Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beweging scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beweging scherpte

Hallo Allemaal

ik hoop dat er iemand mij kan helpen,
    gisteren hadden we een hondententoonstelling,doordat we dit regelmatig doen
    en ik maak dan ook graag foto's had ik graag wat hulp want het is mij helemaal niet gelukt
    vind het echt wel spijtig na 500 foto's te nemen,ik heb ook een boek van canon 450D heb daar wat aan lezen geweest hoe je bewegende foto's moet nemen maar ik kan er niet zo goed aan uit,buiten lukt het wel beter dan binnen in een expo hal,maar ik moet zeggen dat het gisteren in de expo eigenlijkt toch wel goed belicht was,zou normaal gee probleem mogen zijn
    maar dit is het resultaat van al mijn bewegende foto's

als ze stilstaan dan lukt het wel,om goede foto's te nemen maar toch zijn de meeste mislukt
    de instelling stond op AV daar werk ik het meeste mee
    1/15 F 5.6 ISO 800 en met een lens EF-S 50-250mm IS
    Groetjes Leen
    Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

Re: beweging scherpte

Je sluitertijd is veel te lang om de bewegende hond te bevriezn. Zoek es in het forum op 'hond en sluitertijd" en je zal veel bruikbare info vinden.

veel succes!

Comment

ok zal eens zoeken

het heeft dus niets met de lens ofzo te maken,ook heb ik de flits niet gebruikt ik dacht dat er belichting genoeg was.
      Deze foto bevoorbeeld die is wel gelukt met dezelfde lens maar vind zelf wel dat iets scherper nog mooier zou zijn
      maar dat was wel buiten
      ik vind het toch gemakkelijker buiten foto's te nemen dan binnen

Groetjes Leen

Comment

Ik denk dat je beter in Tv mode schiet. Als ik me niet vergis is de vuistregel om geen bewogen beeld te hebben 1/brandpuntsafstand (bij stilstaand object). Dus 1/50ste seconde of sneller moet je instellen als je op 50mm schiet. Om het beeld helemaal stil te krijgen, zal je nog een snellere sluitertijd nodig hebben, omdat de honden bewegen. Anders moet je een flits gebruiken om het beeld te bevriezen, maar je flitser moet natuurlijk toereikend zijn.
        Tuurlijk is het makkelijker te schieten buiten, omdat je daar veel meer licht hebt. Als je fotos onderbelicht zijn, dan zal je op ISO1600 moeten schieten.

Comment

in de winter is er minder licht dan in de zomer, binnen is er minder licht dan buiten, als je dan in de winter binnen actiefoto's maakt, is dat uiteraard veel moeilijker dan buiten gelijkaardige shots te nemen.

wil je in dergelijke omstandigheden (indoor sport in de winter) zonder flits kunnen werken, zal je een goede body nodig hebben die ook boven ISO1600 nog presteerd, en goede lenzen die je toelaten om op f2,8 mooie foto's te nemen.

je eerste foto: ISO800 - f5,6 - 1/15 seconde ..

1/15 seconde is al traag om een stilstaand voorwerp uit de hand te fotograferen, laat staan een bewegens onderwerp

Als je diafragma op 2,8 stond had je al 4x meer licht gehad, en was de sluitertijd bij een gelijke belichting 1/60 geweest. nog niet erg snel om de beweging van een hond te bevriezen. als je niet kon flitsen, was het verder opdrijven van de ISO enige oplossing: ISO 1600 en f2,8 had je 1/125opgeleverd. En dat begin er al op te liken. Als je bij dergelijke instellingen je flits mee liet afgaan, had die flits de sfeer vermoedelijk niet echt verziekt, en had je met 1/250 mooie actiefoto's kunnen nemen.

Comment

Hoi Leen,

Mooie Bordeaux Dog die je hebt
            Gisteren op show, dan ben je zeker naar Kortrijk geweest.
            Ik was daar ook

Monumentopname is helemaal juist met zijn uiteenzetting.

Als je nog niet veel ervaring hebt in de fotografie kan de uitleg je misschien wat overdonderen.
            Ik maak dan ook graag wat reclame voor een SD die ik binnenkort ga organiseren: http://forum.belgiumdigital.com/f92/...en-238217.html

Je bent welkom!
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leen2 Bekijk bericht
              ,ook heb ik de flits niet gebruikt ik dacht dat er belichting genoeg was.
              Dat moet je niet denken, maar meten.
              De eerste foto 800 iso 1/15 5.6, dat had minimaal 12580 iso moeten zijn om op 1/250ste uit te komen en eigenlijk is dat ook nog te lang, want er is nog een cropfactor.

De tweede foto is net op het randje maar de lens staat vol open en dat levert weer niet de scherpste beelden op,
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                in de winter is er minder licht dan in de zomer, binnen is er minder licht dan buiten, als je dan in de winter binnen actiefoto's maakt, is dat uiteraard veel moeilijker dan buiten gelijkaardige shots te nemen.

wil je in dergelijke omstandigheden (indoor sport in de winter) zonder flits kunnen werken, zal je een goede body nodig hebben die ook boven ISO1600 nog presteerd, en goede lenzen die je toelaten om op f2,8 mooie foto's te nemen.

je eerste foto: ISO800 - f5,6 - 1/15 seconde ..

1/15 seconde is al traag om een stilstaand voorwerp uit de hand te fotograferen, laat staan een bewegens onderwerp

Als je diafragma op 2,8 stond had je al 4x meer licht gehad, en was de sluitertijd bij een gelijke belichting 1/60 geweest. nog niet erg snel om de beweging van een hond te bevriezen. als je niet kon flitsen, was het verder opdrijven van de ISO enige oplossing: ISO 1600 en f2,8 had je 1/125opgeleverd. En dat begin er al op te liken. Als je bij dergelijke instellingen je flits mee liet afgaan, had die flits de sfeer vermoedelijk niet echt verziekt, en had je met 1/250 mooie actiefoto's kunnen nemen.
                Allemaal juist, maar zijn lens is slechts f/5.6 op 250mm. De TS zal dus moeten investeren in een lichtsterke tele, als hij bruikbare fotos wil krijgen in een expohall.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                  Hoi Leen,

Mooie Bordeaux Dog die je hebt
                  Gisteren op show, dan ben je zeker naar Kortrijk geweest.
                  Ik was daar ook

Monumentopname is helemaal juist met zijn uiteenzetting.

Als je nog niet veel ervaring hebt in de fotografie kan de uitleg je misschien wat overdonderen.
                  Ik maak dan ook graag wat reclame voor een SD die ik binnenkort ga organiseren: http://forum.belgiumdigital.com/f92/...en-238217.html

Je bent welkom!
                  Bedankt voor de complimenten,
                  inderdaad waren we zaterdag in Kortrijk op de eurodogschow
                  ik heb zeker interesse voor die dag dat je organiseerd,is het dan de bedoeling ook dat je je eigen hond meedoet?misschien kan je me wat meer informatie doorsturen,maar heb alvast interesse
                  Groetjes Leen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Allemaal juist, maar zijn lens is slechts f/5.6 op 250mm. De TS zal dus moeten investeren in een lichtsterke tele, als hij bruikbare fotos wil krijgen in een expohall.

inderdaad mijn lens is maar een 55-250mm ik dacht dat ik een goede lens had,dat hebben ze allesinds toch gezegd in de winkel dat het een goede lens is om dieren te fotograferen en portret foto's te nemen,het zou toch een goede moeten zijn,ik heb er bijna 300 euro voor betaald
                    het is wel zo dat ik niet heel veel foto's neem in expohallen,ik maak liever buiten opnamens,misschien gemakkelijker maar vind het mooier,daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening over,maar wat ik hiervan begijp dus is een snellere lens aanschaffen dan voor expohallen bevoorbeeld één van f2,8
                    ik zou toch ook wel die sluitertijden en diafragma onder de knie moeten hebben want ik heb wat gespeeld met de instelling an als je je sluitertijd veranderd naar bevoorbeeld 1/250 worden mijn foto's donkerder,die sluitertijden doen ook wel iets aan de belichting dus en de diafragma doet ook iets aan de belichting,ik ben hier echt nog een begineling in en wil het wel begrijpen maar het is niet gemakkelijk net zoals die termen 1/brandpuntsafstand begrijp ik niet
                    Groetjes Leen

Comment

Hoi Leen,

Eerst even wat duidelijk maken:
                      300 euro is eigenlijk niks als het over lenzen gaat, mijn eigen Nikon 70-300 F4.0-5.6 VR lens heeft mij 'maar' 450 euro gekost.
                      Niet dat het slechte lenzen zijn, maar ze zijn niet lichtsterk, als ze namelijk helemaal ingezoomed zijn houdt je nog maar 5.6 diafragma over.
                      Een zogenaamde 'lichtsterke' lens, heeft een groter diafragma, of zelfs een evengroot diafragma over de hele zoomlengte.
                      Ik ben zelf aan het overwegen om 70-200 F2.8 (sigma of nikon, ben ik nog niet uit) te kopen, als je met deze lens helemaal inzoomed kun je het diafragma op 2.8 laten staan.
                      Verschil tussen 5.6 en 2.8 zijn 2 'stops', deze stops kan je dan weer 'uitgeven' in je sluitertijd. Dus als je met je 5.6-lens op 1/60s kunt trekken, kan je met een 2.8-lens al naar 1/250s gaan.

Toevallig was ik zaterdag ook aanwezig als fotograaf op de eurodogshow in Kortrijk.
                      Ik heb wel enkel foto's gemaakt van de DogDance-wedstrijd, omdat een kennis van mij gevraagd had om foto's te maken.

Maar de belichting was in principe evenslecht als bij jou voorbeeld.
                      Toch ben ik erin geslaagd om redelijke foto's te maken, na 1-2 uur knoeien weliswaar.
                      Ik heb zelf een Nikon D80 en heb grotendeels mijn 70-300 F4.0-5.6 VR lens gebruikt.
                      Deze lens is in principe even lichtsterk als jou lens.

Wel heb ik een externe flitser (SB-600) gebruikt.
                      Ik heb met volgende instellingen getrokken:
                      ISO-800
                      1/160s sluitertijd.
                      diafragma uiteraard altijd zo groot mogelijk, afhankelijk van de focal-length (zoomlengte).

Het slechte effect van de flash heb ik vrij goed kunnen vermijden door witbalans fixed op "flash" te zetten en kleurcorrectie op vivid of vivid+ te zetten in de D80.

Je kan de foto's bekijken op http://www.fastlikehell.com/gallery/...roDogShow2008/
                      Kijk vooral op de laatste pagina's (=eerste foto's) toen was ik nog wat met de instellingen aan het knoeien en stonden de spots boven de wedstrijdring ook nog niet aan.
                      Last edited by vyruz; 18 november 2008, 13:02.
                      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                      Foto-Alex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
                        Het slechte effect van de flash heb ik vrij goed kunnen vermijden door witbalans fixed op "flash" te zetten en kleurcorrectie op vivid of vivid+ te zetten in de D80.
                        Volgens Nikon is dit de verkeerde methode voor invulflits : je behoort de wb op auto te zetten, de exacte wb wordt dan gemaakt met de preflash, mix van de 2 soorten licht, en zo wordt dan de foto gemaakt.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Volgens Nikon is dit de verkeerde methode voor invulflits : je behoort de wb op auto te zetten, de exacte wb wordt dan gemaakt met de preflash, mix van de 2 soorten licht, en zo wordt dan de foto gemaakt.
                          Nog nooit van gehoord, wat goed mogelijk is aangezien ik eigenlijk nog nooit de tijd genomen heb om mij te verdiepen en flash-belichting .

Staat dit ergens beschreven?
                          Vindt die preflash altijd plaats of moet je dit instellen??

Alvast bedankt
                          Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                          Foto-Alex

Comment

Bij alle instellingen die 2 flitsjes in je display weergeven is een preflash.

Het staat bij mijn D300 gewoon als eerste bij de wb instellingen en dat stond erbij de D70 ook al, dus waarschijnlijk bij de tussenliggende ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leen2 Bekijk bericht
                              ik zou toch ook wel die sluitertijden en diafragma onder de knie moeten hebben want ik heb wat gespeeld met de instelling an als je je sluitertijd veranderd naar bevoorbeeld 1/250 worden mijn foto's donkerder,die sluitertijden doen ook wel iets aan de belichting dus en de diafragma doet ook iets aan de belichting,ik ben hier echt nog een begineling in en wil het wel begrijpen maar het is niet gemakkelijk net zoals die termen 1/brandpuntsafstand begrijp ik niet
                              Dan zou ik je toch aanraden om een quick tutorial te lezen over fotografie met de basistermen zoals sluitertijd, diafragma, lichtgevoeligheid, brandpuntsafstand, etc.... Als je die termen beheerst, dan zal het allemaal veel duidelijker worden voor je.

Comment

Working...
                              X