Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te scherp?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Te scherp?

Ik zou eigenlijk niet weten waar ik dit topic moet plaatsen dus probeer ik het hier. Ik ben vanavond naar een vuurwerk demo geweest, Ik heb daar met mijn eos 400d diverse foto's gemaakt. Ik heb handmatig gefocust op een streng kerst lichtjes die daar hing. Dat lukte goed. Toen de demo eindelijk begon en ik foto's ging maken viel mij een scherpe zwarte omlijning om de vallende sterren van het vuurwerk op. weet iemand hoe ik die ''omlijning'' voortaan kan verkomen?

De foto is gemaakt met:
    Canon eos 400d
    Canon ef-s 10-22 mm
    ISO 200
    F5.6
    Sluitertijd verschilde per foto
    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

Re: Te scherp?

Ik denk dat het een soort lensflare is (interne reflecties tussen de lenselementen).
    Dat is afhankelijk van de lens, en er is in dit geval niets aan te doen. Als je lensflare krijgt van lichtbronnen die net buiten beeld zitten, dan kan je dat in de meeste gevallen voorkomen met een zonnekap. Maar als de lichtbron in beeld zit (zoals hier het geval is), dan helpt een zonnekap niet.
    Een breedhoek heeft meestal ook wat meer last van flare dan een tele.

Maar meestal wordt dat veel erger als er bijvoorbeeld een uv-filter voor de lens zit.

Je ziet die lijntjes misschien wel als je de foto op 100% (pixelgrootte) bekijkt, maar ik betwijfel of je het probleem nog ziet bij een normale afdruk. Volgens mij moet je al met een vergrootglas op een A4 gaan zoeken naar fouten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Is dit niet simpelweg oververscherping? Trek je in-camera jpeg (en staat de verscherping op hoog) of is dit raw?

Comment

Je bent inderdaad wel erg aan het pixelpeepen in dit geval vermoed ik. Vraag mij inderdaad af of je dit op een afdruk gaat zien, al zijn er ongetwijfeld mensen hier die je dit precies kunnen vertellen. Vergeet ook niet dat je met erg lange sluitertijden werkt, in het donker felle deleln probeert vast te leggen.

Gewoon nieuwsgierig, de uitsnede die je hebt gemaakt in de foto is dat de 100% crop?
        | Mijn nieuwe website met foto's |

Comment

Maar meestal wordt dat veel erger als er bijvoorbeeld een uv-filter voor de lens zit.
          Dacht ik ook aan.
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Heeft niets met lensflare te maken, maar wel met de extreme contrastwaarde van het beeld.

Toevallig werd dit deze week ook opgemerkt op TOP

G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Zover ik heb omgemerkt heb ik dit effect alleen bij felle lichtbronnen-vuurwerk-lampen. De foto is gemaakt zonder een filter. Ook geen raw. De foto hierboven is niet uitgesneden. Alleen dat kleine stukje recht boven. Ik zal eens proberen in het donker niet 100% scherp te stellen maar bijv. 90% En dan bekijk ik of ik dit effect nog steeds heb. Ik zal het ook een keer proberen met de standaard kitlens.
              Last edited by Ricky93; 20 december 2008, 15:41.
              Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

Comment

Working...
              X