Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van 2008 naar 2009

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• van 2008 naar 2009

Hallo,
    van oud naar nieuw wil ik eens enkele sfeer foto's nemen.(bij het aperitief,de maaltijd,...)
    Met sfeer bedoel ik dan ook zonder te veel te flitsen.

Probleem: weinig licht, kaarslicht, personen in beweging, ....

Bij een te hoge iso- waarde (800) heb ik nogal vlug ruis.
    Materiaal: FZ8-Panasonic Lumix en een statief.

Alle tips zijn van harte welkom

Re: van 2008 naar 2009

Ik heb op kerstavond ook foto's genomen zoals jij beschrijft, en ik moet het helaas ook stellen zonder lichtgevoelige lenzen of externe flitser.
    Zelf gebruik ik een Olympus E410 met de standaard kitlenzen.

Wat ik heb ondervonden is dat je de ISO toch relatief hoog moet houden om zoveel mogelijk licht te vangen, met een lage sluitertijd werken en toch de flits gebruiken.
    Zonder flits is mogelijk op heel hoge ISO (800 of liefst zelfs 1600) of als er wat meer licht aanwezig is.
    Zelfs met beeldstabilisatie (wat ik niet heb) ga je geen deftige foto's hebben bij weinig licht én zonder flits én bewegende mensen.
    Statische scenes is geen probleem, maar beweging moet je ofwel "bevriezen" met een hogere sluitertijd, ofwel flits.

Ik heb meestal rond de 1/30 à 1/20s sluitersnelheid gebruikt, diafragma zo groot mogelijk, flitscompensatie op -0.7 en ISO 800.
    Dit in combinatie met RAW geeft bruikbare foto's, ook omdat je in RAW nog veel kan fixen achteraf

Comment

Re: van 2008 naar 2009

Bedankt voor uw reactie, 'k zal het in elk geval toch eens proberen

Comment

Working...
      X