Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte 's nachts

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte 's nachts

    Hallo

    Wanneer ik 's nachts foto's maak van landschappen, gebouwen,... heb ik nogal moeite om een scherpe foto te krijgen.

    Ik zet mijn toestel op TV en kies naargelang de situatie bijvoorbeeld een opening van 15sec.
    ISO zet ik op 100 om zo weinig mogelijk ruis te hebben.
    Ik maak gebruik van een tripod en gebruik de timer zodat het fototoestel zeker stil staat wanneer de foto genomen wordt.

    Toch is mijn foto meestal onscherp. Moet ik op nog iets specifieks letten? Of heb ik gewoon een slechte tripod?

    Als ik het volledig landschap scherp wil hebben, kan ik dan best focussen op een voorwerp dichtbij of juist zo ver mogelijk?

    Canon 40D
    17-85 IS

    Alle tips welkom! Alvast bedankt

  • #2
    Re: Scherpte 's nachts

    Zoek even in je handleiding naar de optie om de spiegel van tevoren op te klappen (heet waarschijnlijk "mirror lockup" oid). Als je dit niet doet klapt de spiegel vlak voor het maken van de foto op, en krijg je daardoor trillingen die de foto onscherp kunnen maken.

    Als je een landschap wil fotograferen zou ik de camera op M zetten en je diafragma dichtdraaien. Hierdoor moet je een langere sluitertijd instellen (of hogere ISO), maar omdat je op statief schiet maakt dat niet zoveel uit.

    Over het scherpstellen, zoek eens op het internet naar "hyperfocal distance" (of "hyperfocale afstand" in het nederlands). Het idee is om op 2/3 van de afstand tot het punt dat het verst weg is scherp te stellen, zodat zoveel mogelijk in de foto scherp is.

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte 's nachts

      Leest dit draadje eens
      Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
      www.cromagnonman.be

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte 's nachts

        Elke brandpuntsafstand in combinatie met een diafragma levert één hyperfocale afstand op.
        Voor het gebruik van de hyperfocale afstand is men sinds het verdwijnen van de diafragma ring inclusief bijbehorende scherptediepte aanduiding, aangewezen op tabellen en het scherpstellen op een vervangend object.
        Toegespitst op een 40D met 17-85 mm lensje het volgende;
        - vermijd het gebruik van brandpuntsafstand 17 mm in verband met de hoge mate van vertekening
        - bij 20 mm is er nog steeds vertekening maar veel minder hinderlijk en mooier te corrigeren, bij 24 mm is vertekening uiterst gering
        - gebruik f/8 in verband met de hoogste gemiddelde scherpte, dus zowel in het centrum als aan de randen en uiteraard in verhouding tot de gewenste maximale scherptediepte
        Bij gebruik van;
        > 1. bij 20 mm en diafragma f/8 is de hyperfocale afstand circa 2,65 meter, stelt u scherp op een vervangend object op 3 meter afstand, dan zal uw foto scherp lijken van circa 1,5 meter tot oneindig
        > 2. bij 22 mm en diafragma f/8 is de hyperfocale afstand circa 3,21 meter, stelt u scherp op een vervangend object op 3 meter afstand, dan zal uw foto scherp lijken van eveneens circa 1,5 meter tot oneindig
        > 3. bij 24 mm en diafragma f/8 is de hyperfocale afstand circa 3,81 meter, stelt u scherp op een vervangend object op 4 meter afstand, dan zal uw foto scherp lijken van circa 2 meter tot oneindig.
        U kunt in de praktijk altijd voorbeeld 3 gebruiken omdat no.1 en 2 alleen een grotere scherptediepte zullen geven en in de praktijk zal van 2 meter tot oneindig ruim voldoende zijn voor dag en nacht landschappen.

        Het gebruik van spiegel lock-up is niet noodzakelijk, indien dit wel het geval zou zijn dan zou elke foto zonder spiegel lock-up bewogen zijn.
        Spiegel lock-up gebruikt men bij microscoop fotografie vanwege de extreme vergrotingsmaatstaf.

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte 's nachts

          Bedankt voor de tips!
          Ik ga zo snel mogelijk opnieuw proberen!

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte 's nachts

            Oorspronkelijk geplaatst door flasher3D Bekijk bericht
            Bedankt voor de tips!
            Ik ga zo snel mogelijk opnieuw proberen!
            Wat voor diafragma had jij in jouw startpost gebruikt? Hier heb je namelijk niks over vermeld.

            Voor landschapfotografie 's nachts raad ik inderdaad F8 aan
            Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
            My flickr My site

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte 's nachts

              Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
              Over het scherpstellen, zoek eens op het internet naar "hyperfocal distance" (of "hyperfocale afstand" in het nederlands). Het idee is om op 2/3 van de afstand tot het punt dat het verst weg is scherp te stellen, zodat zoveel mogelijk in de foto scherp is.
              Misschien een tip: doe dat zelf ook eens. Je hebt de kok wel horen fluiten maar je hebt geen idee waar de lepel hangt.

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte 's nachts

                Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
                Zoek even in je handleiding naar de optie om de spiegel van tevoren op te klappen (heet waarschijnlijk "mirror lockup" oid). Als je dit niet doet klapt de spiegel vlak voor het maken van de foto op, en krijg je daardoor trillingen die de foto onscherp kunnen maken.
                In EOS Magazine hebben ze daarmee een test gedaan geruime tijd terug. MLU (Mirror Lock Up) was maar beperkt van nut t.t.z. van 1/30 tot 0,5 sec sluitertijd IIRC. Daarbuiten had het trillen van de spiegel geen effect. Ik probeer het artikel op te snorren ... maar ik beloof niks.
                30D 40D 10-22 24-105 100-400

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte 's nachts

                  't is niet omdat je een statief gebruikt dat je foto bevroren is. Wind en ondergrond kunnen vaak parten spelen, en daarom is een zwaar stevig statief met een hoofd aangepast aan je camera en lens beter dan een statief uit een warenhuis. sommige statieven zijn enkel bruikbaar om een foto van jezelf temaken via de timer functie, andere statieven zijn bruikbaar om foto's met lange sluitertijden te nemen. de meeste statieven van minder dan 200 euro (inc. hoofd) zijn niet geschikt om foto's met lange sluitertijd te nemen, maar er kunnen uitzonderingen zijn.

                  een "truuk" die je kan gebruiken om je licht statief stabieler te maken is onderaan de centrale kolom van je statief een gewicht te hangen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte 's nachts

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Misschien een tip: doe dat zelf ook eens. Je hebt de kok wel horen fluiten maar je hebt geen idee waar de lepel hangt.
                    Kun jij me dat 'ns uitleggen dan?

                    Zo heb ik het toch geleerd...

                    @Wamaii: kan toch geen kwaad om het te proberen?
                    Last edited by ParadoX; 9 december 2008, 11:52.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte 's nachts

                      Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
                      Kun jij me dat 'ns uitleggen dan?
                      Waarom zou ik het moeten uitleggen? Je geeft hierboven zelf aan hoe je aan de informatie kunt komen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
                      Zo heb ik het toch geleerd...
                      Dan heb je het fout geleerd. Dat zal wel weer invloed zijn van die 1/3, 2/3 die hier af en toe opduikt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte 's nachts


                        @Wamaii: kan toch geen kwaad om het te proberen?
                        Nee kwaad kan het niet alleen is het effect beperkt.
                        Ik heb het artikel teruggevonden. Met een 100mm macrolens was de "biggest gain" van MLU tussen 1/25 en 1/8s sluitertijd. Trager dan 1/2s levert geen winst, sneller dan 1/60s ook niet. Ook de brandpuntsafstand van de lens speelt een rol. Dit alles volgens EOS magazine.
                        30D 40D 10-22 24-105 100-400

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte 's nachts

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Waarom zou ik het moeten uitleggen? Je geeft hierboven zelf aan hoe je aan de informatie kunt komen.
                          Jij vind het blijkbaar nodig om mij op een fout te wijzen, maar als ik dan vervolgens vraag om opheldering, krijg ik als antwoord zo'n stom smiley... Had dan niets gezegd.

                          @Wamaii: Ik wist wel dat het effect enigzins beperkt was, maar niet dat het maar zo beperkt was.
                          Last edited by ParadoX; 10 december 2008, 12:09.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpte 's nachts

                            Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
                            Jij vind het blijkbaar nodig om mij op een fout te wijzen, maar als ik dan vervolgens vraag om opheldering, krijg ik als antwoord zo'n stom smiley... Had dan niets gezegd.
                            Nee, want dan had iedereen die hier meeleest verkeerde informatie meegekregen en ook nog voor waar aangenomen.

                            Ik vind het erg vreemd dat je de TS aanraadt er online iets over te gaan lezen en vervolgens ben je zelf te beroerd dat te doen als je te horen krijgt dat je info foutief is. Daar passen dan eigenlijk maar een paar emoticons bij en dan heb ik nog een vriendelijke uitgekozen.

                            Vooruit, ik zal je het intypen in Google besparen. Hier vast twee links:
                            Definition of hyperfocal distance and tips for using it for photography.



                            Zoek naar een uitspraak die overeenkomt met:
                            Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX
                            Het idee is om op 2/3 van de afstand tot het punt dat het verst weg is scherp te stellen, zodat zoveel mogelijk in de foto scherp is.

                            Comment

                            Working...
                            X