Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste model.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste model.

Hoi

Binnen een 3 tal dagen heb ik een eerste 'shoot'. Gewoon een 'vriendendienst'. Om toch niet helemaal af te gaan, wegens geen ervaring, zou ik aan de ervaren mensen enkele vragen willen stellen. De foto's zouden binnen worden genomen. Ik heb geen flits of andere apparatuur.

Ik heb twee lenzen, de 17-70 en de 100 f2.8 macro. Ik denk dat de laatste het meest geschikt is!?

Zijn er bepaalde aspecten waar ik extra aandacht aan moet schenken?

Wat is een geschikt diafragma?

Zijn er bepaalde dingen die totaal niet gedaan worden?

Of ja iets anders!? Tips..

Alvast bedankt voor de tijd en moeite!
    ::: Flickr :::

Re: Eerste model.

zou me er eerst even meer in bekwamen, er zijn al heel wat vriendschappen verloren gegaan met vriendendiensten.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De foto's zouden binnen worden genomen. Ik heb geen flits of andere apparatuur
      tja, dan wordt het niet makkelijk he. Je hebt geen enkele manier waarmee je je licht kunt veranderen ...
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        zou me er eerst even meer in bekwamen, er zijn al heel wat vriendschappen verloren gegaan met vriendendiensten.
        grt,bouk.
        En hoe zou hij dat dan wel moeten doen, als het nog niet met zijn vrienden mag? Als je daar je "vrienden" door verliest dan zijn die het niet waard om vrienden genoemd te worden.
        Niet grof bedoeld, maar 't moest er even uit.
        Gewoon eraan beginnen dus. Al doende leert men!
        http://www.myricreaties.be

Comment

ik zou het alvast niet binnen doen... tenminste als je met binnen bedoeld, in huis... je botst op heel wat zaken (letterlijke en figuurlijk), zeker als je het niet gewend bent, zal je achteraf pas merken hoe belangrijk de achtergrond wel kan zijn... En met een 100mm moet je al redelijk ver van je model af kunnen staan, tenzij je alleen maar portret foto's wenst te maken.
          Komt daar nog bij, het licht... De juiste whitebalance vinden is niet zo simpel zonder grijskaart en ervaring... Vaak zijn verschillende lichtbronnen aanwezig die een verschillende whitebalance vereisen... enzovoort...

buiten valt dat beter mee... dikke jas aan in een park, open veld, in de stad... voldoende licht en je komt er wel uit...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Al is de gebruikte apparatuur ondergeschikt aan de fotograaf, zonder apparatuur en dan ook nog is zonder kennis is is wel een zeer spaazaam gevulde toolbox hé.

En dan zouden wij het moeten gaan oplossen, door tips en raad, dat kan je toch niet menen hé.

Als je binnenshuis gaat werken met een 100mm macro en dat op een cropcamara heb ik een gevoel dat je brandpunt te lang gaat zijn, maar toch zou ik deze lens gebruiken, en ik zou ze gebruiken op volle opening dus op F2.8, ik zou werken met het beschikbare licht en mijn toestel op statief plaatsen. Mijn gevoeligheid optrekken naar een ISO dat voor uw toestel maximaal werkbaar is, en dan denk ik aan 400 ISO minimaal en 800 als het kan.
            Zorg dan voor een goede nauwkeurige scherpstelling daar waar je het wenst en beperkt je tot close-ups. Werk bijvoorkeur in Raw en beperk het contrast in de nabewerking.

Ik wens je succes toe, bedenk " Nooit geschoten is altijd mis ! "

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

En je ook niet laten afschrikken door dit forum...

Waarschijnlijk heb je nog niet veel ervaring met flitsers, wees dan blij dat je er niet mee moet werken, je zou alleen maar gefocust zijn op die flitsers want geloof me om met flitsers te werken moet je al wat oefening onder de riem hebben...

Max iso, grootste opening, spotmeting, statief, raw.

Zoek ergens een raam, plaats je model naast het raam, als je kan vraag dan een vriend om een isomo plaat naast het model te houden. zorgt voor wat reflectie op haar onbelicht kant.
              Ramen zijn als gratis softboxen..met dit winterweer heb je mooi diffuus licht.

als je wilt kun je ook beginnen spelen met gewone huislampen, maak een peerke tot een motief in je foto, gebruik dit licht!! En wees absoluut niet bang om te mengen met je licht (velen vinden dat hier blijkbaar heilig-lichtschennis!), een peerke met warm licht boven je model en laten invullen door raamlicht..mooi!

Is je foto met huislicht geel? so what big deal...gebruik die kleur!

doen, gewoon doen, op je bek gaan en weer doen...

Veel succes...

gr,

Comment

hey,
                het hangt er ook een beetje vanaf wat voor foto's je wil gaan maken
                sommigen vinden de halfdonkere low tone foto's mooi
                en dat kan je wel hebben met lampen die je mss in huis hebt
                of evt de bouwlamp (wat momenteel mijn testmateriaal is)
                en het blijft toch even beetje testen voor je de goeie belichting hebt en zo
                succes alvast
                en blijven proberen
                grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                  En hoe zou hij dat dan wel moeten doen, als het nog niet met zijn vrienden mag? Als je daar je "vrienden" door verliest dan zijn die het niet waard om vrienden genoemd te worden.
                  Ja ik deel je mening hoor.. Ze gaat me niet vermoorden ofzo als de foto een beetje fout is.

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  ik zou het alvast niet binnen doen... tenminste als je met binnen bedoeld, in huis... je botst op heel wat zaken (letterlijke en figuurlijk), zeker als je het niet gewend bent, zal je achteraf pas merken hoe belangrijk de achtergrond wel kan zijn... En met een 100mm moet je al redelijk ver van je model af kunnen staan, tenzij je alleen maar portret foto's wenst te maken.
                  Komt daar nog bij, het licht... De juiste whitebalance vinden is niet zo simpel zonder grijskaart en ervaring... Vaak zijn verschillende lichtbronnen aanwezig die een verschillende whitebalance vereisen... enzovoort...

buiten valt dat beter mee... dikke jas aan in een park, open veld, in de stad... voldoende licht en je komt er wel uit...
                  De bedoeling zijn porttret foto's. Ik had haar ook een park of een bos voorgesteld maar daar leek ze niet zo voor te vinden. Maar ik kan altijd de tuin eens proberen. Bedankt!

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Al is de gebruikte apparatuur ondergeschikt aan de fotograaf, zonder apparatuur en dan ook nog is zonder kennis is is wel een zeer spaazaam gevulde toolbox hé.

En dan zouden wij het moeten gaan oplossen, door tips en raad, dat kan je toch niet menen hé.

Als je binnenshuis gaat werken met een 100mm macro en dat op een cropcamara heb ik een gevoel dat je brandpunt te lang gaat zijn, maar toch zou ik deze lens gebruiken, en ik zou ze gebruiken op volle opening dus op F2.8, ik zou werken met het beschikbare licht en mijn toestel op statief plaatsen. Mijn gevoeligheid optrekken naar een ISO dat voor uw toestel maximaal werkbaar is, en dan denk ik aan 400 ISO minimaal en 800 als het kan.
                  Zorg dan voor een goede nauwkeurige scherpstelling daar waar je het wenst en beperkt je tot close-ups. Werk bijvoorkeur in Raw en beperk het contrast in de nabewerking.

Ik wens je succes toe, bedenk " Nooit geschoten is altijd mis ! "

MVG, Jeff
                  Heel hard bedankt voor de commentaar en tips. We maken er het beste van!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MI&MA Bekijk bericht
                    En je ook niet laten afschrikken door dit forum...

Waarschijnlijk heb je nog niet veel ervaring met flitsers, wees dan blij dat je er niet mee moet werken, je zou alleen maar gefocust zijn op die flitsers want geloof me om met flitsers te werken moet je al wat oefening onder de riem hebben...

Max iso, grootste opening, spotmeting, statief, raw.

Zoek ergens een raam, plaats je model naast het raam, als je kan vraag dan een vriend om een isomo plaat naast het model te houden. zorgt voor wat reflectie op haar onbelicht kant.
                    Ramen zijn als gratis softboxen..met dit winterweer heb je mooi diffuus licht.

als je wilt kun je ook beginnen spelen met gewone huislampen, maak een peerke tot een motief in je foto, gebruik dit licht!! En wees absoluut niet bang om te mengen met je licht (velen vinden dat hier blijkbaar heilig-lichtschennis!), een peerke met warm licht boven je model en laten invullen door raamlicht..mooi!

Is je foto met huislicht geel? so what big deal...gebruik die kleur!

doen, gewoon doen, op je bek gaan en weer doen...

Veel succes...

gr,
                    Goed idee! Ga ik zeker proberen! Bedankt, al doende leert men he.

Oorspronkelijk geplaatst door Inge Turelinckx Bekijk bericht
                    hey,
                    het hangt er ook een beetje vanaf wat voor foto's je wil gaan maken
                    sommigen vinden de halfdonkere low tone foto's mooi
                    en dat kan je wel hebben met lampen die je mss in huis hebt
                    of evt de bouwlamp (wat momenteel mijn testmateriaal is)
                    en het blijft toch even beetje testen voor je de goeie belichting hebt en zo
                    succes alvast
                    en blijven proberen
                    grtz
                    Ja, ik zal enkele lampen mee nemen. Goed idee! Bedankt.

Comment

Juw!

Oude flits van mijn vader gevonden.. een speedlite 199A.. Compatibel met mijn Canon EOS 20D?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                        tja, dan wordt het niet makkelijk he. Je hebt geen enkele manier waarmee je je licht kunt veranderen ...
                        Je licht niet kunnen veranderen? Waarom niet..? Spelen met invallend licht van een raam, spelen met reflectieschermen... Er wordt zo vaak binnen gefotografeerd zonder flitsers!

Deze reeks bv maakte ik binnen zonder flitsers

Mvg,
                        Frederic

Comment

Ik heb op mijn nikon al gewerkt met een canon flits, handmatig dan wel is waar.
                          Volgens mij zolang het schoentje past dat t wel kan werken maar handmatig en dan moet je wel even uitzoeken hoe je je flitser insteld. Flitsen valt goed tegen moet ik zeggen.
                          Wat een dag, alles in schoonheid
                          Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

ik zou wel opletten met oude flitsers op een digitale camera.
                            Toch even de strobe spanning kontroleren. Bij nieuwe toestellen ligt die rond de 6-10V oude toestellen kunnen 200-400V hebben daar kan uw toestel niet goed tegen.
                            Soms is de spanning op de centrale pin negatief, daar kan het toestel helemaal niet tegen. Dus toch opletten,
                            Wil je er meer over weten, kijk dan eens op mijn siten naar "flitsen"
                            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Working...
                            X