Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sneeuw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sneeuw

beste lezers ik ben in het bezit van een nikon d200 lens 1/55 + 55/200 + 70/300
    maar mijn vraag is in welke stand moet ik mijn toestel zetten p of m of s of a voor
    foto,s te maken van landschapen die besneeuwt zijn
    maar ik krijg een heel ander foto,s als ik hem op witbelans A zet
    gelieve mij meer info er over tegeven
    wand het lukt mij niet
    alle commentaar is welkom

Re: sneeuw

voor sneeuw speelt de keuze in A P M of S geen enkele rol, die bepalen enkel je sluitertijd en diafragma
    wat wel bepalend is bij sneeuw in inderdaad je witbalans omdat de processor vaak in de knoei geraakt door teveel wit te zien. Bij sneeuw stel ik mijn witbalans manueel af met een present (de " pre" op je witbalans keuzes)
    ik hoop dat je een handleiding bij kreeg bij je recente aankoop van je d200.
    Ter bestaan tevens in de boekhandel mooi begrijpbare boeken voor de D200 die uitleggen wat de betekenis en invloed in van elke setting die je doet .
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Je moet gaan overbelichten, want de camera ziet al dat wit, denkt "dit is 18% grijs" en maakt de sneeuw grijs, dus door met de -EV te spelen(1 á 1,5) zul je een goede belichting krijgen.

In RAW werken en zeker in het begin veel naar de histogrammen kijken en eventueel corrigeren.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Foei.
        Sneeuw is overbelichten.
        Ik overbelicht minimaal 1 stop (dus +1 !!) wanneer de helft van de zoeker gevuld is met sneeuw, +1,5 tot +2 wanneer ze zoeker driekwart of volledig gevuld is met sneeuw.
        De witbalans laat ik fijn op automatisch staan gedurende de dag. Pas wanneer ik sneeuw in de ochtend of avond fotografeer of bij kunstlicht, dan pas ik de witbalans aan wanneer ik denk dat de automatiek in de war geraakt.

Comment

Working...
        X