Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfoto's help?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nachtfoto's help?

Ik ga volgende week misschien naar Limburg.
    Ik zou daar de lichtjes van Kanne gaan trekken (die mooie brug).

Maar nu vraag ik me af hoe ik mooie foto's kan nemen, zonder ruis, als het donker is.
    Ik sta waarschijnlijk te ver om m'n flits te gebruiken...

Ik heb 'n Panasonic Lumix FZ8.
    Iemand tips over welke instellingen ik het beste kan gebruiken?
    Alvast bedankt!
    Canon EOS 50D EF-S 17-85 IS USM
    You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it.

Re: Nachtfoto's help?

Statief gebruiken, iso zo laag mogelijk en een zo lang mogelijke sluitertijd instellen. Natuurlijk even het resultaat controleren en zo nodig de sluitertijd aanpassen. Gebruik het S-programma, dan kiest de camera het diafragma.

Flitsen zal niets helpen, want het flitsje van je camera kan maar tot op enkelen meter gebruikt worden en flitslicht zal de sfeer van je foto verpesten. Niet doen dus.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
      Statief gebruiken, iso zo laag mogelijk en een zo lang mogelijke sluitertijd instellen. Natuurlijk even het resultaat controleren en zo nodig de sluitertijd aanpassen. Gebruik het S-programma, dan kiest de camera het diafragma.

Flitsen zal niets helpen, want het flitsje van je camera kan maar tot op enkelen meter gebruikt worden en flitslicht zal de sfeer van je foto verpesten. Niet doen dus.
      Amai, super bedankt!
      En ja, ik heb al gemerkt dat de flitser mijn foto's geen hogere kwaliteit toekent... Dat wordt ook nog es bestuderen
      Maar eerst nu die lichtjes!

Ik heb je tips hier al opgeschreven, en ga vanavond hier al es proberen, zodat ik daar direct mooie foto's kan nemen
      Resultaten van de lichtjes van Kanne kom ik hier op BD wel posten dan

Comment

Alle tips voor een DSLR nog eens op een rijtje:

-statief
        -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
        -AV stand (diafragmavoorkeuze)
        -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
        -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
        -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
        -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
        -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
        -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
        -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
        -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
        -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
        -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
        -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
        -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
        -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.

Maar bij een compact is de langste sluitertijd in de diafragmavoorkeuzestand meestal beperkt tot 1 seconde.
        Daarom moet je in de sluitertijdvoorkeuzestand werken, en daarbij moet je er op letten dat de camera een daarbij horende diafragmawaarde kan instellen die binnen de mogelijkheden van het toestel valt. Als je bijvoorbeeld een sluitertijd van 30sec kiest, en de camera geeft aan dat de daarbij horende diafragmawaarde niet haalbaar is, dan krijg je een overbelichte foto (meestal knippert dan de diafragmawaarde op het display, het is mogelijk dat die dan in het rood wordt weergegeven). Als je dat ziet, dan moet je een sluitertijd kiezen waarbij de diafragmawaarde niet knippert of in het rood weergegeven wordt.

De belichtingscompensatie moet je met een compact even goed in het oog houden, en zorg ervoor dat de foto's zeker niet onderbelicht zijn, want zelfs op iso 80 of 100 krijg je bij die lange sluitertijden al heel wat ruis. Als je dan achteraf de foto's lichter wil maken dan krijg je zoveel ruis dat de foto onbruikbaar wordt.

Alle punten van belichting, kleur enz... zijn dus hetzelfde, je moet alleen in de sluitertijdvoorkeuzestand werken in plaats van de diafragmavoorkeuzestand.
        Je zal ook niet gemakkelijk zo'n mooie sterretjes rond lichtpunten krijgen, want meestal gaat het diafragma van een compact maar tot f8.
        Last edited by Black B@ndit; 16 augustus 2008, 14:28.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Het beste om nachtfotos te trekken is met een afstandbediening..
          Zodat je geen bewegingsonscherpte hebt met een te lange sluitertijd, tijdens het induwen van de knop!
          Best in RAW trekken, om te belichting achteraf te kunnen instellen.

Om geruis te vermijden heb je bij bepaalde toestellen een functie, ruisreductie, der is wel een nadeel aan, bijv. bij Raw toch zeker, dat hj dan 2x de tijd nodig heeft om te trekken, de ene om te trekken en de andere om op te slaan.. zo heb ik ondernomen toch

grtz

EDIT : Senior Bandit is me al voor met zijn uitleg lol
          Yannick Desmet 2021
          yannickdesmet.com

Comment

Ik kan niet zeggen hoe bedankt jullie wel zijn!
            En ja, ik ken dat "blauw uurtje" Spijtig genoeg is dat meestal voorbij voor je het weet. Kan je idd héél mooie foto's mee verkrijgen.

Ik ga alle tips hier eens afprinten, en al eens wat oefenen voor ik naar Kanne vertrek

Comment

Bedankt voor de goede uitleg van Black B@ndit!
              Mister Tanzer en zijn Canon 40D + EF-S 17-85 MM f/4-5.6 IS USM +EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM en mijn G3!!!

Comment

Ik weet niet of het op de fz-8 ook zo is, maar op de fz-18 heb je onder de scene mode een "sterrenhemel" programma. Ik heb het zelf nog niet getest, dus kan niet zeggen of het iets is.

Comment

Ja, die heb ik hier ook.
                  Maar werk niet graag met de SCN. Dat lijkt mij altijd meer ruis te geven dan anders spijtig genoeg
                  Zo had ik eens de sterrenhemel getrokken met die instelling, denk dat ik meer ruis had dan sterren (kan natuurlijk aan mij liggen ook ze )

Iedereen nog es super bedankt.
                  Kan al niet wachten om te gaan testen

Comment

Nog één tip:
                    Als je geen afstandsbediening hebt voor je camera, kan je evengoed de timer instellen op 2 of 5 seconden. Op die manier vermijd je dat de beweging van het indrukken voor onscherpte zorgt. Dus je drukt in, laat los, en 2 seconden later maakt de camera een foto.
                    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                    Flickr album Homepage

Comment

Dank je wel
                      Was al aan het denken om het met de zelfontspanner mss te doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muranyi Bekijk bericht
                        Ja, die heb ik hier ook.
                        Maar werk niet graag met de SCN. Dat lijkt mij altijd meer ruis te geven dan anders spijtig genoeg
                        Is logisch, omdat de camera dan je ISO-waarde gaat aanpassen. ISO, zeker bij de Panasonic laag houden (80-100).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                          Nog één tip:
                          Als je geen afstandsbediening hebt voor je camera, kan je evengoed de timer instellen op 2 of 5 seconden. Op die manier vermijd je dat de beweging van het indrukken voor onscherpte zorgt. Dus je drukt in, laat los, en 2 seconden later maakt de camera een foto.
                          Best 10 seconden nemen. Op een seconde komt het niet aan, en als je statief niet stevig genoeg is (bij niet te dure carbonstatieven zoals mijn Vanguard), heeft het tijd nodig om te stabiliseren na het afdrukken.

Comment

super goeie tips in dit topic! bedankt
                            Vanavond gaan we nog een keer op stap met de D60
                            geupgrade naar Nikon D80, Nikkor 18-200 , Velbon CX-560

Comment

Working...
                            X