Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voetbalfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• voetbalfoto's

ik ga volgende week foto's nemen tijdens voetbalwedstrijd. Dit is 's avonds dus met kunstlicht.
    Waarop moet ik letten?
    Heb canon 40D en Sigma 70-200 F2.8 lens.
    (Twijfel ook om vaste 300mm te kopen, is F4 ok of niet?)

Opm: wanneer ik dit vorige keer ging doen haalde ik bij mijn grootste diafragma amper 1/125e, dit is wel weinig he? ISO was 1600.
    Hoe kan ik dit nog aanpassen? Hogere sluitertijd nodig voor bewegingsonscherpte te vermijden.

Re: voetbalfoto's

ik zit nog wel met regelmaat bij de eredivisie.

iso 1600 f4.5-5.6 1/400 is voor mij net genoeg
    Foto's moet ik wel iets oplichten en er een ruisfilter overheen gooien.
    voor het web is dit genoeg maar voor een print is het niks.

ik denk dat jij toch wel iso 1000/800 f2.8 1/600 moet kunnen halen zo ongeveer.
    ik zet de camera op manual omdat anders de lichtmeter aan het meten blijft.
    Patrickstroobach.nl
    Nikon D80 + MB-D80 Grip, Sigma 10-20, Nikkor 18-70, Sigma 70-200 2.8 , Tamron 90mm F2.8 Macro, Metz 48

Comment

alvast bedankt voor de eerste reactie.
      1/400 haalde ik vorige keer echt niet...weet niet hoe dit komt, stadion te donker?

Ik wou eventueel ook extra lens aankopen, twijfel tss
      Sigma 100-300 F4
      canon 70-200 met IS ?
      canon 300mm F4
      canon 100-400 F4-5.6
      wat is de beste optie denk je?

Welk programma gebruik je voor ruisverwerking?
      thanks!

Comment

1/400 zijn de foto's nog een beetje aan de donkere kant.
        Als ruisverwerking gebruik ik dfine van niksoft.

Lens weet ik zo niet wat beste keus is.
        Ik zie ze bijna allemaal met van die dikke witte toeters vast brandpunt meestal 2.8, kom ik aan met mijn 70-300 vr :P
        Ik zit zelf te kijken naar een sigma 70-200 2.8

Dit heb ik laatst gemaakt. na de 2e helft kon je nog alleen met stadionlicht werken.
        Patrickstroobach.nl
        Nikon D80 + MB-D80 Grip, Sigma 10-20, Nikkor 18-70, Sigma 70-200 2.8 , Tamron 90mm F2.8 Macro, Metz 48

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrick.s Bekijk bericht
          ik zet de camera op manual omdat anders de lichtmeter aan het meten blijft.
          Dat doet in M ook........
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Wil je de kortst mogelijke sluitertijd zonder dat de foto's te donker worden, dan werk je in de AV-stand (diafragmavoorkeuze) met het diafragma volledig open. En dan kies je een iso-waarde waarbij de sluitertijd aanvaardbaar is naargelang de lichtsterkte.
            Als je er met de maximale diafragma-opening + hoogst mogelijke iso-waarde niet komt, dan heb je lichtsterkere objectieven nodig.

Foto's maken met een vaste sluitertijd, waarvan je vooraf al weet dat ze onderbelicht zijn omdat het diafragma niet ver genoeg open kan, daardoor krijg je héél veel ruis als je ze later lichter moet maken.
            Je kan beter op iso 3200 werken en de foto's juist belichten (in de AV-stand is dat geen probleem), dan op iso 1600 waarbij je de foto's later een stop lichter moet maken tijdens de bewerking.

Niet in elk stadion is er evenveel licht...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Mogelijkheden:

-Full-frame werken (= lichtgevoeliger), minder ISO-noise

-Lichtsterkere lens

Volgens mij schiet een 70-200 f2.8 véél tekort voor deze toepassing.
              CANON Inc. Made In Japan

Comment

het probleem is dat ik niet hoger kan.
                Bij voorkeur werk ik met A modus maar in dit geval voor mij bijna onmogelijk.
                Het probleem waar je in de praktijk tegen aanloopt is dat de meter verschillende waardes gaat aangeven en hierdoor is het soms zo dat er bewegings onscherpte optreed.

Ik denk dat voor mij een sigma 70-200 2.8 lens wel beter is dan een 70-300 vr 4.5-56
                Patrickstroobach.nl

Comment

Andere mogelijkhied is manueel licht meten bij een voldoende hoge sluitertijd
                  en op M shooten.

Zo heb je alles zelf in de hand...

Heb je wel nadien meer werk om je belichting in je post-processing te corrigeren.

Succes!
                  CANON Inc. Made In Japan

Comment

met mijn 40D geraak ik maar aan ISO 1600, dus niet aan 3200...
                    Uitkijken naar een nog lichtsterkere lens dan? voorkeur? 300mm F2,8, of iets anders?
                    IS op lens nodig of niet? En flitsen?

groeten, david

Comment

tijdens een voetbalwedstrijd, zeker als het buiten is, zal je aan een flits weinig hebben.
                      Die komt gewoon niet ver genoeg denk ik.

Verder zou het me niet verbazen als bij de meeste sporten, zeker zaalsporten, gevraagd wordt om niet te flitsen, zodat de sporters niet verblind worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door triple-s Bekijk bericht
                        met mijn 40D geraak ik maar aan ISO 1600, dus niet aan 3200...
                        40D handleiding pagina 154:

C.Fn1 -3

Iso vergroten
                        0: uit
                        1: aan
                        voor de iso-waarde kan "H" worden geselecteerd = 3200

Je krijgt dan natuurlijk wel meer ruis dan op iso 1600.

Een lange lichtsterke lens (f2,8) is een heel dure optie, waarschijnlijk is de Sigma 120-300 f2,8 nog één van de meest betaalbare lenzen die je daarvoor zou kunnen gebruiken.

De echte pro's zitten gewoonlijk met heel grote dure lenzen aan de kant van het voetbalveld, en op de foto's in de krant is er dan nog altijd heel wat ruis te zien.
                        Voetbalfotografie bij kunstlicht niet zo gemakkelijk (en ook niet goedkoop als je het zo goed mogelijk wil doen).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                          Andere mogelijkhied is manueel licht meten bij een voldoende hoge sluitertijd
                          en op M shooten.

Zo heb je alles zelf in de hand...

Heb je wel nadien meer werk om je belichting in je post-processing te corrigeren.
                          Ik vraag me af wat je allemaal in de hand hebt, maar de belichting volgens mij niet als je in PP moet gaan corrigeren.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                          X