Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschap en diafragmakeuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Landschap en diafragmakeuze

Ik weet dat in landschapsfotografie ik best een diafragma tussen F8 en F16 moet kiezen om zoveel mogelijk scherptediepte te bereiken.
    Maar mijn probleem is dat ik nooit weet welke waarde ik moet kiezen tussen F8 en F16.
    Stel ik sta op een landweg met velden en weiden voor me uitgestrekt. Ik weet dus begot niet wat ik moet nemen en meestal neem ik op goed geluk een waarde tussen F8 en F16.
    Zijn hier aanbevelingen voor?

Re: Landschap en diafragmakeuze

Oorspronkelijk geplaatst door nonkelzio Bekijk bericht
    Ik weet dat in landschapsfotografie ik best een diafragma tussen F8 en F16 moet kiezen om zoveel mogelijk scherptediepte te bereiken.
    Maar mijn probleem is dat ik nooit weet welke waarde ik moet kiezen tussen F8 en F16.
    Stel ik sta op een landweg met velden en weiden voor me uitgestrekt. Ik weet dus begot niet wat ik moet nemen en meestal neem ik op goed geluk een waarde tussen F8 en F16.
    Zijn hier aanbevelingen voor?
    Het beste wat je kunt doen is een paar uurtjes experimenteren. Op de vraag die je nu stelt zijn er teveel verschillende factoren die invloed hebben op het resultaat.Teveel om in één post uit te leggen.
    Ga met je camera en lens die je wenst te gebruiken voor je landschappen ergens het veld in waar je ruimte zat hebt en waar er u niemand komt storen. Maak verschillende foto's van hetzelfde landschap(liefst zelfs vanop een statief zodat er niet teveel wijzigd) en gebruik telkens een andere diafragmawaarde en een andere brandpuntsafstand( indien je een zoomlens wil gebruiken). Bepaal u compositie zoals voorheen(dat is het beste uitgangspunt). Vergelijk achteraf bij u thuis de verscheidene foto's op een scherm en bekijk de waardes die je gebruikt hebt(vind je in de exif van de foto). Je zal vooral verschil zien kunnen zien in de uithoeken van je foto's. Onthoud of schrijf op op welk diafragma en welke brandpuntsafstand je foto's scherp zijn vanaf de horizon tot de nabije voorgrond.(wanneer je een maximum scherpte diepte hebt). Een vaste goeie regel is hoe korter de brandpuntsafstand hoe minder je het diafragma moet dichtknijpen om reeds veel scherpte diepte te halen.bv met een 10mm lensje heb je reeds meer scherpte diepte met een gelijke diafragmawaarde dan wanneer je een 20mm lensje zou gebruiken ingesteld op dezelfde diafragmaopening.Houd de resultaten van je experiment ergens bij de hand( schrijf je bevindingen op op een kaartje oid) wanneer je erop uit trekt om wat landschapjes te fotograferen. Na een tijd weet je wel ongeveer welke diafragmawaarde je nodig hebt bij welk brandpunt om een maximum aan scherpte-diepte in je foto te krijgen. Dat zal u nooit lukken op een dag ,een week of zelfs een maand......maar na een tijd lukt het zeker om de waarden uit het hoofd in te stellen.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 17 januari 2009, 11:33.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Je gebruikt je lichtmeter he... die toont aan of je foto overbelicht of onderbelicht is (volgens de meter) in manuele mode.
      Anders gebruik je gewoon AV mode he...
      Last edited by Psychodweep; 17 januari 2009, 13:33.

Comment

die keuze is ook afhankelijk van je lens type

fisheye en breedhoek hebben al een erorme scherpdiepte vanaf F8, bij al op oneindig bij F10 terwijl een tele meer vraagt voor
        maw je lenzen en toestel kennen en expirmenteren
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
          Je gebruikt je lichtmeter he... die toont aan of je foto overbelicht of onderbelicht is (volgens de meter) in manuele mode.
          Anders gebruik je gewoon AV mode he...
          Is dit antwoord in een verkeerde thread terechtgekomen?

Comment

Niet echt een bevredigend antwoord...
            Dat ik moet experimenteren weet ik ook wel maar ik dacht dat er wel een bepaalde technische uitleg bestaat voor het verschil in diafragma's tussen F8 en F16 om een landschap te fotograferen.

Comment

Niet echt een bevredigend antwoord...
              Dat ik moet experimenteren weet ik ook wel maar ik dacht dat er wel een bepaalde technische uitleg bestaat voor het verschil in diafragma's tussen F8 en F16 om een landschap te fotograferen.
              lees even het comment van Devid.
              of laat even weten welke lens je gebruikt voor landschapjes!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb een canon 40D met een EF-S 17-85 IS USM en een EF-S 10-22 USM

Comment

Ik denk dat je hier eens moet experimenteren. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Comment

gebruik AV en een F tussen de F8 en F12, hoger zou ik niet gaan, wordt het weer onscherp.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

@bouk: ja maar dat is precies de vraag, wanneer F8 en wanneer F10 enz...
                      @Leonidas: precies wat ik zoek, ik dacht wel dat er een theorie voor was. Bedankt hoor!

Comment

Hangt weer af van de brandpuntafstand en focusafstand. Als je focust op een punt héél dicht bij je lens (korter dan bvb 70cm) , zal je meer moeten diafragmeren om alles scherp te hebben. Focus je wat verder (bvb op 2m), kan je de lens wat meer open laten.
                        Op die online dofmaster kan je dat allemaal berekenen.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

... en vroeger stonden op de lens van die gekleurde streepjes (die overeenkwamen met de kleur van de diafragmaopening) waardoor je op de lens kon aflezen van hoeveel tot hoeveel meter de foto scherp zou zijn ... dat was pas eenvoudig ! Waarom hebben ze deze streepjes weggelaten ???

Comment

Dat hangt er vanaf wat jij wil en hoe je werkt. Wil je van voor tot achter scherp, wil je de scherptediepte gebruiken, stel scherp op eneindig of gebruikje de hyperfocale afstand van je lens.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nog een bepalende factor is de compositie en ook de hoek waarop je camera op je statief zit.Als je gaat voor de gulden snede met bv één deel lucht en twee delen voorgrond dan staat de cameralens in de meeste gevallen omlaag gekanteld.....hoe lager de cameralens naar beneden gekanteld staat hoe meer scherpte diepte je moet halen om de nabije voorgrond en de horizon scherp te krijgen.Ook maakt het verschil of je een verticaal of horizontaal landschap wil fotograferen.Gebruik je de camera horizontaal dan is de hoek voorgrond-lucht minder breed en heb je minder scherpte diepte nodig. Gebruik je de camera verticaal dan is de hoek voorgrond lucht breder en heb je meer scherpte diepte nodig om voorgrond en de horizon( oneindig) scherp in beeld te krijgen
                              Nog een factor is hoe hoog je camera boven de grond staat......staat hij lager bij de grond dan zal de nabije voorgrond ook meer in beeld komen en zal je bijgevolg nog meer diepte nodig hebben.....hoe hoger je camera boven de grond staat hoe minder de nabije voorgrond in beeld zal zitten hoe minder diepte je moet halen.

Er is bijgevolg niet één enkel regeltje of één enkele diafragma opening wat telkens opnieuw gegarandeerd succes geeft in elke situatie.

Diffractie( verlies van beeldkwaliteit) ten gevolge van een te klein diafragma verkies ik nog steeds boven onscherpe delen in de foto door te weinig scherpte diepte. In web foto's of middelgrote print's (+_A4) ga je van diffractie niks merken......indien er echter stukken van het landschap volledig buiten het scherpte diepte veld vallen door een te groot diafragma.....dat ga je wel kunnen zien. Indien je twijfelt of je in een bepaalde situatie wel scherpte diepte genoeg hebt......draai gerust je diafragma een extra stop verder dicht. Een lcd scherm is niet echt een super handig onderdeel van je camera om goed te kunnen beoordelen of je net niet of net wel genoeg scherpte diepte hebt in je foto.
                              Last edited by RUPSELKOPKE; 19 januari 2009, 19:12.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
                              X