Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Actie-foto's in de sneeuw...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Actie-foto's in de sneeuw...

Hier ligt al sinds vanochtend een dik pak sneeuw, en momenteel is het nog altijd aan het sneeuwen. Onze (mega enthousiaste)honden (die liever rondvliegen dan stil te zitten) vinden sneeuw fantastisch, dus camera boven gehaald!

Maar, volgens mij niet de juiste instellingen bovengehaald . De foto's zijn niet echt scherp te noemen...
    vb.

Maar ook stilstaande foto's kwamen er niet scherp uit
    http://i193.photobucket.com/albums/z...g?t=1231152179

http://i193.photobucket.com/albums/z...g?t=1231152263

# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 10/2500 second = 1/250 second = 0.004 second
    # Lens F-Number/F-Stop = 56/10 = F5.6
    # ISO Speed Ratings = 800
    # Original Date/Time = 2009:01:05 10:29:54
    # Flash = Flash did not fire
    # Focal Length = 550/10 mm = 55 mm

Bij lagere ISO werden de foto's te donker, sluitertijd trager maken was niet echt bevorderlijk voor rondvliegende honden...

Dus, mijn vraag... Welke instellingen moet ik gebruiken voor actiefoto's in een sneeuwlandschap, terwijl het sneeuwt, met een dikke bewolkte lucht?

Duizend maal dank, van een beginner die net twee weken haar camera heeft!

Re: Actie-foto's in de sneeuw...

Ik ben zelf alles behalve ervaren in het fotograferen van dieren, maar enkele snelle algemene tips (die je wellicht al wist): voor het fotograferen in de sneeuw is overbelichten vaak nodig. De lichtmeter in je camera is gecalibreerd voor middengrijs en als je de waarden die je camera aangeeft volgt, zal alles, dus ook de sneew, herleid worden tot middengrijs. Overbelichten is dus de boodschap om de sneeuw weer wit te krijgen. Dit kan door een langere sluitertijd, maar dan wordt bewegingsonscherpte wellicht een probleem. Kan ook door een groter diafragma (dus lager getal), maar dan wordt ook de scherptediepte kleiner, of zoals je zelf al aangaf door een hogere ISO waarde.
    Scherpstellen op snel bewegende onderwerpen zoals deze is niet altijd eenvoudig. Ik werk dan het liefst met "Continuous autofocus" ipv "Single Shot" (voor Nikon, bij Canon heet dat anders denk ik). Persoonlijk werk ik dan ook enkel met de middenste AF sensor want die werkt in twee richtingen en dus vind ik sneller.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

Comment

waar ik al wel eens last van heb is condens aanslag op de lens.

Zou het dit kunnen zijn, mij lijkt het alvast zo..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netdata Bekijk bericht
        waar ik al wel eens last van heb is condens aanslag op de lens.

Zou het dit kunnen zijn, mij lijkt het alvast zo..
        Daar zeg je inderdaad wat! Helemaal nog niet aan gedacht, maar die kans is wel reëel... Ik ben direct van een warm huis (20°) naar buiten gegaan (-3°) met mijn camera in de hand.. Volgende keer dus misschien beter eerst in mijn tas mee buiten nemen, en wat meer mijn tijd nemen?

Het overbelichten is ook zeker een tip die ik ga meenemen! Ik ben een absolute leek (zoals ik al zei, twee weken in het bezit van een camera), dus zeker een nuttige tip!

Nog een vraagje voor dit soort van foto's.... Welke AF-veldstand (dichtsbijzijnde, dynamisch veld, enkelveld)gebruik ik het beste? Ik heb nu steeds 'dichtsbijzijnde onderwerp' gebruikt, omdat dit zo ingesteld stond .

Comment

beslaan van binnen naar buiten!!!
          dacht eerder aan andersom!!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tantjeuh Bekijk bericht
            Dus, mijn vraag... Welke instellingen moet ik gebruiken voor actiefoto's in een sneeuwlandschap, terwijl het sneeuwt, met een dikke bewolkte lucht?
            Te weinig licht (dikke bewolkte lucht), het moet snel gaan (actiefoto's), je zit in de sneeuw, ...
            Da's een combinatie die met het beste materiaal al een uitdaging is.

In een sneeuwlandschap: belichtingscompensatie + (méér belichten)
            Actiefoto's: Snelle sluitertijd
            Weinig licht: Gezien bovenstaande heb je dan een grooooot diafragma nodig.

Comment

Beslaan van de lens idd eerder van buiten (koud) naar binnen (warm) dacht ik zo. Wat wel gebeurt dat je heel even condensvorming krijgt op je zoeker terwijl je uitademt (warme vochtige lucht op koud oppervlak). Vervelend maar beïnvloedt je beeldvorming niet. Lijkt me sterk dat je hierdoor ook condens op je lens zou krijgen aangezien de uitgeademde lucht verder weg blijft van je voorste lenselement. Of laat het me zwakker stellen: ik heb het nog nooit meegemaakt...

Groter diafragma is een mogelijkheid, hoewel hogere ISO net zo goed kan om het diafragma klein en dus de scherptediepte groot te houden.

Ik werk meestal met AF-veldstand op enkel veld. Maar nogmaals, ik doe omzeggens nooit sportfotografie of dergelijke, dus kan je niet echt uitsluitsel geven hierover... Met enkel veld heb je zelf het meeste controle, maar jammer genoeg betekent dit ook vaak dat dat langzamer werkt (electronica in de camera is nu eenmaal sneller dan ons reactievermogen, helaas niet altijd beter of even goed dan ons inschattingsvermogen...).
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

Comment

Ik heb er al eens erg last van gehad dat mijn video camera aandoempte door mijn adem als het buiten erg koud was, kodac nog ni

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                  In een sneeuwlandschap: belichtingscompensatie + (méér belichten)
                  Actiefoto's: Snelle sluitertijd
                  Weinig licht: Gezien bovenstaande heb je dan een grooooot diafragma nodig.
                  Of flitsen. Veel mensen vergeten deze optie blijkbaar wel eens ;-)

G
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Omdat je foto's over het geheel onscherp zijn, denk ik dat je een kleine fout hebt gemaakt bij het verkleinen van de foto's.

M.b.t. het verkleinen van een foto het volgende:
                    Een normale foto is vele malen groter dan de 900 pixels die hier genoemd zijn.
                    Je moet dus je foto gaan verkleinen en daarbij moet je rekening houden dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.
                    Als een foto verkleind wordt, om bv. op het forum te plaatsen, moet er wel weer een onscherpmasker toegepast worden om hem ook weer scherp te krijgen.
                    Het is daarom handig hiervoor een goed programma te gebruiken (verkleinen en verscherpen). De meeste hier op het forum gebruiken BDSizer. Dit een gratis programma, onder Windows, en dat kun je hier vinden.

De instelling voor BDSizer is afhankelijk van je foto.
                    Een goede instelling zou kunnen zijn.

ReSize longest Side to 900 pixels
                    Lanczos3
                    Sharpen aan vinken 20%

Save size 300 kb
                    Keep exif aanvinken.

Nadat de foto verkleind is tot 900 pixels, kun je deze op het forum plaatsen.
                    Ik zou zeggen probeer het eens uit, kost ja geen geld.

mvg
                    Antoine

Comment

Met BD

verkleind met photobucket:

Zoveel verschil zit er niet in geloof ik, foto's zijn gewoon algemeen onscherp.. Ik denk dat de kans er dik in zit dat het te maken had met de sneeuw die aan het vallen was. Een inniminni sneeuwvlokje op de lens ofzo, waardoor ik eens soort 'waas' voor elke foto gekregen heb, kan dat?
                      Vandaag opnieuw foto's gemaakt, weer in de sneeuw, dag en nacht verschil (hoewel ze nog laaang niet écht goed zijn, ze zijn wel scherper en veel helderder van kleur)!

Comment

Een sneeuwvlokje voor de lens lijkt me sterk. Je zou dan eerder een vlekje zien dat onscherp is zoals bij een regendruppel op de lens...
                        www.135mm.be
                        @135mm_leuven
                        info@135mm.be

Comment

Working...
                        X