Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filter voor USA nationale parken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ND filter voor USA nationale parken?

Hallo,

Eind september vertoef ik een maand in het zuidwesten van de VS . Ik denk dat ik van materiaal bijna rond ben, het enige waar ik over twijfel is een ND filter aan te schaffen voor mijn normale zoom lens. Vooral voor de felle middag zon. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor. Welke filters worden er aangeraden?

Bedankt voor de hulp

Re: ND filter voor USA nationale parken?

Als je een filter koopt dan zou ik een polfilter kopen.
    mvg
    Antoine

Comment

Bedankt Antoine,

Dit staat ook op mijn lijstje maar helpt dit effectief voor een felle hoogstaande zon?

Ik weet dat reflectie op materialen wordt tegengegaan en dat de kleursaturatie beter wordt, maar waar het mij om gaat is dat bij felle zon ofwel de lucht verbrand is of de anders de grond te donker.

Nu dacht ik de betere composities rond middaguur zowel met als zonder ND filter te trekken om achteraf met tonemapping er een mooiere en realistischere kijk op te geven.

Suggesties zijn welkom

Comment

ND-filters (neutral density filters) worden idd gebruikt om de helderheid te beperken. Een ND-2 filter laat 50% van het licht door. Dergelijke filters worden bijvoorbeeld toegepast als er teveel licht is om het beoogde doel te bereiken.
        Bijvoorbeeld het fotograferen van een waterval met een trage sluitertijd, beperking van de scherptediepte door het diafragma maximaal te openen.

Het juist belichten blijft bij deze filter ook een must.
        mvg
        Antoine

Comment

Ben je dan niet beter met een grijsverloopfilter? Eveneens in verschillende gradaties te verkrijgen.
          Natuurlijk wel opletten met bv. gebouwen, bomen e.d. (die maak je dan uiteraard ook gedeeltelijk donkerder).

Guy
          www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

De beste oplossing is natuurlijk nog altijd die hoogstaande en felle zon momenten vermijden. Je kan ook de belichtings compensatie op je camera gaan gebruiken maar bvb harde slagschaduwen kunnen door geen enkele filter teniet gedaan worden. Een Polarisatie filter zal zeker je kleursaturatie helpen maar op zeer warme dagen is de lucht ook altijd in beweging en kun je een waas krijgen die opnieuw niet door een filter ongedaan kan worden.
            Ik stam nog uit een analoog tijdperk en vertrouw nog meer op echte filters dan op photoshop nabewerking (ook omdat ik die nog niet onder de knie heb en de filters wel in m'n bezit heb natuurlijk)
            Voor de US (en andere) landschappen m'n voorkeuren : B&W circulair Pola MRC, een SinghRay Vari-ND (2-8 stops), een SinghRay Gold-N-Blue Polariser en een SinghRay LB Color intensifier voor Cokin houder.
            Filters zijn duur en indien je de momenten voor fotograferen goed kiest ben je waarschijnlijk beter af (en goedkoper) met een photoshop nabewerking. (Fotografeer dus altijd in RAW)
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
              Ik weet dat reflectie op materialen wordt tegengegaan en dat de kleursaturatie beter wordt, maar waar het mij om gaat is dat bij felle zon ofwel de lucht verbrand is of de anders de grond te donker.

Nu dacht ik de betere composities rond middaguur zowel met als zonder ND filter te trekken om achteraf met tonemapping er een mooiere en realistischere kijk op te geven.
              N.a.v. je PM: als er geen vocht in de lucht zit, en dat is er meestal niet in het ZW, dan heb je totaal geen last van de problemen die je beschrijft. Sterker, de lucht is van nature veel strakker blauw en juist als de zon hoog staat heb je geen verschil tussen lucht en bodem. Alle foto's die je op m'n site gezien hebt (bijv. http://www.pbase.com/lschell/us2007) zijn zonder enige filter genomen. Ja, dus zelfs zonder polarisatiefilter. Een ND-filter heeft weer een heel andere functie, zoals Antoine al uitgelegd heeft. Grijsverloopfilters zie ik ook niet als oplossing, behalve heel uitzonderlijk als je een kaarsrechte horizon zou hebben (en die heb je nooit als je niet aan zee staat).

M.a.w. filters vind ik de grootste flauwekul en zou daar nooit geld aan uitgeven. Echt, van die zon daar heb je weinig last...

Comment

Alleen bij zonsop- en -ondergang fotograferen, het licht zo keihard,dat je eraan kan stoten.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

't Gaat lekker zo met die tegenstrijdige adviezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    M.a.w. filters vind ik de grootste flauwekul en zou daar nooit geld aan uitgeven. Echt, van die zon daar heb je weinig last...
                    Zo hard zou ik dit niet willen stellen.
                    Filters kunnen zeker bijdragen, als je er goed mee omgaat, tot een beter foto resultaat.
                    Of je in deze digitale tijd nog veel filters moet kopen weet ik ook niet, mijn filters stammen nog uit de analoge tijd. Bijna alles is ook naderhand in PS te bewerkstelligen.

Zelf blijf ik een grote liefhebber van de fotografie met de camera, d.w.z. zo weinig mogelijk nabewerking.
                    Vandaar dat ik af en toe nog wel gebruik maak van mijn filters.

mvg
                    Antoine

Comment

Bedankt voor alle reacties, maar idd soms tegenstrijdig.

Vaak zie ik op fotos uit de VS verbrande delen, niet altijd de lucht maar veel vaker de voorgrond, en dit wil ik verkomen.

Het is natuurlijk gemakkelijk om te zeggen om 's morgens en 's avonds fotos te nemen, maar ik woon er niet en heb dus niet de kans om elke plaats 's morgens en/of 's avonds te bezoeken (soms zit je ook in de wagen )

Ik vroeg mij dus af of een ND filter hierbij hielp. Nu ben ik ondertussen van plan om een polarisatiefilter te kopen voor het trekken van watervallen, maar over die ND filter ben ik er dus nog steeds niet uit. Ik vrees, aangezien de horizon zelden recht is, er sommige delen te donker gaan opstaan. Maar is het mogelijk om met verschillende stops exposure en daarna software mooie resultaten te halen? De bedoeling is echt om schitterende plaatjes te maken , en er hangt natuurlijk een heleboel af van de fotograaf en een ander deel van de omstandigheden, maar alles wat ik zou moeten nodig hebben, wil ik ook mee hebben. Dus als er op dat gebied suggesties zijn, hoor ik dat graag.

Bedankt
                      Last edited by mipstoo; 15 januari 2009, 12:14. Reden: specifieren

Comment

Bedankt voor alle reacties, maar idd soms tegenstrijdig.

Vaak zie ik op fotos uit de VS verbrande delen, en dit wil ik verkomen.

Het is natuurlijk gemakkelijk om te zeggen om 's morgens en 's avonds fotos te nemen, maar ik woon er niet en heb dus niet de kans om elke plaats 's morgens en/of 's avonds te bezoeken (soms zit je ook in de wagen )

Ik vroeg mij dus af of een ND filter hierbij hielp. Nu ben ik ondertussen van plan om een polarisatiefilter te kopen voor het trekken van watervallen, maar over die ND filter ben ik er dus nog steeds niet uit. Ik vrees, aangezien de horizon zelden recht is, er sommige delen te donker gaan opstaan. Maar is het mogelijk om met verschillende stops exposure en daarna software mooie resultaten te halen? De bedoeling is echt om schitterende plaatjes te maken , en er hangt natuurlijk een heleboel af van de fotograaf en een ander deel van de omstandigheden, maar alles wat ik zou moeten nodig hebben, wil ik ook mee hebben. Dus als er op dat gebied suggesties zijn, hoor ik dat graag.

Bedankt
                        Je maakt hier toch een paar denk fouten.
                        Uitgebrande delen met een filter voorkomen is onjuist.
                        Uitgebrande delen voorkom je alleen door juist te belichten.
                        De ND filter heeft niets met een horizon te maken. De ND filtert het hoeveelheid licht dat op de sensor komt.
                        Bijvoorbeeld:
                        Met de laagste ISO waarde (van je Camera) + F4 kom je aan een sluitertijd van 1/100sec. Om de beweging van het water toch weer te geven had je graag een sluitertijd gehad van 1/30sec. Op dat moment helpt een ND filter.

Ga eens een beetje zoeken op het internet naar het gebruik van filters.
                        mvg
                        Antoine

Comment

Ik vroeg mij dus af of een ND filter hierbij hielp. Nu ben ik ondertussen van plan om een polarisatiefilter te kopen voor het trekken van watervallen, maar over die ND filter ben ik er dus nog steeds niet uit. Ik vrees, aangezien de horizon zelden recht is, er sommige delen te donker gaan opstaan. Maar is het mogelijk om met verschillende stops exposure en daarna software mooie resultaten te halen?
                          Volgens mij haal je nu een heleboel dingen door elkaar.

Comment

Het probleem is dat er geen verschil lijkt gemaakt te worden tussen een gewoon ND filter en een Gradueel ND-filter.
                            Met een gewoon ND filter vertraag je de belichtingstijd met een factor gelijk aan de waarde van de filter. Je gaat hiermee indien je verder aan je camera geen andere instellingen maakt exact dezelfde foto maken maar met een tragere belichtingstijd ( wanneer je in av-modus fotografeerd ) of een groter diafragmaopening ( wanneer je in tv -modus fotografeerd). Vertragen van de sluitertijd(in av modus)dmv een ND-filter kan handig zijn als je bv; een nog tragere belichtingstijd wil dan wat je camera in bepaalde lichtomstandigheden zonder filter aankan.Geschikt om een sluiereffect op stromend water te verkrijgen. Zo'n Nd filter kan ook helpen om in bepaalde gevallen een veel geringere scherpte diepte te kunnen instellen. Bv; Je gebruikt een f 1.4 objectiefje in erg goeie lichtomstandigheden en je wil kunnen fotograferen met de geringst mogelijke scherpte diepte (f 1.4) dan kan het zijn dat de sluitertijd(in veel gevallen beperkt tot 1/8000sec) in dit geval niet snel genoeg is om overbelichting te voorkomen.Door dan een Nd filter te plaatsen zakt de sluitertijd en zou het wel mogelijk zijn om dezelfde foto te maken op F1.4 zonder de kans op overbelichting.

Een gradueel Nd filter (gewoonlijk rechthoekig stukje hars) is slechts voor de helft voorzien van een donkerder gedeelte. Deze filters gebruikt men om het verschil in lucht en voorgrond in landschappen beter te balanceren wanneer het dynamisch bereik van je camera overschreden word. Zoals reeds gezegd een mooie blauwe hemel boven een landschap geeft weinig problemen om perfect te belichten. De gradueel ND-filters gebruikt men meestal om het teveel aan licht in de lucht bij zonsondergang of opgang wat te dempen(tegenhouden). Je plaats in deze situatie het donkerdere gedeelte over het blekere gedeelte van het landschap. De overgangszone tussen donker en ongefilterd plaats je ong op de horizon door het filter in de filterhouder op en neer te schuiven. In landschapjes met ongelijke horizon zijn deze filters minder geschikt. bv in een bepaald landschap kan het zijn dat bergtoppen of bomen een stukje boven de horizon zitten. Buiten de lucht verdonker je dan ook de berg en boomtoppen....wat niet echt gewenst is. In het laatste geval is het beter om meerdere verschillende belichtingen te nemen vanop een statiefje en achteraf samen te voegen via software.

Aanvulling ; Nd en gradueel Nd filters bestaan in verschillende sterktes.....er is niet één enkel filter geschikt voor elke situatie. In de meeste gevallen is een 2 of 3 stops filter een goed startpunt om wat te experimenteren. Filters benadelen in veel gevallen de beeldkwaliteit( meer kans op flare en scherpteverlies).....enkel filters gebruiken als het absoluut noodzakelijk is. In tegenstelling wat er soms beweerd wordt heeft een ND-filter geen effect op de kleur of verzadiging. Deze filters moeten NEUTRAAL zijn....een nd filter wat toch kleurverschil veroorzaakt is een slecht nd-filter
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 15 januari 2009, 15:41.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Goede uitleg...

Comment

Working...
                              X