welkom!

groeten,
    mooosjef

Re: in kleur printen op gekleurd papier

Ik vrees dat je op weg bent naar een lange probeersessie, en dat je waarschijnlijk NOOIT je juiste blauw zal tegen komen.
    Inktjetprinters en laserprinters hun inkten zijn transparant. dwz dat ze de originele kleur van je papier niet afdekken, ze verhullen ze enkel.
    Indien je echt volledige kleurbeheersing wil zou je je oranje achtergrond moeten gaan printen op wit papier, de blauwe tekst uitsparen in je oranje dan blauw gaan printen (niet zo moeilijk hoor het uitsparen enz doen de meeeste programma's automatisch.)
    Of het een economische oplossing is is natuurlijk iets anders.

Comment

daar vreesde ik al voor
      toch maar n's proberen met verschillende kleuren en zien wat het geeft ...

Comment

red je nooit, aangezien er in blauw geen oranje zit kan je nooit blauwe tekst bekomen op oranje papier met transparante inkten. Enkel de achtergrond mee afprinten op wit papier, zoals eerder aangehaald, is een oplossing. Weet niet in welke oplage je denkt, maar eens een plaatselijke printshop bezoeken kan natuurlijk nooit geen kwaad.

grt,

Raf
        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

er zijn printers die ook wit kunnen printen (witte inktcartridge, die printers kunnen dan op de plaats waar je dat blauw op het orianje papier wilt printen eerst een witten tussenlaag printen, en vervolgens de blauwe laag printen.

Bij mijn weten is er maar één betaalbare dergelijke printer geweest voor de thuisgebruiker, en die is al minstens een jaar of drie uit productie. Ben typenaam van die printer vergeten, maar is sterk in trek bij modelbouwers omdat je daar wit op een transfert label mee kan printen en je dus je eigen transfert labels kan drukken voor versiering van bv. modelvliegtuigjes naar eigen ontwerp.

oranje achtergrond printen is ook geen alternatief: fel oranje zit niet in het gamut van een CMYK printer, en zelf printers met 6 inktcartridges lukken er maar moeizaam in om mooi oranje te printen, meestal is het een "kaka" vuil oranje dat je uit een printer krijgt. oranje papier laten zeefdrukken met opague inkt met de gewenste pantone kleur is de manier dat het professioneel gedaan wordt.
          Last edited by momentopname; 8 maart 2009, 22:48.

Comment

Working...
          X