Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hyperfocale afstand in de praktijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hyperfocale afstand in de praktijk

Ik heb via dit forum, en verwijzingen, veel geleerd over de hyperfocale afstand, ttz over de theorie ervan. Maar voor de praktische toepassing ervan zit ik toch met nog wat vraagjes.

Wat gebeurt er in feite indien men niet echt op de hyperfocale afstand (bij landschapsfotografie bvb) kan scherpstellen maar wel op een punt dichterbij of verderaf. Hoe berekent men dan het kortste scherptedieptepunt.

Indien men kan scherpstellen op een gebouw dat redelijk ver weg is, dan is het toch niet zomaar vast te stellen hoe ver dit gebouw staat. Ik kan me echt niet indenken of iets op 300 meter of op 500 meter staat/

En dan de regel van 1/3 voor en 2/3 achter dat hyperfocale punt. Wat is 1/3 van oneindig.

Misschien stomme vragen, maar als beginneling maken deze me toch wat moedeloos.

Indien er hierover reeds iets in het forum staat, excuseer me dan voor de vraagjes, maar ik heb niet echt een begrijpbaar antwoord gevonden.

Freddy

Re: hyperfocale afstand in de praktijk

Kijk eens op deze link.
    Hier ga je wel wat uitleg vinden.

Grtz,
    Wilfried
    The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

Comment

Je stelt niet scherp maar zet de camera op de hyperfocale afstand en dan is alles van het begin van de scherptediepte tot oneindig scherp.

Op mijn Sigma 10-20 op f8 zet ik die op 50cm en dan is bijna alles scherp en zet ik de camera op MF, werkt goed in het donker.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als ik het goed begrijp werkt dit dus enkel met Manuele focus.

Op mijn zoomlens (18-200mm) heb ik wel een afstandschaal, maar tussen 4 m en oneindig staat er niets meer, en de afstand tussen die 2 punten op de lens is enkele cm, dat wordt dus ook fameus schatten.

De link van Wilfried geeft wel een pak uitleg, ga dat eens op mijn gemak bekijken.

in ieder geval bedankt.

Comment

zie http://forum.belgiumdigital.com/f15/...22-241560.html #9

Een dergelijke grafische voorstelling kun je ook voor je 18-200 maken.
          Men hoeft niet per se handmatig scherp te stellen, het is ook mogelijk om op een vervangend object te focussen.
          Bestudeer de tabel van Dofmaster en maak er één voor je 18-200.
          Last edited by ViewFinder; 6 januari 2009, 17:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Je stelt niet scherp maar zet de camera op de hyperfocale afstand en dan is alles van het begin van de scherptediepte tot oneindig scherp.

snip.
            Idd .. dat is de techniek ... men moet echter rekening houden met het feit dat hyperfokaal focussen maar een optische benadering is. In de engelstalige definitie staat trouwens dat men enkel mag verwachten dat ... "... everything within the hyperfocal field will be within acceptable focus ..." noteer het woordje "acceptable"

Comment

Een foto is alleen scherp op het scherpstelvlak. Daarvoor en daarachter verloopt die scherpte geleidelijk naar onscherp. Dat deel dat we wel min of meer waarnemen als zijnde scherp noemen we dan ook 'schijnbare scherpte. In denk dat die Engelse site dat bedoelt met 'acceptable'.
              'Deze schijnbare scherpte wordt ook sterk beïnvloed door de verhouding afdrukgrootte/bekijkafstand. Wanneer je maar genoeg afstand neemt dan zal de scherptediepte toenemen.
              Omdat de verstrooiingscirkel is opgenomen als een functie in de scherptediepte formules en in de op het internet zwervende calculators, raad ik een ieder aan om voor die verstrooiingscirkel 0,009 te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fredbug Bekijk bericht
                En dan de regel van 1/3 voor en 2/3 achter dat hyperfocale punt.
                Welke regel is dat?

Comment

Sorry, vergissing van mij.
                  Ik had ergens gelezen dat wanneer men niet op de hyperfocale afstand, maar ervoor scherpstelt, de scherptediepte zich uitstrekt van ongeveer 1/3 voor en 2/3 na het scherpstelpunt. Ik heb dus wel enkele zaken verward.

Ondertussen heb ik echter een site ( http://www.dofmaster.com/dofjs.html )gevonden waar ik verschillende situaties kon simuleren voor diverse diafragmawaarden, afstanden, etc...
                  Dat heeft me al een goed beeld (sic) gegeven van de techniek.

in ieder geval bedankt aan iedereen, weet ondertussen al veel meer. Nu nog in praktijk proberen.

Comment

Working...
                  X