Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherptediepte...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherptediepte...

de laatste tijd ondervind ik enkele problemen met het maken van mijn foto's.

vooral met lens : Sigma 18 -50 f 2.8 op canon eos 450 d

Namelijk , bij elke foto is er maar een deeltje scherp. De rest is redelijk tot heel wazig.

Dit probeer ik op te lossen om een kleiner diafragma in te stellen. bijvoorbeel 5 of 6.

Dan zijn de foto's te donker... (soms lost dit op met te flitsen)

Wat ik dan ook niet begrijp is dat mijn lens een vaste diafragma heeft , maar ik toch het diafragma kan instellen via mijn toestel. of is die A-waarde niet hetzelfde ?

alvast bedankt

olivier
    BD1570BE CALUWIER OLIVIER
    fotoblog:http://oliviercaluwier.wordpress.com
    please visit me at www.studioo.eu interior design - visualisations

Re: scherptediepte...

Een juiste belichting is een evenwicht tussen de juiste iso, sluitertijd en diafragma-opening.

Als je één van deze drie aanpast zonder ergens anders te compenseren, dan heb je onder of overbelichte foto's.

Voor je begint te experimenteren is het heel handig om de basisbegrippen van fotografie te kennen. Als je niet juist weet wat er gebeurt als je een instelling verandert, dan geraak je er nooit uit.

Die lens heeft een vaste maximale opening van f2,8 over het hele zoombereik, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee alleen op f2,8 kan werken (gelukkig maar).

Door de diafragma-opening aan te passen heb je controle over de scherptediepte, dat is de reden waarom ik het grootste percentage foto's in de AV stand maak.
    Als je in de diafragmavoorkeuzestand kiest voor een andere diafragma-opening, dan wordt de sluitertijd automatisch aangepast om ervoor te zorgen dat de belichting zo juist mogelijk is.

Ik denk dus dat je aan het experimenteren bent in de manuele stand, en dan moet je zelf alle instellingen aanpassen tot het lichtmetertje in het midden staat.
    Als dan de sluitertijd te lang wordt, dan moet je een statief gebruiken en/of de iso verhogen (of een flitser gebruiken, maar dan krijg je weer helemaal andere foto's).

Zoek ergens een basiscursus fotografie (boek, of online), en dan wordt het direkt duidelijk.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caluwier Bekijk bericht
      Wat ik dan ook niet begrijp is dat mijn lens een vaste diafragma heeft , maar ik toch het diafragma kan instellen via mijn toestel. of is die A-waarde niet hetzelfde ?
      Met vast bedoelen ze over heel het bereik (vb.17-50mm) en dat staat niet op het feit dat je je diafragma niet kan veranderen. Sommige lenzen hebben een verlopend diafragma, dit wordt dan bijv voorgesteld door "Sigma 17-50mm F2.8 - F3.5 Dit wil dan zeggen dat bij 17mm het maximum diafragma F/2.8 is en bij 50mm F/3.5 . Om de waarden ertussen te vinden, zal je moeten kijken in de producthandleiding.

Comment

Ok zover ben ik al ,

Maar ik neem nogal wat foto's van interieur voor mijn werk.
        En daar zit wil ik toch zoveel mogelijke objecten scherp , hetzij dicht of ver.

Ben ik dan juist dat ik hervoor een grote F waarde hanteer ? Dus klein diafragma ?

Dus ga ik een hogere iso moeten gebruiken ook , of een trage sluitertijd.

Ik werk wel met een extra fliters (canon 430 ex). Kan het dan kwaad dat ik rechtstreeks flits , of is het beter dat ik mijn flitskop wat omhoog zet , zodat de kamer verlicht wordt.

gr olivier
        BD1570BE CALUWIER OLIVIER
        fotoblog:http://oliviercaluwier.wordpress.com
        please visit me at www.studioo.eu interior design - visualisations

Comment

Er zijn heel wat boeken met alle mogelijke uitleg over de 450D, en als het goed is, dan beginnen die allemaal met een degelijke uitleg over de basisbegrippen:

Als je weet wat er gebeurt wanneer je één van de parameters wijzigt, dan kan je zelf bepalen wat de best mogelijke instelling is voor alle uiteenlopende soorten fotografie (en de omstandigheden waarin je fotografeert).

Voor interieurfotografie zal je in veel gevallen op statief moeten werken, flitsen is niet altijd de juist oplossing (maar kan in sommige omstandigheden de foto wel verbeteren). Er komen ook nog specifieke problemen bij kijken, als er buiten veel meer of veel minder licht is dan binnen, dan heb je ofwel "uitgebrande" ramen, of zwarte ramen op de foto...

Het is wel mogelijk om telkens voor elke foto uit te leggen hoe je die het beste zou maken, maar dan weet je nog niet waar het over gaat.
          Er is geen enkele camera die voor jou kan belissen wat het beste resultaat zal geven.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Zoek ergens een basiscursus fotografie (boek, of online), en dan wordt het direkt duidelijk.

Van geluk gesproken.

In "Koop en Verkoop" en verder dan in "Aangeboden" is er een tweedehandsboek over Canon 450D te koop aangeboden.

http://forum.belgiumdigital.com/f11/...0d-238771.html

Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
            Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

BD0460BE

Comment

Je kan ook beginnen met de handleiding te lezen.

Comment

Working...
              X