Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera instellingen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera instellingen?

Hoi,

Over enkele dagen vertrek ik naar disneyland!
    Hier ben ik van plan foto's te maken van de mooie versieringen,gebouwen,parades,...
    Welke camera instelling zijn hiervoor geschikt?
    voor de versieringen & gebouwen en welke voor de parades/shows en de karakters die er rond lopen?

Alvast bedankt!

Re: Welke camera instellingen?

misschien even vermelden met welk materiaal je werkt, reflex camera of compact? en over welke lenzen je beschikt.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Oh ik bezit een spiegelreflex en heb een simpele 18-200mm lens..
      Eigenlijk een zeer grote amateur

Comment

Ik ben ook ne amateur ze al doende leert men.
        Met de lens die je hebt heb je al een groot bereik van groothoek tot tele.

De gebouwen zal je er dus wel helemaal op krijgen met een kleine brandpunt afstand. Maar ik zou ook gaan voor wat detail op een gebouw dat geeft een minder drukke foto.
        Voor de gebouwen zou ik bv werken met diafragma voorkeuze, dan heb je een controle over je scherptediepte. Houd er wel rekening mee dat je om een scherpe foto te krijgen je best een sluitertijd gebruikt die aanvaardbaar is bij je brandpunt. Als je fotografeert op 200mm kies je best voor snellere tijd dan "1/het brandpunt" (dus 1/200sec), om bewegingsonscherpte te voorkomen. Indien je VR op je lens hebt dan kan dit wel enige stops trager. Indien nodig je iso wat verhogen om toch een goede sluitertijd te krijgen.
        Om uit de hand te trekken denk ik dat f8 of f11 een goede keuze is.

Voor mensen (bij evenementen) te fotograferen ga ik meestal voor de sluitertijd instelling, mensen zijn altijd in beweging en als je ze wil bevriezen op je foto moet je sluitertijd snel genoeg zijn. Ik zou niet onder de 1/100 komen, en weeral rekening houden met je brandpunt. Als je sterk gaat zoomen zet dan gewoon je tijd op 1/200 en het diafragma zal bij deze instelling automatisch een klein getal hebben in de meeste gevallen. Dat zorgt ervoor dat je de persoon waarop je scherpsteld scherp hebt en de achtergrond wazig. Let wel op, als je een groepsfoto trekt heb je liever wat meer scherptediepte dus kies dan een groter diafragma getal.

Alvast veel succes
        Wat een dag, alles in schoonheid
        Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Ik ben laatst nog in Disney geweest en je kan daar eigenlijk veel weinig verkeerd doen. Gewoon het weer in de gaten houden. Ik heb meestal zonnig weer gehad en dat resulteerde soms in met tegenlicht genomen fotos in een donker voorwerp op de voorgond. Je kan hiervoor het beste je belichting doen op een voorwerp,vasthouden die belichting en dan je compo opnieuw bepalen. Omdat de meeste mensen de gebouwen er ook op willen. Als je naar de shows gaat dan kan je het best zonder flits ,anders gaan de effecten weg. Op vele plaatsen mag je zelfs geen fotos nemen van een show.Let er wel op dat je dan ergens ondersteuning of een statief hebt om geen bewegings onscherpte te krijgen. Voor lichtstoet van s,vonds wat echt een MUST is hier hetzelfde verhaal. Gebruik geen flits maar neem ergens een plaats in waar je de camera kan ondersteunen of met een statief. De beelden gaan mooi zijn geloof me vrij. veel plezier in Disney en geniet ervan.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

eigenlijk stel je een onmogelijke vraag: de instellingen kunnen heel verschillend zijn in funcie van je standpunt en wat je wilt bereiken.

Ik kan op eenzelfde plek vergelijkbaar met disneyland twee foto's van hetzelfde onderwerp nemen waarbij eentje een ISO1600 f2.8 sluitertijd 1/30 heeft , en een andere ISO100, f8, sluitertijd 1/2 seconden maar met de flits enkele stops te hoog ingesteld aan op tweede gordijn en met een bewuste camerabeweging tijdens de sluitertijd .. je zal twee keer een totaal ander plaatje krijgen, en beide plaatjes kunnen "correct" zijn.

Ik haal hier twee extreem verschillende shots aan, maar je moet dus bij elke foto die je maakt zelf uitmaken welke mix van ISO, sluitertijd, diafragma, flits je wenst/nodig hebt voor je foto. elke foto kan je op tig verschillende manieren maken, er bestaan geen "beste instellingen".

Als je zelf niet weet "waarom" je een bepaalde instelling kiest, dan neem je een risico, want doordat je nog niet begrijpt wat je doet, is je kans op succes even groot als je kans op falen, en je wilt toch niet na een weekeindje disney te horen krijgen van de rest van de familie "moet je daarom met dat duur materiaal rondsleuren voor zo'n brakke foto's?" .. thuis komen met gemiddelde, maar geslaagde foto's is een betere sleutel tot een fotocadeau onder de kerstboom

concentreer je op de compositie en op details in je beeld an laat de camera in "P" modus staan als je de techniek nog niet beheerst maar wel mooie foto's wilt maken. Techniek oefen je immers niet op een belangrijk moment .. maar op een shoot die niet belangrijk is. Heb je echter een abonnement op disney, en zit je er elke week .. dan kan je uiteraard blijven oefenen, he

Comment

Neem klein statief mee om de avondverlichting te kunnen fotograferen

avond toestanden: iso 100-200 / F8-f11 / 17mm / sluitertijd die nodig is om voldoende licht te hebben
              Als je de mensen er toch scherp op wilt zal het al een pak moeilijker zijn (tenzij iedereen stil staat gedurende x seconden) ... ISO 800 - f/5.6 - 17mm
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Voor parades, voorstellingen en snel(ler) bewegende personen is het ook een goed idee om het toestel op 'snelvuur' te zetten. Aan 3 frames/sec heb je meer kans om het 'juiste moment' te pakken. Dit werkt natuurlijk alleen als je geen flash moet gebruiken.
                Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex FC Bekijk bericht
                  Voor parades, voorstellingen en snel(ler) bewegende personen is het ook een goed idee om het toestel op 'snelvuur' te zetten. Aan 3 frames/sec heb je meer kans om het 'juiste moment' te pakken.
                  Je kunt ook een videocamera kopen.

Comment

Bedankt voor de nuttige informatie en richtlijnen!

Comment

Working...
                    X